-

Always-on van Waze: klanten rijden zo bij je binnen

Het gebruiksgemak van navigatie-apps is sterk in ontwikkeling. Gebruikers van deze apps willen graag de snelste route hebben naar hun bestemming. Op die route liggen ook kansen voor bedrijven om bestuurders te bereiken. Spar, McDonald’s en Red Bull vinden deze zichtbaarheid tijdens het navigeren belangrijk genoeg om vol in te zetten op een always-on strategie. Zo zorg je er voor dat de klanten bij je binnen rijden. 

Waze is een community-based app die gratis te downloaden is voor iOS en Android. Het bedrijf startte in 2009 met het idee van een navigatie-app die door gebruikers geoptimaliseerd wordt. Zo werd het eenvoudig voor gebruikers om een wegafsluiting door te geven of te berekenen of je nog op tijd zou komen als je een tankstop maakt. Het concept sloeg aan. Inmiddels maken in Nederland zo’n 700.000 mensen gebruik van Waze. Wereldwijd staat de teller al op 140 miljoen. Het bedrijf werkt ook samen met gemeenten, hulpdiensten en vervoersorganisaties om de kaarten te optimaliseren. 

Exposure door navigatie

Waze Ads is een advertentieplatform waarmee je als adverteerder letterlijk onderdeel wordt van de klantreis. Tijdens het navigeren zijn ook bedrijven zichtbaar op de kaart. Door tijdens dagelijkse ritjes zichtbaar te zijn, vergroten bedrijven hun zichtbaarheid en dus hun vindbaarheid. Als mensen daarna naar je winkel willen, weten ze direct waar ze kunnen zijn. Je stimuleert hiermee dus winkelbezoek.

De app heeft nóg een handige feature voor bedrijven. Naast de Pins op de routekaart verschijnen Takeover banners in beeld. Zodra een Wazer volledig stilstaat, verschijnt een banner in beeld met relevante aanbiedingen en merkuitingen in de buurt van die locatie. Zo bereik je ook klanten in de buurt je winkel met je aanbiedingen en creëer je bewustzijn voor je aanbiedingen en producten.

De combinatie van Pins en deze Takeover banners vormt de always-on marketingstrategie op Waze. Daarmee is de ‘Wazer’ geholpen en zijn adverterende bedrijven beter vindbaar.

Waze als marketingstrategie

Spar gebruikt de always-on strategie van Waze Ads om meer mensen in de winkel te krijgen en meer sales te genereren. Red Bull richt zich vooral op promotie van producten. In België heeft het merk haar strategie op Waze zo ingezet dat het klanten bereikt op de meest relevante momenten. Wetende dat met name tankstations goedlopende verkooppunten zijn, tonen ze banners in Waze vlak voor aankomst bij een tankstation, zodat Red Bull het laatste is wat de Wazer ziet voordat deze het tankstation in gaat. 

McDonald’s gebruikt de always-on marketingstrategie op Waze sinds 2020 om relevant te zijn op de juiste momenten en zo meer verkeer naar die locaties te trekken. De advertenties worden aangepast aan het moment van de dag (denk aan ontbijt-, koffie- of dineraanbiedingen). Dankzij deze contextual targeting van Waze vinden gebruikers vervolgens met één klik de snelste weg naar McDonald’s.

Meer naamsbekendheid en hogere conversie

Door op de juiste momenten aanwezig te zijn op Waze pakken deze bedrijven de aandacht van de klant dicht bij het moment waarop ze besluiten een aankoop te doen. Zo weet je zeker dat je opvalt bij Wazers in de buurt. Uit onderzoek van Forrester Consulting bleek dat bedrijven die adverteren met Pins en Takeover banners gemiddeld ongeveer 8% meer bezoekers op locatie krijgen. Daarnaast behaalden deze bedrijven ook een hogere conversieratio van bezoekers en gaven deze bezoekers gemiddeld meer uit. 

Door zichtbaarheid van verkooppunten te vergroten en meer bekendheid te geven aan aanbiedingen, trekken merken als McDonald’s, Spar en Red Bull met Waze meer klanten naar hun locaties.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond