-

Click to Pay speelt in op veranderende behoefte van consumenten

Consumenten hebben drie sterke behoeften bij online betalingen: het moet snel, veilig en makkelijk. Click to Pay, een digitale portemonnee, maakt dat mogelijk.

De verwachtingen van consumenten ten opzichte van online betalingen zijn de laatste jaren sterk veranderd. Een recent onderzoek onder 8.000 consumenten, uitgevoerd door PanelWizard, leverde waardevolle inzichten op over de drijfveren van consumenten als het gaat om online betalingen. Met de nieuwste betaalmethode Click to Pay kunnen verkopers en banken inspelen op die veranderde behoefte.

De studie toont aan dat consumenten drie sterke behoeften hebben als het gaat om online betalingen: het moet snel, veilig en makkelijk. Dit geldt voor alle digitale betaaloplossingen, van Apple Pay tot creditcards.

  • Gebruiksgemak – 70 procent van de Nederlandse online consumenten geeft de voorkeur aan een webshop met een eenvoudig en intuïtief betaalproces.
  • Snelheid – 76 procent van de respondenten wil dat het betalingsproces zo snel mogelijk verloopt.
  • Veiligheid – Bijna iedereen (96 procent) vindt een veilige omgeving voor online aankopen van groot belang.

Het onderzoek identificeert twee soorten consumenten: degenen die incidenteel online winkelen bij een webshop, bijvoorbeeld voor een cadeau. Aan de andere kant heb je regelmatig terugkerende online shoppers die vaak bij dezelfde webwinkels kopen, zoals Bol of Amazon.

Voor beide groepen komt een merkoverstijgende oplossing om het betaalproces sneller, veiliger en gemakkelijker te maken.

Click to Pay: de nieuwe standaard

Die oplossing komt in de vorm van Click to Pay, een digitale portemonnee die werkt met verschillende kaarttypen en banken. Deze wallet is cloud-based en kan eenvoudig worden ingesteld via de bank-app van de gebruiker. Consumenten kunnen hiermee in één klik betalen, zonder hun kaartgegevens handmatig in te voeren. Dit vermindert niet alleen de kans op fouten, maar versnelt ook het hele betaalproces op een veilige manier.

Een consument kan op diverse manieren herkend worden: bijvoorbeeld omdat ze met een e-mailadres of telefoonnummer inloggen bij een webwinkel of omdat je op een herkend apparaat de website bezoekt. Om het risico bij hogere bedragen te beperken, vragen banken verder vaak om verificatie, bijvoorbeeld via de bank-app of een SMS. Omdat gegevens versleuteld verstuurd worden, levert het voor klanten ook minder risico op dan wanneer ze – zoals nu nog het geval is – direct hun betaalgegevens moeten delen met iedere webshop waar ze een aankoop willen doen.

Voordelen voor webwinkeliers: minder frictie, meer conversie

Voor verkopers betekent het dat klanten gemakkelijker het proces doorlopen. Daardoor is er dus minder risico dat ze hun digitale winkelwagentje zonder af te rekenen achterlaten. Webwinkels kunnen hun klanten de betaalmethode aanbieden die ze willen, kunnen hun conversie zien toenemen én hebben te maken met lagere kosten voor versleutelde (‘getokeniseerde’) transacties.

Daarnaast zien verkopers nu vaak nog dat opgeslagen betaalgegevens voor herhaalaankopen verouderd raken. Ga je uit van betaalpassen die gemiddeld vijf jaar geldig zijn, dan betekent dit dat je elk jaar mogelijk 20 procent verouderde gegevens in je systemen hebt. Daarmee je het risico dat een groot deel van je klantenbestand niet converteert, vanwege obstakels in het betaaltraject. Click to Pay zorgt altijd voor actuele betaalinformatie, waarmee je dit risico beperkt.

Bovendien heeft Click to Pay ook voordelen voor de banken: de risico’s en kosten van fraude nemen af. Dankzij de ‘getokeniseerde’ betaling is het risico een stuk lager dat iemand er met creditcardgegevens van de klant vandoor gaat. Er gaat dus minder moeite en geld naar fraudemanagement.

Verschuiving naar nieuwe betaalmethoden

Omdat traditionele Maestro-betaalpassen binnenkort geleidelijk worden uitgefaseerd en worden vervangen door de vernieuwde betaalpas, wordt het nog relevanter om een snelle, veilige, gestandaardiseerde en gebruiksvriendelijke online betaalmethode aan te bieden. Deze nieuwe kaarten maken transacties niet alleen makkelijker, maar stroomlijnen ook het online betaalproces.

De uitrol van nieuwe betaalkaarten en oplossingen zoals Click to Pay staat voor de deur. De Payment Service Providers (PSP’s) in Nederland zijn bezig met de implementatie en het uitrollen hiervan, en sommige PSP’s zijn al live. Naarmate meer verkopers deze oplossingen adopteren verandert het online betaallandschap en komt de focus te liggen op het versleutelen van alle online transacties.

Veilig naar de toekomst

De digitale transformatie van het betaalproces is niet alleen een technologische vooruitgang maar ook een antwoord op de veranderende behoeften en verwachtingen van de consument. Met de komst van nieuwe betaalmethoden die snelheid, veiligheid en gemak bieden, is de toekomst van online betalen sterk gericht op het verbeteren van de klantervaring.

Over de auteur: Stephan Hoes is Director Products & Solutions bij Mastercard.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond