Centrale vraag op eTravel: Wie helpt de online reiziger?

Online een reis boeken makkelijk? Nou nee, dat is duidelijk niet het geval als we de sprekers tijdens eTravel mogen geloven. In zijn presentatie op Emerce eTravel sprak Andy Owen Jones (BD4Travel) over 72 zoekopdrachten die een gemiddelde ‘online reiziger’ doet alvorens tot een boeking over te gaan. 

Jeroen Bouwmeester van GX meldt dat er zo’n 26 verschillende sites bezocht worden en dat dat meer dan vier uur in beslag neemt voordat er een keuze is gemaakt. Ook vanuit D-reizen komen vergelijkbare geluiden. Google en Nielsen rapporteren dat een travelsite wel drie keer wordt bezocht vóórdat de boeking een feit is.

De smartphone is een populair apparaat voor de eerste verkenning naar een reisbestemming, en informatievoorziening ter plaatse. Het boeken gebeurt nog grotendeels via de desktop of laptop. Zo’n zestig procent van de online boekingen wordt voorafgegaan door het bekijken van een video ter bevestiging van de juiste keuze. Die bevestiging is iets waar online ook veel tijd in wordt gestoken door het lezen van reviews. Het internet lijkt het ons consumenten allemaal niet makkelijker te maken.

Maar terug naar het reisbureau in de winkelstraat willen we ook niet meer, aldus Fred van Eijk. Hij spreekt namens Travel Counsellors over de combinatie van online en offline die wordt ingezet om een persoonlijk reisadvies te leveren via persoonlijke reisagenten. Travel Counsellors is een digitaal platform waar specialisten je helpen bij het vinden en boeken van de ideale reis. Handig voor de drukke mens van vandaag.

Ook D-reizen gelooft in de gecombineerde kracht van online en offline en zet in haar nieuwe strategie vol in op persoonlijke reisassistenten die het vaste aanspreekpunt vormen voor de klant. Online en offline.

Een iets andere insteek heeft Roomlr. Bij deze jonge startup geloven ze meer in het op één plaats, op een intuïtieve manier ontsluiten van het complete aanbod in vakantiehuizenland. Niet meer veel verschillende websites met vele invoervelden bezoeken, maar een one-stop-shop zo u wilt. Ook voor de boeking hoeft de consument de site niet meer te verlaten.

Online een reis zoeken, vinden en boeken blijkt een pittige opgave. Iets waar ook gigant Google het ei van Columbus blijkbaar (nog) niet heeft gevonden. Wel is duidelijk dat het bedrijf uit Mountain View haar blik inmiddels ook op deze markt heeft gelegd en dichter op vraag en aanbod wil zitten door haar zoekdienst in deze niche verder te specialiseren. Totdat de slimmeriken aldaar de code van de online reiziger gekraakt hebben lijken er genoeg kansen voor lokale spelers in markt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug