Deel dit artikel
-

G20: meer inzicht nodig in invloed digitale platforms op bedrijven en consumenten

Vertegenwoordigers van de twintig grootste economieën, onder wie staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, hebben zaterdag bij de G20-top in het Argentijnse Salta onder andere afgesproken dat er meer onderzoek naar en inzicht moet komen in de kansen en problemen die de mondiale platformeconomie oplevert voor consumenten, concurrentie en innovatie.

Het kabinet wil dat de digitale economie concurrerend en eerlijk blijft. Internationaal opererende diensten en platforms hebben daarop een grote invloed. De impact daarvan op de economie, op consumenten en vraagstukken over het eigendom en delen van data, zijn nog niet voldoende in kaart gebracht.

De gemaakte internationale afspraken sluiten aan op de nationale strategie Nederland Digitaal van juni 2018. Daarin stelt het kabinet dat er bijvoorbeeld transparantie moet zijn voor consumenten bij het online zaken doen, zoals over de rechten bij het aankopen via een online platform. Ook pleit het kabinet voor het verantwoordelijk en open delen van data tussen bedrijven en sectoren. Zowel in Nederland als in EU-verband wordt bovendien op dit moment bekeken of het huidige mededingingsinstrumentarium nog voldoet voor de snelle ontwikkelingen in de digitale economie.

Andere onderwerpen op de agenda in Salta waren het ontwikkelen van en (bij)scholing over digitale vaardigheden en de ondervertegenwoordiging van meisjes en vrouwen in ICT en techniek. Ook spraken de G20-bewindspersonen over het realiseren van een wereldwijd toegankelijk en snel internet en internationaal op elkaar afgestemde technologie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond