-

Column: Een idee groot maken is weinigen gegeven

Startups zijn hot. Dus pikt ook Hollywood een graantje mee met geromantiseerde films over onder meer Steve Jobs en Mark Zuckerberg. Het merendeel gaat voorbij aan de noodzakelijke discipline om een pril idee uit te werken tot een concreet product. Op zich begrijpelijk, aangezien dat onderdeel van het vak vaak een stuk saaier is. Succes staat of valt echter met de juiste executie. En daar schort het nog veel te vaak aan.

Om tegenwoordig van niets te groeien naar een groots concept is met de huidige groeisnelheden bijna ondoenlijk. En dus is er geen tijd voor uitgebreide strategietrajecten. Een feit dat de meeste ondernemers natuurlijk niet onder ogen zien. En dus wordt gefocust op het realiseren van zichtbare eindproducten, waarbij gedisciplineerd en tijdig sturen op marktacceptatie, kwaliteit en rendement bijzaak zijn.

Bijzonder, want juist de scrum- en andere agile-methoden helpen je om de vereiste projectsnelheid te verhogen. Maar als sprints meer als milestones worden gezien, en niet als een moment waarin kwaliteit iteratief kan worden getoetst en bijgestuurd, verwordt scrum tot niets meer dan een zoveelste projectmethode. Oftewel een oude methode in een nieuw jasje.

De projectleider, die een tijd- en geldbudget heeft, kunnen we niet de schuld geven van deze ontwikkeling. Want zonder zijn meetbare rendementsdoelen zou de situatie er alleen maar slechter op zijn geworden. Net zoals bankiers tot voor kort hun bonussen achterna jaagden, waarbij alles wat niet met het doel te maken heeft per definitie niet meer belangrijk is. En dus op politiek vakkundige wijze wordt geparkeerd, kaltgestellt en afgevoerd.

Wanneer er niet meer de moeite wordt genomen om even stil te staan bij het belang van ideeën voor je bedrijfssucces. Ook hoe die gemeten en getoetst kunnen worden en wat nodig is om het doel te bereiken, worden de opdrachtgevers onbewust vakonbekwaam óf romantische Hollywooddromers.

Ook vandaag de dag moet je voor een goede executie gewoon hard en gedisciplineerd werken. Daar doen potentieel succesvolle businessideeën niets aan af. Daar weet Hollywood alles van.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine (#130).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond