Industry Wire

Geplaatst door Informaxion

SMS reminders verlagen no-shows met 30%

De zorg heeft te maken met een grote kostenpost door no-shows, patiënten die niet komen opdagen op hun afspraak. Minister Edith Schippers heeft in 2014 haar pijlen gericht op het terugdringen van no-shows bij zorginstellingen
in Nederland. Ook Pia Dijkstra (D66) benadrukt in haar plan de onnodige kosten van no-shows. “Patiënten die niet komen opdagen, leveren de zorg een kostenpost op van 300 miljoen euro per jaar.”

Eén van de oplossingen die Minister Schippers aandraagt voor het verlagen van no-shows is het versturen van SMS berichten met een afspraak reminder.

“Patiënten die niet komen opdagen, leveren de zorg een kostenpost op van 300 miljoen euro per jaar.” Pia Dijkstra, Tweede Kamerlid D66

Waarom via SMS?

SMS is een zeer effectief medium met een hoge attentiewaarde. In vergelijking met een e-mail die gemiddeld door 30% van de ontvangers wordt gelezen (bron: DDMA), wordt een SMS door maar liefst 95% direct na ontvangst gelezen. Daar- naast is het versturen van een SMS veel goedkoper dan het versturen van een brief of een telefonische herinnering.

Voordelen SMS reminders:
• Kostenbesparing no-shows
• Kortere wachtlijsten
• Geen onnodige voorbereiding
• Minderadministratie
• Voordeliger dan post/telefoon

SMS in de praktijk

Het SMS bericht kan desgewenst gepersonaliseerd worden met de patiënt- en afspraakgegevens vanuit uw zorg software (zoals een EPD, ECD, HIS of ZIS pakket). Vervolgens wordt het bericht op het juiste verzendmoment via de SMS gateway (automatisch) verstuurd. De patiënt ontvangt bijvoorbeeld een dag van tevoren een persoonlijke herinnering met onder andere de datum en het tijdstip van de afspraak.

Resultaat SMS reminders

SMS services heeft in eerdere cases bewezen het aantal no-shows mede door het versturen van SMS reminders, met 30% – 40% te kunnen verlagen. Lees de case van het Spaarne Ziekenhuis op www.sms-services.nl.

SMS no-show reminder in gebruik

Er zijn meerdere toepassingen voor het versturen van SMS reminders aan patiënten en cliënten, waaronder het koppelen van uw zorg software aan een SMS gateway via een API, een zelfstandige SMS applicatie of een Email2SMS oplossing. Daarnaast is het ook mogelijk andere maatwerk koppelingen te ontwikkelen.

“Ontzettend gebruiks- vriendelijke SMS applicatie! Dit kan echt iedereen, ” aldus Krista van Huis,
 Algemeen Manager AlleskITs.

1. SMS API
Met een SMS API wordt er een koppeling gelegd tussen uw zorg software en de SMS gateway.
De reminders worden zonder hand- matige handelingen geautomatiseerd verstuurd vanuit uw zorg software via de SMS gateway.

2. SMS applicatie
Soms is een API niet wenselijk omdat er niet zomaar koppelingen met ex- terne (SMS) applicaties gelegd kunnen worden. Een goed alternatief is de SMS applicatie die helemaal los staat van uw zorg software. U maakt een export van de patiënt- en afspraakgegevens vanuit uw eigen software en importeert het bestand vervolgens in de SMS applicatie. De gegevens worden via standaard SMS sjablonen (evt. meertalig) in de juiste volgorde gezet en ingepland om te versturen.

3. Email2SMS
Een derde alternatief is het versturen van SMS reminders via Email2SMS. Soms wordt er al gebruik gemaakt van een automatische reminder via e-mail. De inhoud en het verzendmoment worden dan bepaald vanuit uw software of e-mail client. Deze geautomatiseerde e-mail wordt door de SMS gateway omgezet en verstuurd als SMS.

Over SMS services

SMS services levert sinds 1999 zakelijke SMS diensten en heeft jarenlange ervaring in de zorg. Wij maken uitsluitend gebruik van A categorie telecomproviders, waarmee wij snelle en betrouwbare levering van uw SMS berichten wereldwijd kunnen garanderen. Kijk voor meer informatie op www.sms-services.nl/no-show.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht