-

Banken die partneren met FinTechs: hoe pubers het huis opschudden

Het aantal partnerschappen tussen fintech-ondernemingen en financiële instellingen stijgt de komende drie jaar met 82 procent. Dat verwacht de BSI, die daarom richtlijnen heeft opgesteld om samenwerking tussen FinTechs en financiële instellingen te stroomlijnen. Wat is er nodig om traditionele banken succesvol te laten samenwerken met de snelle jongens en meisjes in de FinTech? 

Traditionele banken die samenwerken (met startups) in de FinTechsector; het lijkt op de relatie tussen een levenswijze ouder en een opstandige puber, schrijft Chris Skinner. Wat is er nodig om te voorkomen dat deze samenwerking leidt tot een van huis weglopende puber, of tot een financiële sector die instort na een Project X-achtig feestje?

Maakt FinTech banken sneller en flexibeler? 

De Nederlandse grootbanken zijn al jaren bezig om sneller nieuwe producten op de markt te brengen en klantgerichter te worden, door samen te werken met partners in de FinTech. ABN AMRO, ING en Knab werken al samen met diverse FinTech-partners om sneller en flexibeler in te spelen op klantwensen. ING werkt bijvoorbeeld met Yolt en ABN met Tink. De algemene tendens is inderdaad dat er sneller nieuwe digitale diensten ontstaan dan voorheen.

FinTechbedrijf Signicat

Rabobank ging in 2017 samenwerken met FinTechbedrijf Signicat. Ze hebben samen de eerste door een bank opgerichte Digital Identity Service Provider gelanceerd onder de naam Rabo eBusiness. Via dit partnerschap bieden ze organisaties in de energiesector, zorg, telecom, verzekeringen en andere financiële instellingen diensten op het gebied van (digitale) identificatie, authenticatie en archivering.

Open platform

Dit betreft geen traditionele samenwerking via gesloten legacy-systemen. Voor het aanbieden van deze diensten, zelfs van en voor andere financiële instellingen, gebruiken de partners een gezamenlijk platform. Rabobank diversifieert daarmee haar dienstenportfolio en ontwikkelt een nieuw bedrijfsmodel.

Digitale ID’s

Halverwege 2019 heeft het gezamenlijke platform al vijftien grote bedrijven als klant binnengehaald. In totaal hebben zij 1,5 miljoen euro bespaard. Aegon verkortte bijvoorbeeld het identificatieproces voor klanten van vier dagen tot dertig seconden. Beequip, een FinTech die zwaar materiaal least, behaalde een tijdsbesparing van vier dagen naar drie uur. Onder meer doordat niet langer handmatige identiteitscontroles nodig zijn.

IBAN-Naam check

Sinds de lancering zijn er al honderdduizenden logins geweest bij financiële en zorginstellingen die de digitale ID’s via het nieuwe e-businessplatform gebruiken. Naast digitalisering, snelheid en efficiency biedt het gezamenlijke platform nog andere voordelen. Grote bedrijven kunnen via dit platform eenvoudig hun eigen applicaties toevoegen aan de bestaande dienstverlening. Surepay, een corporate startup van Rabobank, ontwikkelde bijvoorbeeld de IBAN-Naam Check en levert deze aan banken en organisaties. Rabobank stelt via het platform ook een API beschikbaar voor andere zakelijke klanten.

BSI-richtlijnen

De richtlijnen van de BSI geven aan dat branding, ontwikkelmodel en een gelijk speelveld belangrijk zijn. Beide partijen hebben ervaren dat bij de samenwerking tussen banken en FinTechs de volgende punten goed overdacht moeten worden:

  • er moet sprake zijn van een echt partnerschap, beide partijen moeten de risico’s en winsten eerlijk verdelen;
  • beide partijen moeten dezelfde toekomstverwachtingen hebben, dus bedrijfsculturen en technologie in evenwicht houden;
  • incrementele oplossingen schieten niet op, beide partners moeten het snel eens worden over welk laaghangend fruit ze als eerste plukken.
Wat heeft Rabobank geleerd van Signicat?

Door samen te werken met een technologiepartner kan Rabobank veel sneller reageren op marktontwikkelingen, omdat het niet zelf intern prioriteit moet krijgen om de benodigde IT-capaciteit in huis te halen. Via de externe FinTech-partner doet Rabobank ervaring op in samenwerking met andere financiële instellingen en heeft het kennis opgedaan met het ontwikkelen en aanbieden van digital identity services.

Wat heeft Signicat geleerd van Rabobank?

Signicat profiteert eveneens van de samenwerking doordat het bij partijen aan tafel komt waar het als beginnende, kleinere organisatie niet zo snel mee in contact komt, zoals overheden, KvK en BKR. Het heeft ervaring opgedaan met het verwerken van veel transacties en het opstellen van legal contracten.

Daarnaast heeft Signicat inzicht gekregen in hoe bancaire processen (intern) werken en hoe (nieuwe) producten in het kader van regelgeving & compliance beter kunnen worden ingezet in markten waar banken aanvullend nog breder een actieve rol kunnen spelen. Tot slot heeft Signicat dankzij het marktbereik van Rabobank in Nederland interessante doelgroepen kunnen aanboren voor digitale diensten en daar haar portfolio op kunnen optimaliseren.

Wat levert samenwerken banken en FinTech consumenten op?

De samenwerking tussen banken en FinTechsector leert ons dat het geheel groter is dan de som der delen. Besparingen, snellere dienstverlening, beter inspelen op klantwensen. Het zijn allemaal verbeteringen, die in de van oudsher als traag, maar betrouwbaar bekend staande financiële sector tot een disruptie kunnen leiden. In de toekomst kunnen eindgebruikers ook profiteren van deze verbeteringen, in de vorm van lagere tarieven, betere en persoonlijker dienstverlening. 

De sector zelf is er in ieder geval van overtuigd dat samenwerking positieve gevolgen heeft, wat blijkt uit de drie onderscheidingen die het open e-businessplatform van Rabobank en Signicat heeft gekregen:

  1. https://www.aitegroup.com/report/rabo-ebusiness-digital-identity-service-provider
  2. https://www.celent.com/insights/614359681
  3. https://financialit.net/news/digital-identity/signicat-and-rabobank-win-best-retail-banking-system-integration-award

Deel dit bericht

1 Reacties

Win - Ing

Helaas gaat Rabo, met al zijn shandalen, niet opleveren, ik stel voor dat je je Kater om en het schip verlaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond