-

Datarevolutie dwingt tot 4 vormen van transformatie

Dat nieuwe strategische mogelijkheden ontstaan uit de steeds grotere berg data waarover organisaties beschikken, wordt soms pijnlijk duidelijk. Big data heeft zich van hype ontwikkeld tot werkelijkheid. En omdat verrassende nieuwe diensten en businessmodellen worden geïntroduceerd in de meest onverwachte markten, is iedere organisatie genoodzaakt om na te denken over digitale transformatie. De taxi-, hotel-, muziek- en uitgeefwereld maar ook de reissector zijn een paar voorbeelden van branches die al totaal veranderd zijn. En met de opkomst van Internet of Things, 3D en Machine Learning komen er weer legio mogelijkheden voor disruptie bij. Hoe ziet je eigen organisatie en dienstverlening er straks uit?

Op 30 november organiseert Microsoft Future Decoded, met als thema ‘Data Driven Transformation’. In het programma staan de betekenis, impact en kansen van de datarevolutie binnen organisaties centraal. Met aansprekende sprekers als Kees Koolen (Booking.com), Prof. Loïc Sadoulet (INSEAD) en Sandy Monteiro (Universal Music Group).

4 vormen van digitale transformatie

Maar wat is digitale transformatie eigenlijk? Digitale transformatie gaat niet over het toepassen van data en nieuwe technologie op zich. Het gaat om de vraag welke nieuwe zakelijke mogelijkheden ontstaan voor organisaties. Door innovatie in businessmodellen veranderen immers complete markten. Om te komen tot de kernvormen van digitale transformatie kun je volgens Satya Nadella (CEO, Microsoft) 4 dimensies bekijken:

  • Hoe kun je meer betekenen voor klanten?
    Inzicht in data stelt bedrijven in staat om klantgedrag veel beter te begrijpen. Door het toepassen van ‘intelligentie’ kunnen patronen, sentimenten en gedrag uit een enorme hoeveelheid data worden gedestilleerd. Die vele data ontstaan doordat steeds meer wordt vastgelegd en gelogd. Met dit inzicht kan klantinteractie op een grote schaal relevanter en persoonlijker worden gemaakt.
  • Hoe kun je medewerkers beter faciliteren?
    Een groot deel van het potentieel van een organisatie bevindt zich bij de eigen medewerkers. En de kennis en inzichten die zij nodig hebben om optimaal te kunnen werken, bevindt zich vaak al in de data binnen de eigen infrastructuur. Door de grenzen tussen systemen met relevante informatie te doorbreken kan transformatie plaatsvinden. Gefaciliteerd met de juiste communicatiemiddelen en devices om informatie met elkaar te delen en effectief samen te werken.
  • Hoe kun je processen opnieuw ontwerpen?
    Inzicht en toepassing van data stellen organisaties ook in staat om de eigen processen verder te optimaliseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Process Mining, hierbij worden processen in een organisatie in kaart gebracht op grond van ‘event logs’ en andere data binnen de organisatie. Hierdoor ontstaat inzicht in hoe processen op de werkvloer daadwerkelijk afwijken van het ontwerp op papier. En uiteraard in de verbetermogelijkheden.
  • En, welke producten, diensten en businessmodellen passen daar het beste bij?
    En misschien wel de meest impactvolle transformatie, hoe veranderen je producten, diensten en businessmodel? We zien in veel sectoren nieuwe concurrentie ontstaan, doordat toepassing van data en technologie totaal nieuwe producten creëert. De opkomst van bijvoorbeeld het Internet of Things zorgt er voor dat intelligentie en logdata van ’dingen’ nieuwe mogelijkheden bieden. Wanneer een machine bijvoorbeeld zelf aangeeft wanneer onderhoud noodzakelijk is, heeft dit impact op de kern van de dienstverlening en contractvormen van een onderhoudsbedrijf.

Van theorie naar praktijk

Maar het pad naar datagedreven transformatie is niet een kwestie van inzicht in data pur sang. Transformatie vraagt om leiderschap, waarbij verandering en vernieuwing worden omarmd. Waarbij het samenbrengen van mensen en processen vanuit nieuwe perspectieven wordt bekeken. En waar nieuwe technologie als kans wordt gezien.

Vanuit de technologie is data een ’driver’. Evenals bijvoorbeeld de snelle ontwikkelingen op het gebied van cloud, mobility, Internet of Things en security. Echter, vanuit de business is leiderschap nodig. Randvoorwaarden voor succesvolle transformatie zijn dan ook allereerst visie en strategie. Maar vervolgens uiteraard ook de mogelijkheid om te uitvoering te komen.

Spraakmakende voorbeelden

Hoe de impact van datagedreven transformatie er concreet uit kan zien, komt tijdens Future Decoded aan bod via inspirerende voorbeelden. Als opwarmer volgen hier vast 3 voorbeelden:

  • Lighting as a Service: Nieuwe technologie en Internet of Things hebben de wereld van verlichting fundamenteel veranderd. Philips leidt deze transitie als bedrijf met innovaties in denken en doen. Data zijn hierin cruciaal. Denk alleen al aan de miljoenen klanten die wereldwijd Philips HUE-lampen bedienen via een app. Maar ook kantoren als the Edge in Amsterdam waar Philips door middel van big data kosten bespaart, medewerkers prettiger werken en het milieu wordt ontzien.
  • Predictive Maintenance: In aanloop naar het event noemt Prof. Dr. Emile Aarts (Rector Magnificus, Tilburg University) in een artikel de kansrijke toepassing van Predictive Maintenance. Machines leveren continu data, die ook voortdurend kunnen worden geanalyseerd. Zodoende kan tijdig worden bepaald of een machine aan onderhoud toe is. Het onderhoud hoeft dus niet meer op gezette tijden plaats te vinden. Enerzijds vermijd je werkzaamheden die eigenlijk niet nodig zijn, anderzijds wacht je ook niet totdat een machine het heeft begeven. Dit is goedkoper, tijdiger en beter dan traditionele soorten onderhoud.
  • Zelfsturend Transport: Van de mogelijkheden van zelfsturende drones voor de logistieke sector hadden we al gehoord. Maar het kan ook een maatje groter. Zo werk Dimecc samen met Rolls-Royce aan een strategie die vrachtschepen autonoom, op afstand bestuurbaar kan laten opereren. De verwachting is dat het eerste autonoom varend vrachtschip snel realiteit wordt.

Deelnemen aan Future Decoded

Deelname aan Future Decoded is mogelijk voor beslissers rondom digitale transformatie voor grotere organisaties. Exclusief voor lezers van Emerce kan daarvoor deze link worden gebruikt. Schrijf je in om je te laten inspireren op welke manier jouw organisatie kan innoveren en vernieuwen met de mogelijkheden die de data bieden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond