-

Google vaagt prijsvergelijkers weg

Zo, die kopt er even lekker in. Toch is het niet ondenkbaar dat Google bekende prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl, Beslist.nl, Vergelijk.nl en al die andere (prijs)vergelijkingssites het leven nog wat zuurder gaat maken.

Natuurlijk bestaat Google Shopping, waar Google kort geleden bakzeil moest halen na een klacht van dezelfde vergelijkingssites, al jaren. Gebruikers kunnen binnen Google Shopping prijzen vergelijken, zij het op een houtje-touwtje manier. Daarnaast is Google Shopping alleen toegankelijk voor e-commerce sites die hier adverteren.

Naast Google Shopping zijn er recent nog twee ontwikkelingen gespot die aangeven dat Google aan het experimenteren is met het vergelijken van prijzen en specificaties:

Google vergelijkt productspecificaties

Het eerste Google experiment wat hierop wijst bestaat uit het vergelijken van productspecificaties. In het onderstaande screenshot is het zoekresultaat te zien van gebruikers die de Google Pixel 2 en Google Pixel 2 XL vergeleken. Het resultaat is een vergelijkend overzicht van de specificaties van deze beide toestellen, wat direct in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Google vergelijkt productspecificaties

Bron afbeelding: GSMArena

Doe jij nu dezelfde vergelijkende zoekopdracht om dit te reproduceren, dan is de kans klein dat jij hetzelfde zoekresultaat ziet; dergelijke experimenten worden meestal getest op een kleine groep gebruikers. De kans dat jij binnen dezelfde groep valt is zeer klein.

Google vergelijkt aandelenkoersen

Het tweede Google experiment wat hierop wijst bestaat uit het vergelijken van aandelenkoersen. Dit is al wat verder ontwikkeld. Het is nu al mogelijk om de koers en koersontwikkeling van specifieke aandelen via Google op te vragen (voorbeeld), maar mobiel is het voor sommige gebruikers al mogelijk om de koersen en koersontwikkeling van meerdere aandelen met elkaar te vergelijken. Zie de onderstaande screenshot.

Google vergelijkt prijzen

Bron afbeelding: Search Engine Roundtable

Beschikbaarheid

Google zou snel kunnen starten met het vergelijken van prijzen en specificaties van producten en diensten. De aanbieders van deze producten en diensten doen immers hun uiterste best om deze door Google geïndexeerd te krijgen door hun sitemaps, feeds, structured data en reviews aan de zoekreus aan te bieden. Logisch, want zonder dat worden die producten en diensten een stuk moeilijker gevonden.

Google beschikt dus al over alle benodigde data. En, zoals uit de twee bovenstaande experimenten blijkt, ook over de techniek om die vergelijkingen te kunnen maken bij relevante zoekopdrachten en zoekgedrag. Het lijkt voor Google dus een koud kunstje om prijs- en productvergelijkingen aan de zoekresultaten toe te voegen, en zo de toegevoegde waarde van (prijs)vergelijkingssites verder te verkleinen.

Dit past ook in Google’s strategie om consumenten al in de zoekresultaten antwoord te geven op hun vragen, zonder dat deze daarvoor de website die het antwoord biedt hoeven te bezoeken. Dit is nu al het geval bij Google’s Answer Box.

Wie profiteren hiervan?

Vooropgesteld dat dit scenario waarheid wordt dan profiteren hiervan uiteraard niet de bekende prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl, Beslist.nl, Vergelijk.nl en al die andere (prijs)vergelijkingssites. Ook niet de webshops en andere e-commerce sites, aangezien het ernaar uitziet dat de vergelijkende zoekresultaten geen links naar deze winkels bevatten. Maar wie dan wel?

Om te beginnen natuurlijk Google zelf, wat zo een extra toepassing voor haar zoekmachine creëert en daar op termijn ongetwijfeld een advertentiemodel aan koppelt. Verder de merken en producenten, die nu geen rol kunnen spelen in Google Shopping tenzij ze met een eigen webshop de (r)etailers passeren. En op termijn misschien ook aanbieders van de wat complexere diensten die (nog) niet via Google Shopping kunnen worden aangeboden. Denk aan financiële diensten zoals verzekeringen, zakelijke diensten zoals website hosting, of sommige persoonlijke diensten.

Google als prijsvergelijker?

Het is maar een scenario, maar misschien niet heel onrealistisch.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marcel

Wie profiteren hiervan?
Vergeet niet niet de belangrijkste? De consument? Hij zoekt immers in Google een vergelijking tussen twee toestellen en krijgt die ook. Ik snap dat het heel zuur is dat je dan als productvergelijker geen bestaansrecht meer hebt, maar is dat niet marktwerking?

Als prijsvergelijker is het zaak om te innoveren om wel relevant te blijven voor de consument. Bijvoorbeeld zoals Tweakers met een mooie community.

Ik ben persoonlijk tegen meer macht voor multinationals als Google, maar een partij als Google verbieden te innoveren is ook geen doen. Het is lastig om te zien waar innovatie stopt en waar machtsmisbruik begint. Dat is een grote uitdaging.

Frans Jan Boon - Add to Friends

Vergelijkingssites hebben te lang niet geïnnoveerd. Tweakers is inderdaad een mooi voorbeeld van hoe het wel kan; naast de community hebben zij ook een bredere doelgroep aan zich gebonden zonder hun roots te verloochenen. Ondanks dat blijft het een mager businessmodel.

Sebastiaan Rasterhoff - Rakuten

In sommige landen heeft Amazon de functie van zoekmachine voor product search al overgenomen van Google. Dus het is niet heel gek dat Google zijn prijsvergelijkers strategie verder doorontwikkeld, anders worden ze verder ingehaald door Amazon. En met de komst van Amazon in Nederland zou dit ook wel eens een serieuze bedreiging gaan vormen voor de bestaande prijsvergelijkers…. Dus ja, wie profiteert hiervan? In ieder geval de consument.

In Duitsland zie je al een trend onder prijsvergelijkers dat ze naar nieuwe business modellen zoeken, want zoals Frans Jan zegt: het is een vrij mager business model wat niet het eeuwige leven heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond