Geplaatst door Lannoo Campus

Belgisch e-commerce succes: de weg is vrij

ANTWERPEN, 6 december 2016 – Niets staat een Belgische KMO nog in de weg om zijn kans op online succes te grijpen. De laatste beren op de weg zijn definitief om zeep geholpen. Dat stellen retail experten zoals marketingprofessor Gino van Ossel en Ken Fontijn, Country Manager Benelux bij Zalando. “Als je nu nóg niet instapt, dan doe je jouw onderneming de das om”, stelt Barbara Torfs van de bekende schoenenretailer. De optimistische uitspraken werden gedaan bij de besloten lancering van het boek ‘Webhelden’ in Antwerpen, waarbij een vijftigtal retailbestuurders in het geheim de toekomst van .be e-commerce bespraken.

De modebewuste Belg geeft online meer uit

“I was curious to meet everyone here in Belgium, where there is an awful lot of opportunity for Belgian and other EU retailers”, zegt de Britse grondlegger van een logistiek IT bedrijf uit Londen. Patrick Wall reisde speciaal voor het Webhelden Diner af naar het Paleis op de Meir in Antwerpen. Ken Fontijn van Zalando sluit zich bij hem aan: “De Belgische markt is voor ons zeer belangrijk. Onze Belgische klanten zijn zeer modebewust en ook zeer loyale klanten. Het is onze ervaring dat zij vaker terug komen zodra je hen weet te overtuigen met een goede ‘shopping experience’.” Twee jonge Vlaamse vrouwen mengen zich in het gesprek. “Wij richten ons juist niet alleen op de Belgische webshopper. Al vanaf de start van Luxedy en De Gele Flamingo verkopen wij ook aan Nederlanders en aan Amerikanen. En dat nog zonder Engelse website. Onze webshops groeien als kool.” De gesprekken tussen de retail- en e-commerce ondernemers zijn open. De toon is positief. Uitspraken over ‘de boot gemist hebben’ en ‘niet opgewassen zijn tegen internationale e-commerce concurrentie’ die vooralsnog overheersen in de Belgische media, hoor je niet bij het Webhelden Diner.

België is er eindelijk klaar voor.

Gedurende de hele avond blijft het sentiment opgewekt. Zowat 35 internationale C-suite bedrijfsbestuurders en een vijftiental Belgische e-tailers zien de toekomst voor hun ondernemingen en de Belgische e-commerce zonnig in. Vlaming Mathijs DeClerq is als country manager verantwoordelijk voor de Belgische operatie van Coolblue. Hij stelt: “Het is evident dat bijvoorbeeld de Nederlandse e-commerce sector groter en volwassener is dan die in België. Maar het is niet voor niets dat Coolblue hier nu ook meer winkels gaat openen. Wij zien aan resultaten tot nu toe dat de kansen voor onze omnichannel organisatie hier voldoende groot zijn om er voortvarend mee aan de slag te gaan. België is er eindelijk klaar voor.” Nu nachtwerk in de Belgische logistieke sector geen heet hangijzer meer is, nu de lobby van organisaties als BeCommerce en Safeshops (.be e-commerce op de kaart zetten) succesvoller lijkt te worden en tegelijkertijd ook andere drempels langzaam verdwijnen, kan gesteld worden dat de weg naar Belgisch e-commerce succes steeds minder versperringen kent.

Vlaamse Webhelden: een besloten feestje

Dat is unaniem de mening van het gezelschap dat deze avond de barokke Spiegelzaal van het Paleis op de Meir bevolkt. Uitgerekend in de bekendste retailstraat van Antwerpen presenteert de founder van het besloten Webhelden-netwerk haar gelijknamige boek ‘Webhelden’, over succesvol ondernemen met e-commerce. Aan een select publiek: enkel de besluitnemers van grote retailbedrijven en veelbelovende e-commerce startup ondernemers zijn genodigd. Sponsoren mogen hooguit twee directieleden afvaardigen. En die mogen vervolgens niet presenteren. Pers wordt geweerd. Suzan Eikelenstam: “In Nederland hebben we bij eerdere edities van dit evenement geleerd dat professionals op dit niveau vrijelijk netwerken met gelijkgestemden op waarde schatten. Echt vrijuit praten gaat alleen zonder storende tussenkomst van commerciële partijen en zonder aanwezigheid van pers.” Bang dat haar boek op deze manier aandacht tekort zal komen is de Nederlandse auteur niet. “Het is een simpel verhaal van vraag en aanbod. Vlaamse studenten, professionals en ondernemers die actuele kennis over het succesvol runnen van een webshop willen vergaren, komen vanzelf bij Webhelden uit.”

December 2016 succesvolste maand ooit voor Belgische webshops?

Over een paar weken presenteren instanties als Becommerce, Safeshops en Comeos ongetwijfeld de resultaten van de Belgische online verkopen in de decembermaand. Nu Black Friday en Cyber Monday de status van ‘here to stay’ hebben bereikt in België, en met de gebruikelijke sales hausse van Sinterklaas en Kerst kan het haast niet anders dan dat er weer records zullen worden gebroken. Zat ‘Webhelden’ vanochtend niet in je schoentje en wil je in 2017 mee in de trein naar e-commerce succes, dan moet je misschien snel in overleg gaan met de Kerstman…

Over Webhelden

‘Webhelden Vlaamse editie’ is het vierde boek van Suzan Eikelenstam over het ondernemen in de veranderende wereld van de retail. Het boek verklaart in 10 stappen hoe je als Belgische KMO of als medewerker van een retailorganisatie succesvol kunt worden met een webshop. Of met een mobiele shopping app of andere e-commerce platformen. De inhoud van het boek wordt op www.webheldenbelgie.be aangevuld met interviews met internetondernemers en adviezen voor startende en gevorderde e-commerce entrepreneurs. Het boek is verkrijgbaar in de betere Belgische boekhandel en online aan een verkoopadviesprijs van EURO 24,95.

Noot voor de redactie

Webhelden Vlaamse editie is een uitgave van Lannoo Campus. Voor meer informatie, beelden en recensie exemplaren zie http://www.lannoocampus.be/webhelden-0 Voor interviewaanvragen contacteer Suzan Eikelenstam: suzan at webshoppr.nl of bel of app naar + 31 (0) 6 200 323 89. Zie ook www.webheldenbelgie.be