-

Betalen in 2018: de doorbraak van mobiel afrekenen

Op het vlak van betalen gaat er veel veranderen. Welke concrete ontwikkelingen voorzien experts en welke hypes verwachten ze? Een aantal van hen blikt op Emerce vooruit: deze editie Viola de Bruijn, Business Development Manager Payments bij CM – het bedrijf dat eerder dit jaar nog Docdata Payments overnam.

Wat zie je als belangrijkste (markt)ontwikkeling voor komend jaar – en wat zouden bedrijven er concreet mee moeten doen?

“In de retail geloof ik steeds minder in het onderscheid tussen online en offline. Voor zowel online aankopen als in de fysieke winkel wordt mobiel betalen steeds belangrijker. De consument bepaalt wat betaalgemak is en daarom verwacht ik dat er steeds meer betaalmogelijkheden met de smartphone zullen komen. Denk dan bijvoorbeeld aan iDEAL QR in fysieke winkels waardoor een klant eenvoudig kan afrekenen bij een mobiele point of sale, bestelzuil, kiosk of bij het leveren van de boodschappen thuis. Je wil de klant de mogelijkheid geven om meteen af te rekenen en niet nog naar de rij bij de kassa sturen. Betalen met een QR-code is in Zuid-Afrika en China al heel gebruikelijk en ik geloof dat deze mogelijkheid op langere termijn een gedegen concurrent gaat worden van contactloos betalen.

“Ik verwacht een transformatie van hardware naar software waarmee ook de kleine retailer laagdrempelig bediend kan worden met betaalmogelijkheden. Dit heeft wel tijd nodig.

“Voor online shoppen verwacht ik een toenemende vraag naar achteraf betaalmogelijkheden. Als de consument de webshop niet kent, zich afvraagt of een product voldoet aan zijn verwachting of bijvoorbeeld meerdere maten wil bestellen, willen ze niet direct betalen maar liever achteraf. Ook loyaliteit speelt hierin een rol; want hoe bedien je je zéér loyale klanten?

“Ik reken ook op een vlucht van biometrisch betalen zoals Apple Pay met de integratie van de vingerafdruk. Betalen via Virtual Reality door middel van een oogscan zie ik in de nabije toekomst wel groeien.

“Authenticatie gecombineerd met betalingen krijgt meer aandacht. Wie is nu de online klant? Hoe voorkom je fraude? Door een klant online te identificeren via bijvoorbeeld iDIN creëer je als bedrijf efficiëntie en bespaar je kosten. Je kunt eenvoudig een betaling koppelen aan online identificatie, denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een telefoonabonnement of een kredietaanvraag.

“De consument bepaalt in mijn ogen het betaallandschap; hoe wil de consument betalen en wat verstaat hij onder betaalgemak? Dat is een belangrijke vraag voor bedrijven en vooral het antwoord erop.”

De Europese regelgeving PSD2 belooft een hoop te veranderen. Wat verwacht je ervan en kunnen we de daadwerkelijke doorbraak volgend jaar al verwachten?

“Ik verwacht vooral meer mogelijkheden en kansen voor Payment Service Providers, ook op het gebied van innovatie. Ik denk dan aan het faciliteren van peer-to-peerbetaalmogelijkheden en de handelsplatformen die zelf ook betaaldiensten aanbieden. Zij vallen onder het toezicht van DNB en is voor dat onderdeel met PSD2 vergunningplichtig. Daar komt heel wat bij kijken. De daadwerkelijke doorbraak verwacht ik in het derde kwartaal van 2018.”

Wat denk je dat komend jaar de grootste hype wordt in de markt? En welke desillusie levert dat op?

“In mijn ogen wil de consument vertrouwd en snel betalen. Ik geloof in eenvoud, waarmee je snel een grotere doelgroep bereikt. Er zijn nu echter veel nieuwe betaalmethoden – eventueel gekoppeld aan loyaliteit – waarbij de consument veel tijd moet stoppen in het maken van een account alvorens te kunnen starten met betalen. De consument hecht waarde aan privacy: wat gebeurt er met zijn gegevens?

“De desillusie komt als je als bedrijf denkt dat de consument er vanzelf mee aan de slag gaat. In mijn ogen wordt er nog te veel gedacht vanuit de merchant en doe je de consument daarmee tekort.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond