-

De fiscale gevolgen van crowdfunding

De meeste startups hebben wel eens nagedacht over financiering. Daarbij is de optie tot crowdfunding ongetwijfeld voorbij gekomen. Veel ondernemers vergeten echter de fiscale gevolgen. Deze worden des te moeilijker omdat er verschillende vormen van crowdfunding bestaan. Daarom is het een goed idee om even stil te blijven staan bij de verschillende vormen en hun fiscale gevolgen.

Elke startup kan immers meer funding ontvangen wanneer de betrokken partijen minder belasting betalen. De belangrijkste vormen van crowdfunding en de bijbehorende fiscale gevolgen worden weergeven, zodat jouw crowdfundingsactie niet in een nachtmerrie eindigt.

Crowdfunding

De kerneigenschap van crowdfunding is dat een onderneming kapitaal aantrekt van verschillende investeerders. De investeerders ontvangen voor hun kapitaal uiteenlopende beloningen. Doordat de investeerders geen grote partijen zijn, maar juist vele kleine individuen worden onorthodoxe beloningen vaak geaccepteerd. Daarbij is een crowdfundingsactie vaak in het openbaar. Feitelijk dus niet alleen een inzamelingsronde maar ook een marketingstunt.

Voor een geslaagde crowdfundingsactie is overeenstemming tussen drie partijen vereist. De vrager, de gever en het online platform. Het online platform kent meestal een eenvoudig fiscaal regime en wordt hier dus verder buiten beschouwing gelaten. Voor de vrager en de gever geldt echter een verschillend belastingregime per vorm van crowdfunding. Daarom bij deze een korte uiteenzetting van de verschillende vormen.

Lening

De gever heeft een vordering die binnen zijn vermogen valt. Dat houdt in dat de gever ‘gewoon’ 1,2% belasting per jaar betaalt over de hoogte van de vordering. Dit kan voorkomen worden wanneer de gever VPB(vennootschapsbelasting)-plichtig is (zoals een BV of een stichting).

De ontvanger betaalt rente. Deze rente is aftrekbaar van het resultaat. Klein detail: startende ondernemingen maken in deze fase vaak geen winst, waardoor er geen verlies af te trekken valt. Dit houdt in dat er een (niet verkoopbaar) verrekenbaar verlies overblijft, wat in eventuele volgende jaren te verrekenen is.

Convertible

De gever is waarschijnlijk een professionele investeerder, dat zijn namelijk de partijen die deze vorm veel gebruiken. Voordeel: de rente wordt bij de lening opgeteld en is na het converteren niet belast. Immers, een eventuele verkoop valt, indien je na converteren 5% of meer belang verkrijgt, onder de deelnemingsvrijstelling.

De ontvanger kan de betaalde rente aftrekken tot het converteermoment. Daarna bestaat er geen terugbetaalverplichting meer, de lening wordt namelijk omgezet in een deelneming bij de gever. Het nadeel van deze constructie is uiteraard wel dat er aandelen weggegeven worden tegen een relatief lage waarde. De waarde is namelijk eerder al bepaald.

Voorverkoop

Bij deze veelgebruikte wijze van crowdfunding betaalt de gever (veelal geen professional) geen belasting. Immers, zij kopen gewoon een product van een onderneming.

De ontvanger betaalt hier echter wel de volle belasting. Er dient (meestal) 21% btw te worden betaald over de ontvangen vergoeding en de winst is volledig binnen de VPB belast. Voordeel is natuurlijk wel dat er geen aandelen worden verkocht en er geen terugbetaalverplichting bestaat.

Donaties

Voor de vrager zijn donaties altijd fijn. Donaties zijn namelijk geen vergoeding voor een prestatie (je presteert namelijk niets) en daarom niet btw belast. Wanneer je een commerciële partij bent, dan zijn donaties echter gewoon winst. Dat houdt in dat je winstbelasting betaalt over de som van de donaties.

Voor de gever kunnen donaties gunstig zijn wanneer de ontvanger een bijzondere status heeft aangevraagd. Een ontvanger kan namelijk een ANBI-status verkrijgen, wanneer de ontvanger een goed doel nastreeft. Een gift aan een ANBI-instelling is aftrekbaar van de Inkomstenbelasting (voor particulieren) of de VPB (voor rechtspersonen). Er wordt uiteraard voornamelijk in de stichtingen hoek gekeken wanneer dit soort instellingen worden gezocht. Voor de meeste startups gaat deze vlieger echter niet op. Dit zijn vaak commerciële partijen.

Conclusie

Voor tech startups is een investeerder bijna cruciaal. Ook unicorns als Facebook, Snapchat en Dropbox, hebben in een vroeg stadium investeerders aangetrokken om hun werkkapitaal en ‘early stage grow’ te financieren. Maar het loont zeker om eerst de markt te testen en op een alternatieve wijze geld te halen voordat je opzoek gaat naar investeerder.

Het alternatief bij uitstek is crowdfunding. Niet alleen kan je veel sneller en makkelijker geld ophalen, ook test je direct of er markt is voor je product of dienst. Zeker mijn persoonlijke favoriet, de voorverkoop, is daar uitermate voor geschikt. Je kunt met deze manier van crowdfunding namelijk niet alleen geld ophalen, ook kun je direct de afzetmarkt testen. Let er alleen wel op dat je de btw in rekening brengt. Bij voorverkoop wordt er vaak een relatief laag marge gerekend, en kan 21 procent btw je direct de nek om doen.

Zoals je hebt gelezen zitten er aan de andere mogelijkheden ook wat fiscale haken en ogen. Zorg dat je naast een knallend vet marketing verhaal ook nog even goed nadenkt over de fiscale impact op je onderneming. Een belastingnaheffing is het laatste waar je op zit te wachten na een succesvolle crowdfunding lancering.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bastiaan

Check

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond