Dit zijn de 18 SEO-trends in 2018

Ok Google. “Wat zijn de belangrijkste SEO Trends in 2018?” Heb je al een slimme speaker in de woonkamer staan die deze vraag voor je beantwoordt? Volgend jaar misschien wel. Maar tot die tijd lees je hier welke 18 belangrijke trends het komende jaar invloed gaan hebben op de vindbaarheid van je website in de zoekmachines.

Voor mijn research heb ik gebruik gemaakt van talloze gezaghebbende (internationale) blogs, video’s en podcasts en bovendien de mening gevraagd van SEO-experts Romano Groenewoud (SEOgeek), Steven van Vessum (ContentKing), Chantal Smink (Maxlead), Bas Boomaars (Fingerspitz), Melchior van Velzen (Hogeschool Arnhem/Nijmegen), Patrick Petersen (Atmost.nl), Nils van der Knaap (Sky Internet marketing) en Frans Jan Boon (Add to Friends).

In de kern blijft Search Engine Optimization (SEO) – zoekmachineoptimalisatie in goed Nederlands – hetzelfde.

Je wilt met je content zo goed mogelijk scoren in de relevante zoekresultaten. Daarbij heb je vooral te maken met DE zoekgigant.

Marktaandeel Google, derde kwartaal 2017:

  • Desktop: 88,89%
  • Smartphone: 98,70%
  • Tablet: 97,53%

Bron: PureIM

Google heeft een duidelijke missie: gebruikers voorzien van relevante en kwalitatief hoogwaardige zoekresultaten (waardoor ze blijven terugkomen en Google meer advertentieruimte kan verkopen). Van websites verwacht Google daarom dat ze gebruiksvriendelijk, snel en veilig zijn. Bovendien wil de zoekmachine graag zo goed mogelijk begrijpen waar een pagina over gaat (en gebruikt daarvoor in toenemende mate kunstmatige intelligentie, waarover later meer).

SEO is anno 2018 een uitdagende taak waarbij hoogwaardige content, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie belangrijke vereisten zijn.

Aan trucjes om met middelmatige inhoud tóch hoger in de zoekresultaten te komen, heeft Google een broertje dood. Zelflerende algoritmes proberen dit soort praktijken onschadelijk te maken. SEO anno 2018 is daarom een uitdagende taak waarbij hoogwaardige content, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie belangrijke vereisten zijn.

Bij SEO in 2018 zie je ook dat Google dankzij kunstmatige intelligentie de context beter gaat begrijpen, mobile first nog belangrijker wordt en met spraakgestuurde zoekopdrachten ook het belang van korte relevante antwoorden (featured snippets) gaat toenemen.

#1 Vergeet de basis niet (on-page SEO/technische SEO)

Maar voordat we de wereld van smart speakers, kunstmatige intelligentie of featured snippets induiken: vergeet de basis van je SEO niet, die is in 2018 namelijk nog steeds enorm belangrijk. Je wilt ervoor zorgen dat een zoekmachine ‘begrijpt’ waar je website en pagina’s over gaan. Een goede introductie is de door Google zelf geschreven beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Een korte checklist waar je in ieder geval op moet letten:

Dit is de absolute basis van zoekmachineoptimalisatie. Het is wat Google op zijn minst verwacht van een goed opgezette website. Kijk ter inspiratie ook eens deze video over lekker leesbare SEO teksten:

#2 Site autoriteit wordt belangrijker

Maar er gaat ook wel degelijk wat veranderen in 2018. Romano Groenewoud ziet dat de ‘autoriteit’ van websites belangrijker wordt:

“Eén van de meest in het oog springende veranderingen wordt veroorzaakt door de jacht op ‘fake news’, waar Google – net als Facebook – de oorlog aan heeft verklaard. Het doel is om sites met sensationele verhalen te onderdrukken in de zoekresultaten, maar als webmaster moet je er rekening mee houden dat de Google-algoritmes bij lange na niet perfect zijn. Een inmiddels merkbaar gevolg is dat mensen die googelen om achtergrondinformatie bij het nieuws te vinden, sneller worden verwezen naar gevestigde, traditionele en betrouwbare aanbieders van nieuws, zoals bijvoorbeeld de NOS en BBC. Deze verhoogde nadruk op autoriteit van de bron valt in sommige opzichten toe te juichen, maar heeft wél gevolgen voor kleinere nieuwssites met een opinie buiten de mainstream. Zij zouden bezoekersaantallen door de nieuwe aanpak van Google rap zien dalen.”

Eén van de meest in het oog springende veranderingen wordt veroorzaakt door de jacht op ‘fake news’.

“Autoriteit lijkt dus belangrijker te gaan worden in 2018 en dat zou betekenen dat nieuwssites zullen moeten knokken om meer autoriteit te vergaren in de ogen van zoekmachines, o.a. bijvoorbeeld door legitieme verwijzingen te verdienen, maar ook door de ‘entiteit’ van de onderneming beter te bevestigen. Het moet voor Google duidelijk zijn wat het merk doet en welke relaties het heeft met andere merken of online eigendommen (sociale profielen). Manieren om dit duidelijker te maken aan Google zijn bijvoorbeeld het gebruik van structured data markup, maar ook het hebben van een Wikipediapagina (indien van toepassing).”

Wat betekent Project Owl – de Google update om fake news te bestrijden – voor de ranking van zoekresultaten?

#3 Vaker direct antwoord van Google

Bas Boomaars: “We zien ze steeds vaker voorbijkomen: rich snippets op de zoekresultatenpagina van Google. Het doel hiervan is de zoeker direct de informatie te geven op de zoekresultatenpagina waar hij/zij zeer waarschijnlijk naar op zoek is. Rich snippets passen helemaal in Google’s gedachtegoed om de wereld in één klik antwoord te geven op zijn/haar vragen. Hoewel het misschien niet direct naar meer verkeer op jouw pagina kan leiden, kan het de zoeker wel direct assisteren met het antwoord geven op zijn/haar vraag.”

Romano Groenewoud wijst ook op de nadelen van rich snippets (featured snippets). Voor sommige sites daalt het verkeer mogelijk:

“Omdat Google het voor haar gebruikers zo makkelijk mogelijk wil maken, is de verwachting dat de zoekmachinegigant zaken als featured snippets, de knowledge graph en andere vergelijkbare functies een grotere rol zal laten spelen in 2018. Er zal minder verkeer naar sommige sites komen vanuit organische zoekresultaten en de click-through rates zullen dalen. De mate waarmee verschilt natuurlijk sterk per industrie of vakgebied.”

Bron: zelf gemaakte screenshot (27-10-2017)

“Voor sommige websites betekent het min of meer einde verhaal, bijvoorbeeld voor websites volledig toegewijd aan het bijhouden van voetbaluitslagen. Google ‘Feyenoord – Ajax 2017’ tijdens of na de wedstrijd en het antwoord staat er al, boven de reguliere organische zoekresultaten. Tenslotte betekent dit absoluut niet ‘de dood van SEO’, zoals sommige tendentieuze artikelen in de search verslaggeving hebben gesteld. Featured snippets e.d. bieden goede mogelijkheden om vertrouwen van zoekers te winnen. Geselecteerd worden voor de featured snippet door Google toont de zoekers dat de zoekmachinegigant de content (en de bron) als het ware aanbeveelt. Verder indien het gaat om een onderwerp waar de zoeker graag meer over zou willen lezen dan slechts een kort fragment, dan kan het wel degelijk leiden tot een indrukwekkende toename in verkeer. Kortom, als gevolg van deze innovatie zijn er zowel winnaars als verliezers, en de verwachting is dat dit komend jaar verder zal worden doorgetrokken.“

Benieuwd hoe je zelf een ‘featured snippet’ kunt produceren? Bekijk dan zeker deze video: https://www.youtube.com/watch?v=lOgXTh5nQfo

#4 Structured data

Bas Boomaars: “Rich snippets en structured data gaan hand in hand. Google begrijpt simpelweg hoe hij content kan lezen door middel van deze structured data. Dat doe je door bepaalde content te markeren met een bepaalde tag. Je kunt op die manier allerlei content naar de zoekpagina van Google ‘schieten’: van reviews tot breadcrumbs, en van openingstijden tot evenementen.”

#5 Kunstmatige intelligentie snapt context beter

Nils van der Knaap: “Kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als Artificial Intelligence of kortweg AI, verbetert in  rap tempo.

Ook zoekmachines als Google maken gebruik van kunstmatige intelligentie om zoekopdrachten beter te begrijpen. Omdat dit een zelflerend systeem is wordt het automatisch steeds beter en past het de getoonde zoekresultaten hierop aan. Het is dan ook minder belangrijk om exacte zoektermen te gebruiken aangezien Google steeds beter de context van de content begrijpt. De focus voor SEO zal daarmee nog meer liggen op hoge kwaliteit content en links.”

#6 Voortdurende updates van algoritme

Romano Groenewoud: “Machine learning faciliteert meer (bijna) real-time updates van nog meer algoritmes. Door deze ontwikkeling zal het echter nog lastiger worden om wijzigingen in ranking toe te wijzen aan bepaalde werkzaamheden en/of investeringen. Vroeger was het zo:

  1. Er komt een nieuwe update van Google uit.
  2. Webmaster fora in rep en roer.
  3. Barry Schwartz (zeer prominente Amerikaanse search verslaggever) rapporteert erover.
  4. Het is duidelijk voor webmasters welk algoritme verantwoordelijk is voor de geobserveerde wijzigingen in de ranking, en wat te doen.

De komende jaren zal dit veel onduidelijker worden.”

#7 High quality engaging social media content

Patrick Petersen noemt als verreweg de belangrijkste SEO trend voor de komende jaren zogenoemde ‘high quality engaging social media content’. Dit aangezien zoekmachines de actuele updates op social content focussen en een factor engagement en kwaliteit al jaren hoog in het vaandel zetten.

#8 Minder inzage in zoektermen

Hoewel Google meer inzicht krijgt in waar gebruikers op zoeken, deelt ze deze inzichten niet per se met webmasters. Sterker nog, de inzichten via Google Keyword Planner nemen zelfs af, stelt Chantal Smink:

“Zoekopdrachten worden steeds langer en specifieker, maar die data geeft Google niet vrij in de Google Keyword Planner. Meer inzage in zoekvolumes anders dan op ‘a-termen’ gaat Google niet meer geven. Daarmee lijkt het alsof er geen zoekvolume is, maar dat is er wel degelijk. Voor thema’s en keywords blijft de Google Keyword Planner handig, maar als input voor content die je zou moeten schrijven steeds minder.”

“Om organisch goed te ranken, moet je de stap naar content marketing gaan maken. Als je niet nadenkt over wat je doelgroep wil weten en lezen, ga je op SEO de strijd verliezen. Creatief zijn, je klant uitvragen en jezelf echt kunnen verplaatsen in de lezer zijn cruciale eigenschappen van de SEO-er. Dit levert succes op, ook op het gebied van autoriteit. Voeg je geen waarde toe of blijf je slechte content (content crap) produceren, dan is SEO wel einde verhaal.”

#9 Zoekresultaten meer gepersonaliseerd & op locatie

Marketingdocent Melchior van Velzen ziet de zoekresultaten steeds persoonlijker worden: “Belangrijk is geografische gevoeligheid. We leven allemaal in een bubbel, dat is geen nieuws meer. Maar nog preciezer zoekresultaten afstemmen op de plek waar je op dat moment bent, in combinatie met je digitale zoekprofiel, dat gaat ook voor de argeloze Google-bezoeker merkbaar worden. We zien publicaties van Google op RankBrain-terrein die hier specifiek over gaan.”

Natuurlijk wil je als organisatie op het juiste moment opduiken in de lokale zoekresultaten. Controleer daarom of je vermeldingen nog actueel zijn. De informatie die je invult bij Google Mijn Bedrijf wordt rechts in de zoekresultaten getoond wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt.

Koffiebar met goede recensies in Amsterdam

Heb je een fysiek pand waar klanten langs kunnen komen? Vraag ze dan ook zeker om recensies achter te laten op Google Maps of Facebook. Deze helpen enorm in de zoekresultaten.

#10 Gesproken zoekopdrachten & smart speakers

Smartphonegebruikers zijn langzaam gewend geraakt aan het inspreken van simpele zoekopdrachten. Hoewel we met z’n allen digitale assistenten als Apple Siri en Google Now steeds vaker gebruiken, vinden we het nog best gênant om in het openbaar zoekopdrachten in te spreken.

Bron: Stone Temple – Mobile Voice Search 

In dat opzicht is de opkomst van ‘smart speakers’ zoals de Amazon Echo en de Google Home een interessante ontwikkeling:

Welke smart speaker is beter de Amazon Echo of Google Home?

Op dit moment zijn deze slimme persoonlijke assistenten nog niet in Nederlands beschikbaar. Maar daar  lijkt in 2018 verandering in te komen. Het is overigens de vraag of consumenten staan te springen om een ‘microfoon die altijd aanstaat’ zomaar in huis te nemen.

Romano Groenewoud: “Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn niet alleen voor Google een belangrijk nieuw onderdeel van het zoekproces, maar voor alle grote spelers in de IT-markt. De opmars van spraak en het einde van zoekvensters is al vaker aangekondigd en zo’n vaart zal het ook ditmaal niet lopen. Niet in de laatste plaats omdat het veel moeite kost om spraakherkenning goed te laten werken. Toch zou 2018 weleens het jaar van de grote doorbraak kunnen worden.”

“Alle grote ‘IT-bedrijven’, zoals Amazon, Google en Apple hebben ‘smart speakers’ op de markt gebracht en vechten om een plek in de woonkamer. Voice search is het verst gevorderd in de Engelse taal en een ‘kleine taal’ als Nederlands hobbelt er wat achteraan. Maar het niveau van de diverse ‘personal assistants’, zoals Alexa, Google Now, en Siri, stijgt spectaculair, net als het gebruiksgemak.”

“De voice assistents zijn device-onafhankelijk geworden en daardoor ‘mee te nemen’ en op meerdere plaatsen en onder meerdere omstandigheden inzetbaar. Voor webmasters betekent het dat je met het verzorgen van content en on-page instellingen meer rekening moet houden met conversatie, in plaats van het ‘stuffen’ van droge sleuteltermen. Klinkt het goed, wanneer uitgesproken?”

Moet je SEO anders gaan inzetten voor voice search?

Bas Boomaars: “Voice search wordt in Amerika al voor 20% van alle zoekopdrachten gebruikt. De zoekopdrachten gaan sneller, en zeker als je op de fiets of in de auto zit, of wanneer je met zijn allen naar het resultaat wilt luisteren, is voice search ideaal.”

“Met name voor B2C-branches is voice search een interessant topic. Mensen zoeken met hun stem naar een goede koffietent in een onbekende stad, of naar goedkope tickets voor een theatervoorstelling.”

“Het maken van een FAQ kan een goede manier zijn om je content te optimaliseren voor voice search. Hierin geef je simpelweg antwoord op de vragen die mensen kunnen hebben als ze jouw bedrijf raadplegen.”

“Voice assistants – zoals Siri, Cortana en Google’s Assistant – zullen dit dan ook herkennen, en zo kom je dus hoger in de resultaten die de voice assistants raadplegen. Schrijf je content ook zeker op een natuurlijke manier, alsof je het uitspreekt. Dat werkt natuurlijk perfect voor het uitspreken van de antwoorden waar mensen naar zoeken.”

Kijktip: Moet je SEO anders gaan inzetten voor voice search?

#11 Gebruikerservaring weegt nog zwaarder mee

Steven van Vessum: “Dit jaar heeft Google UX-factoren significant mee laten wegen. Dit zal leiden tot websites die fijner in het gebruik worden, en hopelijk tot minder vervelende pop-ups”

Bron: Seroundtable.com

Romano Groenewoud: “Zoals al eerder vermeld, doet Google er alles aan om sites met de beste informatie boven het maaiveld uit te laten komen. Daarom legt het bedrijf ook steeds meer nadruk op de kwaliteit van het gebodene. Daarbij let Google vooral op de ‘User Experience’ (UX), de waarde van de inhoud en op de verhouding tussen content en reclames.”

“De komst van een update van Google, omstreeks maart 2017, ‘Fred’ gedoopt door Google medewerker Gary Illyes, maakt relevante content op websites belangrijker dan ooit. Fred heeft geleid tot grote verschuivingen in de rankings en rekent genadeloos af met websites die vol staan met waardeloze content en advertenties, en met sites die met behulp van trucjes proberen de Google-robots te misleiden. Er zijn een aantal eenvoudige zaken die je kunt doen om je website ‘Fred-proof’ te maken, zoals het verminderen van het aantal advertenties above the fold. Maar het allerbelangrijkst is en blijft het bieden van relevante content die up-to-date wordt gehouden.”

Frans Jan Boon: “Ik verwacht dat Google ons in 2018 (of later) gaat verrassen met het zwaarder laten wegen van gebruikersgedrag in de ranking factoren. Google heeft al vaker duidelijk aangegeven dat de gebruikerservaring zwaar weegt, en daarbij het belang van goede UX benadrukt. Websites en -pagina’s die niets toevoegen of gebruiksonvriendelijk zijn zullen hier last van krijgen.”

#12 Mobile first & Accelerate Mobile Pages (AMP)

Alle experts zijn het erover eens dat zoekmachineoptimalisatie voor de smartphone in 2018 nog belangrijker wordt.

Bas Boomaars: “Marketeers roepen het al jaren: dit jaar is ‘mobile first’. Op het gebied van search was dit in 2015 al het geval. Toen werden voor het eerst meer zoekopdrachten op mobiel dan op desktop uitgevoerd. Ondanks dat veel websites tegenwoordig responsive zijn, zijn ze nog niet supersnel voor mobiel. Terwijl mobiele apparaten juist vaker een kleinere WiFi-antenne of minder goed mobiel bereik hebben. Onder andere met AMP – Accelerated Mobile Pages – kun je dit beïnvloeden. Google herkent deze direct als razendsnel, en snelle websites hebben zonder meer invloed op je positie in Google. En er zijn nog veel meer manieren om je site te optimaliseren.”

Frans Jan Boon: “De mobile first index stond op het programma voor 2017, maar Google heeft al aangegeven dat die planning niet meer wordt gehaald en dat de uitrol van de mobile first index in 2018 zal gebeuren. Juist doordat de aandacht hiervoor is afgezwakt, verwacht ik dat deze bij sommige websites veel impact gaat hebben.”

Om de ongeduldige internetgebruiker van dienst te zijn, legt Google ook steeds meer de nadruk op Accelerated Mobile Pages (AMP).

Romano Groenewoud: “Om de ongeduldige internetgebruiker van dienst te zijn, legt Google ook steeds meer de nadruk op Accelerated Mobile Pages (AMP), aangepaste versies van webpagina’s met als doel ‘rich content’ (combinaties van tekst, afbeeldingen en video’s) zo snel mogelijk te laden op een mobiel apparaat. Om dit doel te verwezenlijken, heeft Google hiervoor al in 2016 een eigen open source framework uitgerold. Deze moet de implementatie van AMP een stuk eenvoudiger maken en de verwachting is dat snelheid (laadtijd) en mobielvriendelijkheid daarom op termijn veel zwaarder zullen gaan wegen bij Google.”

“De mobile-first index zal voor veel, maar zeker niet alle, websites in 2018 worden uitgerold op host domein basis. Dus niet op per pagina basis, zoals bijvoorbeeld het Penguin algoritme. Omdat nog altijd veel organisaties hun mobiele sites niet op orde hebben, is de verwachting dat Google niet al te snel zal zijn met het doorvoeren van veranderingen, maar desondanks de druk in 2018 zal opvoeren.”

#13 HTTPS wordt een must

Romano Groenewoud: “Draaien op HTTPS zal bijna een vereiste worden. Browsers gaan door met waarschuwen voor non-secure websites en Google zal waarschijnlijk SSL als zijnde ranking factor ietwat verder opschroeven.”

#14 Zoeken via andere platformen

Romano Groenewoud: “E-commerce-gerelateerde zoekopdrachten zullen steeds vaker plaatsvinden vanaf platformen zoals Amazon. Google zal waarschijnlijk nooit worden ingehaald door een andere traditionele zoekmachine zoals Microsoft Bing of DuckDuckGo. Zaak is om niet alleen te focussen op Google of SEO, maar ook te kijken naar andere bronnen van verkeer in het internetecosysteem.”

#15 Video optimaliseren voor SEO

Bas Boomaars: “Video was al een poosje een trend in de wereld van online marketing. Video wordt simpelweg vaker, beter en sneller geconsumeerd door het online publiek. Bovendien is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld, na Google. Redenen genoeg voor Google om video’s te belonen met meer relevantie.”

“Niet alleen voor muziekclips gaan mensen naar YouTube. Denk natuurlijk aan vlogs, maar ook aan tutorials, sfeerimpressies, samenvattingen… Noem maar op. Voor content creators zijn er zeker kansen op YouTube, ook als je in de B2B actief bent.”

“Bovendien vindt Google het leuk als bepaalde pagina’s embedded content bevatten in de vorm van video’s. Je kunt je video dus toevoegen aan je website, maar ook andersom: link in de video, of in de omschrijving ervan, naar je website en weer terug.”

Kijktip: Wanneer je hoger in de Youtube zoekresultaten wil komen

#16 Van straffen naar negeren

Romano Groenewoud: “Geen straffen meer. Google wordt steeds beter in het detecteren van spam, manipulatieve linkbuilding en overige pogingen om de zoekresultaten naar eigen hand te zetten. Niet langer zal er een straf zijn, zoals Penguin 1.0 in het verleden, waarbij een website vrijwel onzichtbaar is na misdragingen. Google naar de buitenwereld toe rept al een tijdje niet meer over ‘penalties’, maar over handmatige acties (indien door Google-medewerker opgemerkte problemen) of algoritmische demotie (indien spammy links genegeerd door het algoritme, onpersoonlijk). Alle activiteiten om bepaalde algoritmes te manipuleren zal Google gaan negeren. Deze werkzaamheden worden daardoor onaantrekkelijk, want ze kosten tijd en geld, maar de ROI is nihil.”

#17 Gesponsorde resultaten nemen toe

Nils van der Knaap: “De gratis zoekresultaten hebben al meer concurrentie gekregen van gesponsorde resultaten, zoals AdWords advertenties en Google Shopping afbeeldingen. Het is de verwachting dat dit eerder zal toenemen dan afnemen. Voorwaarde is wel dat de resultaten nog steeds behulpzaam zijn voor de gebruiker. Zo lanceerde Google in de VS een zoekmachine voor vacatures in samenwerking met partijen die al sterk vertegenwoordigd zijn in die markt. Aangezien Facebook en Microsoft zich al in deze lucratieve markt begeven, is het niet verwonderlijk dat ook Google mondiaal een stukje van deze taart wil.”

#18 Meer verschillende soorten zoekresultaten

Nils van der Knaap: “De tijd dat het resultaat van een zoekopdracht in Google bestond uit tien blauwe linkjes is voorbij. Op basis van de zoekopdracht toont Google verschillende soorten zoekresultaten. Enkele voorbeelden zijn het local pack waarin drie lokale bedrijven worden getoond, de knowlegde graph die rechts van de zoekresultaten verschijnt en de featured snippet waarin het antwoord al beknopt in de zoekresultaten verschijnt.”

Mockup van alle verschillende soorten zoekresultaten die je in Google kunt krijgen – Link-Assistent.com

“Naar verwachting blijft Google in 2018 verschillende soorten zoekresultaten tonen die de zoekopdracht het best kunnen beantwoorden.”

Tot slot

Romano Groenewoud: “Al met al, meer van hetzelfde eigenlijk voor komend jaar. Verbeteringen kunstmatige intelligentie, mobile belangrijker en groei van spraakgestuurde zoekopdrachten. De experts gaven dit ook vorig jaar al aan. Bovenstaande veranderingen betekenen ook dat de ‘klassieke SEO’ veel van haar effect heeft verloren, een trend die in 2018 door zal zetten.”

“In de beginjaren van SEO was het gebruik van een paar slimme trucjes voldoende voor een goede ranking, maar die vlieger gaat nu niet meer op. Fundamentele werkzaamheden als het zorgvuldig invullen van on-page instellingen, zoals title tags, zijn nog altijd noodzakelijk, maar maken anno 2018 niet meer het verschil. Webmasters die niet meegaan met de ontwikkelingen, zullen merken dat hun arsenaal niet meer toereikend is. Blijf daarom ook in 2018 goed op de hoogte van wat er speelt in de wereld van SEO.”

Tip: Schrijf je in voor de Mediaweb nieuwsbrief en we houden je vanzelf op de hoogte.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug