-

Beyond Brexit: verkoop aan EU-consumenten lastiger door nieuwe BTW-regels

Nadat de BTW-praktijk voor levering aan het Verenigd Koninkrijk al eerder veranderde, gaan per 1 juli ook de regels voor de verkoop aan consumenten binnen de Europese Unie op de schop. Een overzicht van de veranderingen en vier concrete scenario’s met heldere voorbeelden.

De laatste weken is herhaaldelijk in het nieuws geweest dat de levering van producten vanuit de EU aan consumenten in het Verenigd Koninkrijk per 1 januari problematisch is geworden. Vanaf die datum moet je als verkoper namelijk Engelse BTW afdragen over dergelijke verkopen. Voorheen was dat alleen nodig als je voor meer dan € 78.000 verkocht aan particulieren in het VK.

In het algemeen wordt deze problematiek in een adem genoemd met de Brexit, maar dat is slechts een deel van de oorzaak. Per 1 januari zijn namelijk ook de BTW-regels van het Verenigd Koninkrijk aangepast voor dergelijke verkopen. En laat er nu per 1 juli een soortgelijke wijziging van de BTW-regels ook binnen de Europese Unie van kracht worden.

Hieronder beschrijven we eerst in het kort welke BTW-wijzigingen deze zomer ingaan:

  1. Er geldt niet langer een vrijstelling bij invoer voor goederen onder de € 22
  2. Iedereen die per jaar meer dan € 10.000 verkoopt aan particulieren in andere EU-landen moet BTW afdragen in het land van bestemming
  3. Deze buitenlandse BTW kan worden aangegeven via een One Stop Shop-aangifte in Nederland
  4. Voor geïmporteerde goederen kan gebruik worden gemaakt van een import-One Stop Shop (iOSS)
  5. Marktplaatsen en platformen worden aansprakelijk voor bepaalde transacties

De belangrijkste reden voor deze wijzigingen is ervoor zorgen dat verkopen van goederen aan particulieren altijd hetzelfde belast worden en er geen concurrentie ontstaat door gaten in de regelgeving. Wat dit concreet betekent is het beste uit te leggen aan de hand van een paar voorbeelden.

Scenario 1: incidentele verkoop naar het buitenland

Wanneer de totale jaarlijkse verkoop aan consumenten in andere EU-landen onder de € 10.000 blijft dan verandert er niets en hoeft er geen buitenlandse BTW berekend te worden.

Wordt deze grens van € 10.000 echter overschreden dan moet er BTW worden berekend voor ieder EU-land waarnaar wordt verkocht. Dit kan een aanzienlijke impact hebben, omdat er nu een omzetgrens per Europees land geldt van € 35.000 of € 100.000.

Als er per land voor bijvoorbeeld € 8.000 wordt verkocht aan Duitsland, België en Zweden (om een paar landen te noemen), dan kan er onder de huidige regels over deze verkopen Nederlandse BTW worden berekend. Onder de nieuwe regels moet echter Duitse, Belgische en Zweedse BTW worden berekend.

Het gevolg hiervan is dat er per EU-land moet worden gekeken welk BTW-tarief er geldt voor de verkochte goederen. Dit moet al vastgelegd en onderhouden worden in een ERP-systeem of e-commerce platform. Daarnaast moet er een OSS-registratie worden aangevraagd om buitenlandse BTW aan te kunnen geven. Wellicht dat ook de prijsstelling in de webshop bekeken moet worden vanwege de andere BTW-tarieven.

Scenario 2: regelmatige verkopen naar het buitenland

Voor ondernemers die onder de huidige regels al de grens van € 35.000 of € 100.000 per land voor afstandsverkopen overschrijden verandert er in de eerste plaats niet veel. Er is dan immers al een lokale BTW-registratie en er wordt al buitenlandse BTW berekend. Het aantal landen waarvoor buitenlandse BTW moet worden berekend kan vanwege de nieuwe regels echter wel toenemen.

Als er in Duitsland voor € 120.000 wordt verkocht en in België voor € 40.000, dan is daar nu al een BTW-registratie voor nodig. Als de verkoop aan Franse consumenten daarentegen maar € 20.000 is, dan hoeft er, onder de huidige regels, geen Franse BTW te worden afgedragen. Onder de nieuwe regels moet er voortaan wél Franse BTW worden berekend en afgedragen. Ook voor het verkopen van slechts een product van € 10 aan een Poolse klant moet onder de nieuwe regels Poolse BTW worden berekend (omdat de totale buitenlandse verkoop € 10.000 overschrijdt).

Wel heb je hier als ondernemer de keuze om je buitenlandse BTW-registraties in te trekken en alle buitenlandse BTW via de Nederlandse OSS-aangifte te rapporteren. Maar let op: via een OSS-aangifte is het niet mogelijk om BTW op inkopen als voorbelasting af te trekken.

Scenario 3: verkopen via een marktplaats

Verkoop je als Nederlandse retailer via een marktplaats dan gelden in principe de hierboven reeds beschreven regels, tenzij je via de marktplaats (ook) ingevoerde goederen verkoopt. Dit behandelen we onder drop shipping. De aangekondigde BTW-aansprakelijkheid voor marktplaatsen geldt namelijk alleen voor buiten de EU gevestigde verkopers en voor geïmporteerde goederen tot een waarde van € 150.

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een fulfillment service van een marktplaats waarbij voorraad in andere EU-landen wordt aangehouden, dan zijn buitenlandse BTW-registraties wel nodig. Maar dat is nu feitelijk niet anders.

Scenario 4: drop-shipping

Bij drop shipping koopt de online retailer een product bij een leverancier in en wordt dit bij verkoop rechtstreeks door deze leverancier naar de consument gestuurd. In de praktijk wordt dit model veel toegepast bij het verkopen van producten met een lage verkoopprijs afkomstig uit China. Onder de huidige regels is de invoer van deze producten vaak vrijgesteld van BTW omdat de waarde onder de € 22 ligt.

Onder de nieuwe regels vervalt deze vrijstelling en zal de voor het land van bestemming verschuldigde BTW via de eerdergenoemde iOSS moeten worden aangegeven. Er geldt dan voor het invoeren een vrijstelling van BTW. Is er geen iOSS registratie, dan zal door de douane BTW bij invoer worden geheven.

Wordt drop shipping gedaan via een marktplaats, dan wordt voor de BTW de marktplaats geacht de producten met een waarde onder de € 150 in te kopen en door te verkopen aan de consument.

Uit de eerste ervaringen in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat marktplaatsen, koeriers- en postbedrijven hun voorwaarden en tarieven herzien om nieuwe risico’s en kosten af te dekken. Ook is gebleken dat online retailers zijn verrast door de nieuwe complianceregels, zoals het moeten doen van Engelse BTW-aangiftes.

Om goed voorbereid te zijn op de veranderende BTW-regelgeving binnen de EU is het voor online retailers raadzaam om nu al te analyseren wat de impact van deze nieuwe regels is. Er is dan nog voldoende tijd om advies in te winnen en om te denken aan een geautomatiseerde BTW-oplossing binnen een e-commerce platform. Voor de praktische toelichting hiervan ben ik voor advies naar Guapa e-commerce gegaan.

Overzicht behouden in e-commerceplatformen

Wanneer de nieuwe BTW-wetgeving van kracht wordt is het als online retailer belangrijk om eerst te kijken wat voor invloed dit heeft op de dagelijkse bedrijfsvoering. Mochten de aanpassingen in de BTW-regels inderdaad van toepassing zijn, dan zijn er verschillende functionaliteiten binnen een e-commerceplatform om deze wijzigingen door te voeren.

Binnen e-commerceplatformen is het mogelijk om verschillende BTW-regels toe te voegen voor internationale verkopen. Hierin kunnen verschillende BTW-tarieven (zoals hoog en laag) worden toegevoegd voor verschillende landen. Wanneer dit juist is ingesteld zal een e-commerce platform automatisch het juiste BTW-tarief berekenen.

Voor internationale of Europese verkopen is het noodzakelijk om de totale verkopen bij te houden in een extern ERP-systeem of e-commerceplatform. De meeste bedrijven zullen gebruik maken van een extern ERP-systeem, maar mocht dat niet het geval zijn, dan bestaan er ook mogelijkheden in een e-commerceplatform, zoals Magento.

Binnen zowel Magento Open Source als Adobe Commerce hebben online retailers de optie om verkopen, zowel nationaal als internationaal, bij te houden in verschillende reports. Binnen deze reports hebben retailers de mogelijkheid om selecties te maken en vallen orders en belastingen onder de standaard functionaliteiten. Hierdoor is het mogelijk om een overzicht te behouden binnen een e-commerce platform.

Over de auteur: Peter Boerhof is VAT Director CTO bij Vertex.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Heerlijke draak van wetgeving, EU terug naar de tijd van voor de kolen en staal unie. Enige die hier iets mee opschiet is Amazon en co. Ik stap uit consumentenleveringen en ga volledig op BTB, dat is nagenoeg hetzelfde gebleven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond