(Emerce TV) Bereid je voor op Search Everywhere Optimization

Het digitale landschap ondergaat een ingrijpende verandering door de opkomst van AI. Voor bedrijven en contentmakers betekent dit dat de manier waarop online zichtbaarheid wordt behaald, fundamenteel verschuift. We bewegen van traditionele Search Engine Optimization (SEO) naar een nieuw paradigma dat Etienne Donicie, spreker, trainer en adviseur over online content, AI en tekstschrijven, in Emerce TV aanduidt als Search Everywhere Optimization (SEO) of Answer Engine Optimization (AEO).
De meest directe impact van AI is zichtbaar in de zoekresultatenpagina’s van Google, Perplexity, Bing en ChatGPT. In plaats van de bekende ’10 blauwe linkjes’, zien we nu vaak AI-gegenereerde samenvattingen bovenaan de pagina, ook wel aangeduid als no-click content. Gebruikers krijgen direct antwoord op hun vragen zonder dat ze nog hoeven door te klikken naar een website.
Deze ontwikkeling heeft een aanzienlijke impact op websiteverkeer. Veel organisaties zien hun verkeer dalen, zelfs als hun content nog steeds zichtbaar is in de zoekresultaten. De traditionele correlatie tussen zichtbaarheid in zoekresultaten en het aantal doorkliks (CTR) neemt af.
De verschuiving betekent dat organisaties veel eerder in de oriëntatiefase van een klant al zichtbaar moeten zijn. Het gaat erom dat jouw content wordt vermeld in AI-samenvattingen, ofwel als een citaat (met een link) of zonder citaat (zonder link). Het doel is om bij mensen op de radar te komen en als autoriteit in hun hoofd te landen, zodat ze jouw naam later actief opzoeken als hun zoekintentie commerciëler wordt, aldus Donicie. Dit zet het traditionele model van verkeersgeneratie en bijvoorbeeld affiliate marketing onder druk.
Een opvallende trend is de verandering in zoekgedrag, vooral onder jongere doelgroepen (18-24 jaar). Zij gebruiken steeds vaker sociale mediaplatforms zoals Instagram en TikTok als zoekkanalen, met Google pas op de derde plaats. Doniciie ontdekte dit toen een jong teamlid aangaf nooit met Google te zoeken, maar altijd op TikTok, zelfs vragen zoals Hoe bereken je een cirkel met Pi?
Waar YouTube voorheen het domein was voor uitlegvideo’s, is TikTok nu een zeer sterke speler geworden voor dergelijke how-to content. Bovendien zijn stemzoekopdrachten langer en conversationaler geworden, wat vraagt om content die direct antwoorden op specifieke vragen kan bieden.
Hoewel de uitdagingen groot zijn, blijven veel traditionele SEO-principes relevant als fundament. Goed gestructureerde, goed geschreven content met de juiste paginatitels en headerstructuren is nog steeds cruciaal Focus niet langer alleen op zoekwoorden, zegt Donicie,
Donicie heeft tot slot nog een belangrijke tip: Zorg ervoor dat belangrijke content niet in JavaScript staat, aangezien AI-tools zoals ChatGPT dit niet kunnen uitlezen en de pagina dan als leeg zien.
De video SEO in het AI-tijdperk is gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond