Onderzoek naar TikTok Shops: Goedkoop is duurkoop

Prijsvergelijker Guenstiger.de waarschuwt de Duitse consumenten tegen vermeende goedkope deals op bij TikTok Shops. De koopjes kunnen wel eens goed tegenvallen.
‘Goedkoop is duurkoop’, lijkt de conclusie van het onderzoek dat Gunstiger.de heeft gehouden. Ze concluderen: “Wie geld wil besparen, doet er daarom goed aan om altijd de prijzen te controleren en te zoeken naar betere deals via vergelijkingssites.”
Natuurlijk is dat preken voor eigen parochie, maar er zit een kern van waarheid in. TikTok Shops zijn veelal gericht op impulsaankopen, niet op de beste deals.
“Zoeken naar specifieke items in de TikTok-winkel kan soms lastig zijn. Zo vindt iemand die zoekt naar de nieuwe iPhone 17 vaak oudere modellen of producten van andere merken in de topresultaten. Dit toont aan dat de zoekfunctie van het platform niet altijd de meest relevante resultaten oplevert.”
“Bovendien is het productaanbod in de winkel niet automatisch gesorteerd op oplopende prijs, maar op basis van eerder gebruiksgedrag.“
TikTok Shop is begin dit jaar van start gegaan in Duitsland. Inmiddels zijn er veertienduizend retailers die de productfeed van hun webwinkels doorlussen naar de sociale video-app.
TikTok Shop bestaat in Nederland nog niet. Buitenlandse signalen wijzen erop dat het e-commercekanaal, zodra geïntroduceerd, op zijn minst merkbare impact op de markt gaat hebben. Klaarblijkelijk niet als budgetstore, maar per definitie wel als drukbezocht winkelcentrum.
Foto: Kimmo Räisänen (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond