-

Consument: liever gratis bezorging dan binnen 1 dag

De race om bestellingen zo snel mogelijk te bezorgen lijkt helemaal niet zo verstandig. Nieuw onderzoek van Forrester lijkt te suggereren dat consumenten gratis bezorgen belangrijker vinden.

Snel, sneller, snelst. Allerlei bedrijven proberen sinds kort het record snel bezorgen te breken. Wie snel levert heeft een concurrentievoordeel. Het gros van de Nederlandse webwinkels garandeert consumenten een levering binnen 24 uur, met als uiterste deadline 23:00 uur. Maar nu proberen sommige webwinkels al binnen dezelfde dag te kunnen bezorgen, en een enkel bedrijf bezorgt zelfs binnen het uur. Maar zit de consument daar nu echt op te wachten?

Nee, stelt onderzoek van Forrester Research. De wens om een artikel snel bezorgd te krijgen staat op een veertiende plaats. Belangrijker vinden consumenten gratis bezorgen. 92 procent van de Top 50 e-retailers die Forrester onderzocht biedt een of andere vorm van gratis bezorging.

Voor zijn studie Transport & Supply Chain Management aan de VU Amsterdam heeft Michel Heikamp ook al eens onderzoek (pdf) gedaan naar de invloed van verzendkosten op de keuzes die consumenten maken. Consumenten geven wel de voorkeur aan levering binnen 24 uur in plaats van levering binnen twee tot vijf dagen en prefereren thuislevering boven het ophalen bij een winkel of centraal afhaalpunt. Wanneer de consumenten ervoor kiezen om af te halen, geeft 59 procent aan dat afhalen in de winkel een gewenste optie is. Voor afhalen bij een centraal afhaalpunt geeft 70 procent van de consumenten aan dit een gewenste optie te vinden.

Maar ook hier geven kosten de doorslag. De acceptatiegrens ligt ongeveer rond de vier euro. Wanneer zes euro aan bezorgkosten moet worden betaald haalt de consument zijn bestelling liever op. En de Nederlandse consument is volgens het onderzoek bereid gemiddeld slechts twee euro meer te betalen voor een snellere levering. Wanneer de kosten vier euro of hoger zijn, geeft 41 procent van de respondenten de voorkeur aan een langere levertijd van twee tot vijf dagen. Vanaf veertien euro prijsverschil kiezen consumenten unaniem voor een langere levertijd van twee tot vijf dagen. Het hangt wel een beetje van het soort artikelen af. Boeken en kleding liggen qua verzendkosten nogal moeilijk.

Ook het Forrester onderzoek laat zien dat consumenten kosten laten meewegen in de keuze van een bestelling. Andere overwegingen zijn goede kritieken van andere klanten (43 procent), productinformatie op de site (34 procent) en bestellingsvoorwaarden (26 procent). Forrester adviseert e-retailers dan ook om consumenten goed te informeren over de bezorgkosten. Dat gebeurt nu nog te weinig. 22 procent maakt er geen enkele melding van.

Deel dit bericht

2 Reacties

Fred van Rijswijk

Ligt natuurlijk ook aan de soort producten die besteld worden, op sommige producten kan je nou eenmaal langer wachten. Bij Delvry bezorgen we binnen 90 minuten uit de lokale winkels in een stad, gaat hier vooral om dagelijkse vers producten, hier kan je natuurlijk niet 1 dag over doen 😉

Gratis bezorgen van de producten binnen 90 minuten, ben benieuwd wat de consument daarvan vindt?

Wesley

Ligt puur aan de soort winkel die je hebt. Bij een niche markt maakt het minder vaak wat uit dan bijvoorbeeld in de dozenschuivenbusiness van Bol.com en MediaMarkt waar men wel MOET.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond