-

ABN AMRO: ‘Strijd om campinggast gaat digitaal’

Campings en vakantieparken vechten online om de gunsten van de toerist. Dit vereist een digitale strategie ten aanzien van het gebruik van online kanalen en data-analyse, stelt ABN AMRO in een nieuw rapport over verblijfsrecreatie. Met name kleinere spelers hebben dit nog niet voor elkaar.

De Nederlandse consument kocht in het eerste kwartaal van 2017 89 procent van de ‘losse’ vliegtickets en vakantie-accommodaties (zonder pakketreizen) online, blijkt uit cijfers van GfK. In Duitsland, de belangrijkste buitenlandse markt voor Nederlandse vakantieparken en campings, steeg het aandeel van digitaal in de vakantieboekingen van 17 procent in 2006 naar 45 procent in 2016. Bij vakanties in Nederland was dat aandeel bij onze oosterburen zelfs hoger dan bij andere bestemmingen: 64 procent. In België oriënteren consumenten zich bij twee derde van de vakanties op internet. In 2014/2015 boekte 62 procent de korte vakanties online (NBTC).

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!