Deel dit artikel
-

Gebruikers Android-apps worden anoniem voor adverteerders

Google legt een bom onder de reclamemarkt op Android. App-gebruikers zich later dit jaar ‘anonimiseren’. App-bouwers en adverteerders kunnen minder goed targeten en gaan lagere prijzen rekenen voor reclameruimte.

Tegen eind 2021 voert Google strengere regels in voor app-bouwers en adverteerders. Het is de consument die daarvan profiteert, omdat hij zijn privacy beter kan beschermen tegen onzichtbaar datagraaiende techbedrijven. Hij krijgt minder persoonsgeichte reclame en ontregelt profielbouwende praktijken.

De techgigant kondigt aan dat Android-gebruikers hun Advertising ID kunnen gaan uitzetten. Ze worden effectief onzichtbaar. Partijen die reclame-informatie in apps uitlezen, zien enkel een reeks nullen staan op de plaats van de user ID’s.

Op moment kunnen Android-gebruikers hun zogeheten Advertising ID bij Google enkel resetten of deactiveren. Letterlijk op nul zetten kan nog niet.

Googles besluit om adverteerders half blind te maken, klinkt dapper. Apple zou het echter als broddelwerk classificeren. De maker van de iPhone is qua privacybescherming strenger in de leer dan Google. Sinds het verschijnen van iOS 14 staan de reclamemogelijkheden daarin standaard uit. De Europese benadering. Gebruikers moeten echt persoonsgerichte reclame willen, daar expliciet voor kiezen, willen ze nog op de radar van adverteerders en appbouwers komen. Google kiest voor de opt-out-route, de Amerikaanse benadering.

Op driekwart van de smartphones in de wereld draait een van de vele Android-versies.

Het is niet uitgesloten dat Google een alternatieve targetingoptie zal willen invoeren voor het geblindeerde deel van zijn klanten. Immers, hetzelfde doet het ook voor gebruikers van webbrowser Chrome. Binnen een jaar zal het niet meer mogelijk zijn om daar third party cookies en scripts te tracken.

Voor Chrome sleutelt Google aan een alternatief reclamesysteem, FLoC. Dat werkt met algoritmes in de browser en generieke doelgroepanalyses en targeting, via API’s, in Googles cloud. De browser gaat het gedrag van zijn gebruiker analyseren, dan anonimiseren en dan doorzetten naar de reclamemachines. Die plaatsen gebruikers in een veralgemeniseerde doelgroepen. Adverteerders krijgen de mogelijkheid dit soort zogeheten cohorts te targeten.

Het is niet uitgesloten dat Google op dezelfde wijze de profilering en anonimisering in Android wil laten plaatsvinden bij een opt-in-regime. Als dat er ooit komt. Want andere browsermakers, WordPress, Oracle en de Electronic Frontier Foundation zien niets in FLoC. Ook in deze nieuwe setting staat nog steeds Google voorop, daarna de adverteerder en aan het eind van de rij staat pas de eindgebruiker.

In het krachtenveld dat zich nu ontvouwt, speelt Facebook noodgedwongen niet veel meer dan de rol van belanghebbend toeschouwer. Het heeft geen eigen browser, noch een eigen besturingssysteem.

Foto: Christoper Cook (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond