-

Virtual Reality in de reisbranche: het blijft een belofte

Virtual Reality (VR) leent zich bij uitstek voor de reisbranche, waar klanten met goede content moeten worden verleid tot een boeking. Toch is de technologie nog niet echt doorgebroken. Hoe komt dit? 

In de whitepaper Does Virtual Reality Have a Place in Travel? onderzoekt EyeforTravel in wat de verwachtingen van de consument zijn en de branche zelf. De verwachting is dat de reisbranche een belangrijke katalysator zal zijn bij de commerciële toepassing van VR-technologie, omdat het de klant nieuwe manieren biedt om bestemmingen te onderzoeken en te beleven en omdat het een middel is om User Generated Content te genereren in de vorm van 360-graden video’s. Uit onderzoek van EyeforTravel blijkt dat reisprofessionals de hoogste verwachtingen hebben van AI en machine-learning, met VR en AR als goede tweede (respectievelijk 45 procent en 27 procent).

eyefortravel

De voorspelling was dat de technologie in 2016 gemeengoed zou worden, maar die is niet uitgekomen. Toch zijn er tekenen dat VR aan tractie verkrijgt bij consumenten. Brits onderzoek van GfK toont aan dat de helft wel een VR-bril zou willen hebben. Die zou dan vooral worden gebruikt voor spelletjes (66 procent), films kijken (54 procent) en scholing (52 procent). Reizen plannen staat op de zesde plek in de lijst van mogelijke toepassingen. Het ziet er dus naar uit dat de gaming industrie het voortouw zal moeten nemen om VR tot een geaccepteerde technologie te maken.

Voor de reisbranche liggen de kansen nu vooral in markten in Noord-Afrika, Zuid-Azië en het Midden-Oosten. Daar zou 71 procent reiscontent laden op hun device, stelt onderzoeksbureau YouGov. Vierenzestig procent zou een reisbureau bezoeken als daar VR-technologie wordt ingezet en 31 procent denkt dat VR het zetje zou zijn om de reis daadwerkelijk te boeken.

eyefortravel

Wat de adoptie tegenhoudt, zijn de kosten, zowel van de benodigde headsets als de ondersteunende hardware en diensten. De Britse participanten uit het GfK-onderzoek noemt de kosten van headsets als belangrijkste struikelblok (73 procent), gevolgd door de prijs van andere hardware (64 procent) en veiligheidsoverwegingen ten aanzien van het gebruik van VR buitenshuis (61 procent). De kosten gaan vanzelf omlaag wanneer VR in massaproductie wordt genomen. Bovendien zijn er budgetopties zoals Google Cardboard en – een stap hoger – Samsung Gear VR. Qua beleving zijn deze mogelijkheden niet zo overweldigend als met duurdere set-ups, maar het is wel een laagdrempelige manier om het gebruik van VR in de reisbranche te stimuleren.

eyefortravel

Een tweede barrière is de geboden content. Hoe zorg je voor een interessante 360-gradenfilm die idealiter tot conversie leidt? Er is geen bibliotheek voor dit soort materiaal, zodat bedrijven zelf hun content moeten maken.

Volgens EyeforTravel betekent dit alles dat ook 2017 niet het jaar zal zijn waarin VR mainstream wordt in de reisbranche. 2020 lijkt waarschijnlijker. Tot die tijd is het zaak om te experimenteren met VR-technologie om producten voor het voetlicht van de consument te brengen, zodat de reisbranche er over drie jaar klaar voor is als Virtual Reality doorbreekt.

Deel dit bericht

4 Reacties

Paul Gevers - Matoke Tours

Wij hebben veel ervaring met de voor- en nadelen van Virtual Gorilla binnen de travel sector. Mocht iemand meer willen weten, contacteer ons gerust! Paul Gevers, Matoke Tours.

Meer informatie over ons virtual reality project vind je hier;

http://www.matoketours.nl/virtualgorilla/

Paul Gevers
Matoke Tours

Gerrie Brand

Leuk, dank je wel, Paul. Ik ga een kijkje nemen.

Rolf Visser - Acapture

Het gaat sneller dan een ieder denkt. We zijn in pilot met een Nederlands AirBnB type bedrijf maar dan in het huren en verhuren van boten wereldwijd met 10.000+ boten in de verhuur. Consumenten over de gehele wereld kunnen in VR de boot selecteren en hun reis alvast in Virtual Reality op de boot van hun keuze beleven, en de boeking reserveren en betalen. Gisteren zag ik in Bemmel makelaars die VR aanbieden voor bezichtigingen van huizen…kortom, de makelaars pakken het op. Hardware wordt steeds minder een issue als Samsung en andere A-merken een VR-Gear (90% penetratie bij 170 million actieve gebruikers) weggeeft bij aanschaf nieuw product. Content ook minder een issue met nieuwe smartphones die over 360 video beschikken. Nu is er nog het voordeel dat bedrijven veel opzien baren met hun VR project en hun investering in media aandacht en brand beleving al rap terug verdienen. In 2020 is het been there, done that…

Jeroen Rutjens

Interessant Paul. Ik ga het eens bekijken. Mocht ik vragen hebben, dan neem ik graag even contact met je op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond