Deel dit artikel
-

(Emerce TV): Omnichannel strategie Makro lijkt aan te slaan

Na zware tijden heeft Macro Nederland, een traditionele groothandel met een geschiedenis van 57 jaar in Nederland, in 2024 voor het eerst weer operationele winst geboekt. Deze doorbraak is een beloning voor een nieuwe strategie die ongeveer drie jaar geleden is ingezet. Waar Makro ooit een breed assortiment had van spijkerbroeken tot zwembaden, en tegelijkertijd ultra vers aanbod, richt het zich nu volledig op de rol van groothandel voor het middensegment van de horeca. Makro volgt een omnichannel strategie met een slimme mix van fysieke winkels, een bezorgservice en een marktplaats.

In slechts twee jaar is deze marktplaats uitgegroeid tot het grootste horeca non-food platform van Nederland, vertelt Luuk Schuiling van Makro Nederland bij Emerce TV.

De versnelde transitie naar e-commerce werd ingegeven door de COVID-19 pandemie in 2020, toen veel winkels moesten sluiten. Hoewel de B2B-markt conservatiever is dan de B2C-markt, ontstond er een enorme vraag vanuit HORECA-ondernemers, wat leidde tot de implementatie van Click & Collect en een professionalisering van de bezorgservice.

De marktplaats werd in 2022 gelanceerd in Nederland. De ambitie is om het grootste HORECA non-food platform in Europa te zijn, met meer dan 200.000 non-food artikelen en als mantra ‘als wij het niet hebben, dan bestaat het niet’.

Een uniek aspect is volgens Schuiling de cross-border seller mogelijkheid, waardoor verkopers uit andere Metro-landen automatisch hun artikelen kunnen aanbieden op nieuwe marktplaatsen.

De transitie naar e-commerce is niet de enige redding voor Makto, de toevoeging aan de fysieke winkels en de bezorgservice maakt het totaal sterker. Klanten die actief zijn in alle drie de kanalen genereren tot acht keer meer omzet dan klanten die slechts één kanaal gebruiken. Bovendien trekt de marketplaats een aanzienlijke stroom nieuwe klanten aan, die voorheen niet bij Makro kochten.

De angst voor cannibalisatie (dat een online non-food kanaal ten koste zou gaan van de fysieke winkel) moest nog wel worden overwonnen. Er is sprake van een multi-channel benadering in plaats van een volledig geïntegreerde omnichannel, maar dit verandert naarmate de voordelen zichtbaar worden.

Natuurlijk is niet alles goed gedaan. Klanten werden soms geconfronteerd met lange levertijden en gebrek aan track & trace. Macro heeft nu Service Level Agreements (SLA’s) ingevoerd voor externe verkopers en sluit accounts als hier niet aan wordt voldaan.

Makro hoopt zijn marktplaats in Nederland volgend jaar winstgevend te krijgen, wat een aanzienlijke prestatie zou zijn binnen drie jaar na de start. De omzet is nu al vergelijkbaar met die van één van de cash & carries.

De video Van traditionele groothandel naar omni-channel speler is gratis te bekijken.

Screenshot

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond