-

Waarom bedrijven moeite hebben om datagedreven te worden

Na jaren van focus op big data, is 72 procent van de ondernemingen er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Het verlangen om te veranderen naar een organisatie waar beslissingen worden genomen op basis van data die is bewerkt tot inzichten is groot want kostenbesparend. Maar waarom zou je dan eerst kijken naar de middelen om data te verzamelen in plaats van te bepalen welke data er eigenlijk nodig is om succesvoller te worden?

Die 72 procent komt uit het ‘Big data & AI executive survey 2019’ van NewVantage partners. Het cijfer heeft betrekking op grote organisaties en zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen. Ondanks het feit dat bedrijven dus fors investeren en heel veel praten en discussiëren over big data, zijn ze blijkbaar niet in staat om een cultuurverandering tot stand te brengen. Waar ligt dat nu aan?

Data gedreven is net als klantgedreven

Zoals het onderzoek laat zien, vinden veel bedrijven dat ze iets met data moeten. Dit betekent echter wel iets voor de manier waarop een bedrijf wordt gestuurd. Het is namelijk niet alleen een kwestie van veel data verzamelen en deze analyseren.

Data gedreven werken houdt namelijk in dat diverse factoren die bepalend zijn voor het DNA van een organisatie moet worden bekeken. Vergelijk het met een bedrijf die als doelstelling heeft om klantgedreven te gaan werken. Dan volstaat het instrueren en trainen van medewerkers niet. Het betekent ook dat systemen in staat moeten zijn om belangrijke klantgegevens te tonen en dat er procedures zijn beschreven die de klant op de eerste plaats zetten.

Dit geldt dus ook voor de transformatie naar een datagedreven organisatie. De eerste stap is dus niet om te gaan onderzoeken waar men overal data vandaan kan halen. Het is belangrijker om te bepalen welke data in eerste instantie nodig is om datagedreven beslissingen te maken en op welke manier deze data kan worden verkregen. Vaak wordt er echter meteen gezocht naar externe bronnen terwijl in de meeste gevallen data al lang en breed in huis aanwezig is. En dan maak je eigenlijk al een valse start waardoor een organisatie direct een verkeerde koers gaat varen.  

Technologie kan je ook in de weg staan

Systemen worden ook vaak overslagen, zeker met de huidige technologische mogelijkheden ontkom je er niet meer aan om hierin te investeren. Data-analisten zijn vaak driekwart van de tijd bezig om data te bewerken zodat deze kan worden gebruikt voor analyse. Dat heeft te maken met de manier waarop data in CRM, financiële applicaties en ERP-systemen wordt opgeslagen. Het kost veel tijd om dezelfde data uit verschillende systemen met elkaar te kunnen verbinden. Met het op de juiste manier registreren kunnen dus al grote voordelen worden behaald op het gebied van efficiency. Dit betaalt zich uiteindelijk uit in waardevolle inzichten. Op deze manier kun je technologie voor je laten werken.

Succes van een datagedreven organisatie

Het succes of de kans van slagen van een datagedreven organisatie is dus niet afhankelijk van het op een grote hoop vegen van alle beschikbare data. En deze dan tot in het kleinste detail analyseren.

Er zullen hoogstwaarschijnlijk interessante inzichten ontstaan, maar op de lange termijn zal dit weinig kans van slagen hebben. Bedrijven moeten zich realiseren dat in het begin een kleine cultuurverandering nodig is om succesvol te zijn.

Iedere werknemer kan namelijk bijdragen aan het hogere doel door het belang in te zien van data. Maar nog belangrijker is dat het management inziet dat de doelstelling om data gedreven te worden niet alleen wordt behaald door het aanstellen van een data analist of zelfs het opzetten van een data—unit. Data zal net als andere onderdelen van een organisatie deel moeten gaan uitmaken van het DNA van je organisatie.

Deel dit bericht

4 Reacties

Frans Melenhorst - Clear Value BV

Jos, Dank voor jouw post. Ik denk dat iedereen het eens zal zijn met jou. Begrijpen van met moeten gaan sturen op data is dus niet het probleem. Het echte probleem dat ik in de praktijk hoor (en adresseer) is: #hoedan? Wat moet je doen om het wél voor elkaar te krijgen? Ik zou daar jouw ervaringen eens over willen lezen in een volgende post.

Adrie

… vinden veel bedrijven dat ze iets met data moeten…
Veel bedrijven vinden ook dat ze iets met de cloud moeten, en dat ze iets met Blockchain moeten.
Klinkt heel erg als een oplossing op zoek naar een probleem.
Misschien moeten bedrijven eerst maar eens op zoek naar hun belangrijkste problemen (uitdagingen, verbeterpunten) om daar dan een oplossing bij te zoeken. Big data zou dan een van de oplossingen in de toolkit kunnen zijn.
Er moet dus wel enige notie aanwezig zijn van wat dat nou precies is, big data, en welke potentie het heeft.
Het CRM systeem van het gemiddelde MKB is geen big data. Het combineren van de gegevens uit CRM ERP en finance is een leuke klus voor een data analist of statisticus, maar in mijn ogen nog lang geen BIG data. Big data past niet op een USB stick….

Jos Cup - Tada Analytics

Hallo Frans. Het transformeren naar een datagedreven organisatie is net als ‘klantgericht werken’ een langdurig proces. Het voordeel van data is dat je laagdrempelig business cases kan bouwen die de voordelen van data driven werken aantonen.Het valt dus aan te raden om dit soort methoden te gebruiken om intern draagvlak te creëren en het maakt cultuurverandering iets eenvoudiger. Maar het blijft altijd hard werken om dit voor elkaar te krijgen.

Jos Cup - Tada Analytics

Hallo Adrie. Het begrip Big Data is voor iedere organisatie natuurlijk volgens mij verschillend. Voor veel MKB-ers is de data die CRM, ERP, Finance en Marketingsystemen produceren al een onhandelbare kluwen. Zoals je zelf al terecht aangeeft is het met name belangrijk dat bedrijven scherp stellen welke informatiebehoefte er is. Dan wordt de potentie van data vanzelf duidelijk. Overigens ken ik ook MKB-bedrijven waar enorme hoeveelheden data worden geanalyseerd (die niet op een USB–stick) passen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond