
Van traditionele groothandel naar omni-channel speler

Beschikbaar vanaf 8 okt 2025
Wil je deze video bekijken? Meld je dan kosteloos aan. Deze collectie gaat live op 8 okt 2025. Don't worry. We sturen je een reminder, zodat je niets hoeft te missen.
Makro, opgericht in 1968, is bekend geworden door haar Cash&Carry-formule. Sinds 2022 is het bedrijf echter volop bezig met een transformatie, waarbij de focus volledig ligt op de horeca. Waar Makro ooit een hypermarket model had, met een breed assortiment van spijkerbroeken tot zwembaden, en tegelijkertijd ultra vers aanbod, richt het zich nu volledig op de rol van foodservice groothandel voor het middensegment van de horeca.
Makro volgt een omni-channel strategie met een slimme mix van fysieke winkels, een horecabezorgservice en een webshop via een 3P-model (marktplaats). In slechts twee jaar is deze marktplaats uitgegroeid tot het grootste horeca non-food platform van Nederland. Het is inmiddels het zesde land binnen het Metro-portfolio waar dit model is uitgerold. Qua schaal is het binnen Europa een van de grootste marktplaatsen, vergelijkbaar met pure-players zoals Amazon.
Het uiteindelijke doel? De voordeligste groothandel voor de horeca in Nederland worden door professionele kwaliteit voor de laagste prijs aan te bieden.
In deze video krijg je een unieke inkijk in Makro’s reis van traditionele groothandel naar omni-channel speler.

Luuk Schuiling
Luuk Schuiling heeft Communicatie en Marketing gestuurd aan de Vrije Universiteit, Amsterdam en Renmin University, Beijing. Hij begon zijn carrière bij METRO als Corporate Management Trainee in 2017. Binnen METRO is hij werkzaam geweest bij METRO China (Shanghai office), METRO AG (Düsseldorf) en Marko Nederland. Met ervaring in Operatie, Sales en project management. Sinds september is Luuk verantwoordelijk voor marketing & e-commerce met als missie om de nieuwe positionering van Makro in de markt te zetten.

Krijn Schuurman
Krijn Schuurman is een scherpe en gevatte allround dagvoorzitter die het beste bij sprekers naar boven haalt. Kritisch waar het moet, met humor waar het kan. Naast zijn werk als dagvoorzitter en gespreksleider heeft hij de afgelopen 15 jaar opdrachten gedaan voor uiteenlopende organisaties in verschillende sectoren. De klant helpen bij het benutten van kansen die de online wereld biedt, is daarin de rode draad.
Hij wordt regelmatig gevraagd duiding te geven aan de trends op het gebied van internet en ICT, op Radio1 en BNR Nieuwsradio en zo nu en dan in programma’s zoals NOS Journaal, EenVandaag, Nieuwsuur en RTL Late Night.
Krijn heeft een jarenlange ervaring als gespreksleider bij evenementen, webinars, podcasts en talkshows. Hij heeft een voorliefde voor innovatie en alles wat met de digitalisering van onze samenleving te maken heeft, maar is breed inzetbaar; de afgelopen jaren werkte hij mee aan programma’s over onder meer de zorg, het onderwijs, de financiële sector, duurzaamheid en goede doelen.
Uitgelichte video's

AI, attributie en de nieuwe realiteit van marketing



Van check-out tot retour geoptimaliseerd met AI


AI-gedreven commerce maakt handmatig beheren passé

Nieuwe insights
Hoe de werkomgeving kan bijdragen aan werkgeluk en productiviteitZo richt je een slimme thuiswerkplek in: betaalbaar en efficiëntSlimmer budgetbeheer: patronen in uitgaven signaleren met AIHoe een horecaparasol zorgt voor meer omzet en merkbelevingWaarom een opslagruimte huren een slimme oplossing is voor ondernemers en particulierenGerelateerde artikelen


AI-gedreven commerce maakt handmatig beheren passé

Van check-out tot retour geoptimaliseerd met AI
