ABN AMRO: ‘Strijd om campinggast gaat digitaal’
Campings en vakantieparken vechten online om de gunsten van de toerist. Dit vereist een digitale strategie ten aanzien van het gebruik van online kanalen en data-analyse, stelt ABN AMRO in een nieuw rapport over verblijfsrecreatie. Met name kleinere spelers hebben dit nog niet voor elkaar.
De Nederlandse consument kocht in het eerste kwartaal van 2017 89 procent van de ‘losse’ vliegtickets en vakantie-accommodaties (zonder pakketreizen) online, blijkt uit cijfers van GfK. In Duitsland, de belangrijkste buitenlandse markt voor Nederlandse vakantieparken en campings, steeg het aandeel van digitaal in de vakantieboekingen van 17 procent in 2006 naar 45 procent in 2016. Bij vakanties in Nederland was dat aandeel bij onze oosterburen zelfs hoger dan bij andere bestemmingen: 64 procent. In België oriënteren consumenten zich bij twee derde van de vakanties op internet. In 2014/2015 boekte 62 procent de korte vakanties online (NBTC).
De lead time is kort, waarschuwt ABN AMRO. Maar liefst 77 procent van de bezoekers van Europese vakantieparken maakte in 2016 vanaf het moment dat ze voor het eerst op de website komen, op dezelfde dag de boeking, zo bleek uit een inventarisatie van Bungalow.Net. Dit betekent natuurlijk ook dat je de klant zo weer kwijt kunt zijn, als je website te langzaam is, niet gebruikersvriendelijk, niet geschikt voor mobiel en/of achterhaalde informatie biedt. Daarnaast moet de camping of het vakantiepark bepalen hoe om te gaan met reviews en hoe ze zich willen profileren op social media.
Dit vergt investeringen en mankracht. Voor partijen met beperkte schaalgrootte en slagkracht kan samenwerking met grotere platformen uitkomst bieden. “Daardoor kan men bepaalde digitale uitdagingen (zoals online vindbaarheid en het beschikken over een geschikte mobiele website) het hoofd bieden. Op een dergelijk platform staan meerdere vakantiebestemmingen weergegeven. Voorbeelden in deze branche zijn Ardoer.com en ElkePlek.nl,” aldus ABN AMRO.
Data-analyse
Volgens ABN AMRO is er in de sector nog een flinke slag te maken ten aanzien van data-analyse. De vakantieparken en campings beschikken nu al over een schat aan informatie over de klant (denk aan interesses die af te leiden zijn uit geboekte activiteiten, samenstelling van de reisgroep en aankoophistorie) maar gebruiken deze onvoldoende voor het maximaliseren van de customer value, doelgerichter adverteren en verbeteren van de klantbeleving. “Wij verwachten wel dat deze manier van werken toeneemt binnen de sector, maar niet iedereen zal hierin mee kunnen,” stelt ABN AMRO in het rapport. “Voor hen is het belangrijk om zich zo goed mogelijk te richten op de eigen online exposure, slim samen te werken met andere partijen, en een strategie voor de toekomst op te bouwen.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond