Deel dit artikel
-

IFA: Ook witgoed wordt eindelijk duurzaam en slim

Witgoed vormt een belangrijke categorie op de elektronicabeurs IFA in Berlijn, maar is grotendeels weggestopt in de catacomben van de Berliner Messe. Innovatie was hier altijd ver te zoeken tussen de keukens, strijkijzers, bezemstofzuigers en wasmachines, maar dat gaat veranderen. Onder meer dankzij kunstmatige intelligentie.

De fabrikanten van huishoudelijke apparaten hebben een speciale boodschap voor de bezoekers van IFA. Meer dan ooit zoomen zij in op de huidige energie- en klimaatcrisis. De keynote van Hakan Bulgurlu, CEO van Arçelik, moederbedrijf van toonaangevende merken als Beko en Grundig, ging over niets anders. Hij riep marktleiders op om na te denken over hoe bedrijven het milieu beïnvloeden. Sommige Beko wasmachines hergebruiken bijvoorbeeld afspoelwater. Ultrasoon reinigen maakt het gebruik van water nagenoeg overbodig.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!