Deel dit artikel
-

Nieuw Europees monopolie-onderzoek naar Google

De Europese Commissie begint een nieuw onderzoek naar machtsmisbruik door Google en richt zich dit keer in het bijzonder op de reclametak van het bedrijf.

Commissaris Margrethe Vestager maakte vanmiddag bekend een formeel onderzoek te beginnen naar de vraag of Google zichzelf bevoordeelt bij online display advertising. “We zijn bezorgd dat Google het voor concurrenten moeilijker maakt om te concurreren in de adtechketen”, aldus de Deense.

In de keten tussen adverteerder en de digitale consument beschikt Google over een aantal veelgebruikte diensten die beeldreclame faciliteren op zijn eigen site en op die van derden. Vestager gaat bijvoorbeeld onderzoek doen naar het verplichte gebruik van Display & Video 360, Google Ads en Ad Manager voor wie bij YouTube wil adverteren en naar de schijnbare voorkeursbehandeling van AdX.

Ook zal er naar worden gekeken naar de activiteiten die Google momenteel ontplooid rondom de zogeheten Privacy Sandbox. Daarin wordt een alternatief reclamesysteem ontwikkeld voor wanneer de third party cookies uit Chrome verdwijnt. Een onderdeel van dit systeem, FLoC, wordt door de markt met argwaan ontvangen. Daarnaast kijkt Vestager naar het aanstaande verdwijnen van de zogeheten advertising identifier voor adverteerders in Android-apps.

Een Europees onderzoek naar marktmacht kan jaren duren. Eerder leverden dit soort onderzoeken Google al geldboetes op van enkele miljarden euro’s en nieuwe bronnen van inkomsten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond