Hotel 2025: zelfrijdende shuttles en slimme kamers
Welke technologische ontwikkelingen gaan de komende acht jaar een belangrijke rol spelen in de hotellerie? Deze vraag staat centraal in de whitepaper Hotel 2025 van Oracle Hospitality. “Alles wat hotels slimmer, de service beter en de beleving van de gast persoonlijker maakt,” is het antwoord.
In de whitepaper wordt gekeken naar acht ontwikkelingen en de impact daarvan op de hotellerie: kunstmatige intelligentie, zelfrijdend transport, stemcommando’s, wearables, biometrie, VR, robots en smart design.
Kunstmatige intelligentie
Het gedrag van gasten observeren en voorspellen, dat is in een notendop de belangrijkste toepassing van KI in de hotellerie. De ondervraagde hoteliers zien vooral toepassingen in gepersonaliseerde aanbevelingen voor restaurants en activiteiten als de gast zich al in het hotel bevindt. Daarnaast denken ze dat de keuze van een hotel in de oriëntatiefase beïnvloed zal worden door KI. Ongeveer de helft van de consumenten verwacht gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen die betrekking hebben op hun dieet of gezondheid.
Zelfrijdend transport
De toepassing van ‘autonome’ vervoermiddelen ligt volgens de professionals voor de hand: gasten kunnen worden opgehaald van of weggebracht naar de luchthaven, bagage vervoeren en de hotels bevoorraden. De consumenten willen graag zelfrijdende shuttles waarmee ze de omgeving van hun hotel kunnen verkennen (47 procent) en een transfer van en naar het vliegveld maken (50 procent).
Stemcommando’s
De hoteliers zien interessante mogelijkheden voor het met de stem bedienen van de verlichting, airconditioning, tv, enzovoorts. Van de consumenten vindt 59 procent dat een goed idee. De helft noemt het bestellen van roomservice via spraak een leuke optie, vergelijkbaar met hoe je via Amazon Alexa een pizza bestelt.
Wearables
Eenenzeventig procent van de hotelprofessionals denk dat wearable technologie zoals smartwatches in 2025 algemeen gebruikt zal worden om medewerkers te trainen. Andere mogelijkheden die worden genoemd zijn betalingen en bestellingen van gasten afhandelen en als ‘sleutel’ voor medewerkers om toegang te verkrijgen tot het hotel. De ondervraagde consumenten willen vooral dat de wearables bijdragen aan her- en erkenning van de gast en een persoonlijker beleving.
Biometrie
Op het gebied van betalingen kan biometrie veel gemak bieden aan hotelgasten. Zij kunnen een vingerafdruk, irisscan of gezichtsherkenning aan hun creditcard koppelen en zo heel gemakkelijk afrekenen. Biometrische kenmerken kunnen ook de aloude kamersleutel vervangen. Tweeënzestig procent van de consumenten denkt dat ze met behulp van biometrie een betere beleving zullen hebben, omdat de hotelmedewerker direct weet wie hij of zij voor zich heeft staan.
Virtual Reality
De hotelprofessionals verwachten dat het heel gewoon wordt om VR te gebruiken voor het trainen van personeel. Verder zien ze mogelijkheden in VR bij wijze van entertainment voor gasten en om de mogelijke indelingen van vergaderzalen te tonen. Twee derde van de consumenten zegt dat een VR-tour zal helpen bij het kiezen en boeken van een hotel.
Robots
Het gebeurt nu al en wordt mainstream in 2025: robots die gasten verwelkomen en/of in- en uitchecken. Volgens Oracle worden robotreceptionisten echter alleen een succes als ze leren inschatten wat de behoeften van de gast zijn. Daarnaast denken zowel de hoteliers als de consumenten dat robots zullen worden ingezet bij housekeeping.
Smart design
Onder smart design wordt in de whitepaper verstaan dat er technologie wordt ingezet om een persoonlijke beleving te bieden aan de gast. De hoteliers denken vooral aan slimme deursloten en verlichting en flexibele vergaderruimten. Oracle denkt dat gezondheid een centrale rol gaat spelen in hoe hotels worden ontworpen. De consumenten zoeken het in slimme gadgets zoals gordijnen die je met een stemcommando kunt open- en dichtdoen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond