Onconventionele manieren om webinars bij te laten dragen aan bedrijfsgroei
Je kent de meest voorkomende vormen van webinars vast wel. Denk aan een online cursus of een interne presentatie waar de directeur alle medewerkers toespreekt. Of hybride events, waarbij deelnemers zowel op locatie als online aansluiten. En heb je wel eens gedacht aan podcasts, of een talkshow? Er is veel meer mogelijk met webinars dan de meeste mensen denken.
Meestal zetten bedrijven webinars in om kosten te besparen. Een evenement op locatie kost nu eenmaal meer: denk aan locatiehuur, catering, reiskosten of overnachtingskosten. Zeker nu steeds meer organisaties hybride werken en medewerkers over het hele land (of de hele wereld) hebben, is een webinar de voordeligste soort bijeenkomst. En de meeste toegankelijke: je hoeft alleen internet en een device te hebben. Daarnaast heb je een webinar sneller opgezet dan een heel evenement.
De voordelen van een webinar
Ga je voor een hybride webinar met een live Q&A, dan kunnen je kijkers direct vragen stellen waarop de presentator meteen reageert. Hiermee creëer je echt een verbinding met de kijker. Dat geldt zowel voor intern als extern publiek: je staat heel dicht bij elkaar.
Daarnaast spelen webinars – en dan zeker de on-demand versie – in op onze voorkeur om te bingewatchen op het moment dat het ons uitkomt. Met een live-evenement of juist een vooraf opgenomen video kun je precies inspelen op de behoefte van je doelgroep.
Combineer je een on-demand webinar en bied je na afloop de mogelijkheid om een gesprek aan te vragen met de host, dan zie je conversies snel stijgen. Ook een aanbod aan het einde van een live webinar leidt vaak tot conversie van zeven tot tien procent. Kijkt iemand je webinar en besluiten ze een half uur van hun tijd aan jou te besteden, dan geven ze daarmee eigenlijk al een koopsignaal.
Wanneer je hen vervolgens live spreekt, heb je al een band opgebouwd. Daarom is het van essentieel belang om het gebruik van stockbeelden te vermijden en in plaats daarvan met echte mensen te presenteren. (Dit kan zelfs worden bereikt met AI, zoals besproken in ons eerdere artikel. Met hulpmiddelen zoals Synthesia kun je van jezelf een AI-avatar maken die de presentatie kan overnemen).
Waarom geen webinars?
Waarom je misschien níet aan een webinar begint? Bijvoorbeeld als je een drempel ervaart als je moet spreken voor een groep of camera. Want een goed webinar staat of valt met authentieke presentatie. Ons advies voor mensen die presenteren spannend vinden? Gewoon doen.
Foutjes maken mag: dat zorgt juist voor herkenbaarheid bij je kijkers. Je lijkt er echter én betrouwbaarder door. Zo zagen we ooit een spreker problemen ervaren met het laden van zijn presentatie. En dat terwijl hij al live was voor meer dan honderd kijkers. Hij besloot het plan om te gooien en een live Q&A te houden, waarin hij direct in kon gaan op vragen van het publiek. Zo bracht hij de aanwezigen toch veel waarde.
Bedenk vooral waarom, hoe en wanneer je webinars wilt inzetten. Ook als jouw bedrijfsvoering voornamelijk fysiek plaatsvindt, moet je er goed over nadenken of webinars wel bij je bedrijf passen.
Onconventionele voorbeelden
Naast de geijkte vormen, kun je webinars ook op vernieuwende manieren inzetten. Heb je er bijvoorbeeld wel eens over nagedacht om van je podcast ook beeld op te nemen? Dat is juist heel laagdrempelig. Neem een interview met een klant op en je hebt een customer story die je eenvoudig op YouTube of LinkedIn kunt uploaden. De audio kun je daarnaast ook gebruiken voor je podcast.
Ook zien we dat bedrijven tijdens events steeds meer talkshows inzetten. Zie het als een aantrekkelijkere vorm van paneldiscussies. We zien veel positieve reacties en hogere interactie tijdens dit soort webinars. Het format wakkert interactie tussen organisatie en kijkers en tussen kijkers onderling aan.
Over de auteur: Jan-Willem Blom is Creative director bij WebinarGeek.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond