-

Design sprints zijn niet altijd de juiste oplossing

Ducttape en tiewraps, een innovatieve klusser kan niet zonder. Binnen de kantoormuren lijken Design Sprints de ultieme klusmethode om tot nieuwe prototypes te komen. Zet een gefocust team voor een specifieke uitdaging bij elkaar en met een Design Sprint weten ze binnen een week welke ideeën wel (of niet) werken voor hun doelgroep. Maar voor welk type probleem is de methode geschikt en welke ingrediënten zijn nodig om tot een werkbaar eindresultaat te komen?

Een Design Sprint is een vier- of vijfdaags programma om van een vaag idee tot een getest prototype te komen. Je wil een nieuwe richting verkennen, een nieuw product ontwikkelen of een idee uitproberen dat al tijden op de plank ligt. Een Design Sprint maakt het mogelijk om in korte tijd je aannames te testen en zo het risico op een onsuccesvol product te verkleinen.

Je begint aan een Design Sprint wanneer je ergens zweeft tussen ‘Ik heb nog geen idee wat we moeten maken’ en ‘Ik heb precies voor ogen wat we gaan ontwikkelen’. Een té duidelijke oplossing werkt demotiverend voor een team, omdat het de ruimte ontneemt voor wilde ideeën of nieuwe richtingen. Soms kun je er beter voor kiezen om meer onderzoek te doen of juist direct te gaan ontwikkelen. Om erachter te komen of het tijd is voor een Design Sprint stellen we de volgende drie vragen:

1. Hoeveel weet je over het probleem?

Het is verleidelijk om in oplossingen te denken: een nieuwe technologie, een briljante app of een service waar heel Nederland op zit te wachten. Zodra het idee enige vorm krijgt, wil je zo snel mogelijk beginnen met prototypen en praten met potentiële klanten. Maar ho, wacht! Te snel beginnen aan iets dat niet volledig is doordacht, kan veel waardevolle tijd (en munteenheden) kosten. Het is belangrijk om eerst goed stil te staan bij het probleem dat je gaat oplossen met deze onmisbare technologie, app of service. Welk probleem ervaart je klant precies? Hoe ziet dat eruit? Kun je het oplossen met een kleine aanpassing van een bestaande dienst of vergt het een compleet nieuw product? Welke klanten ervaren dit probleem eigenlijk? En wanneer, of waar? Welke andere oplossingen overweegt deze klant? Wanneer de antwoorden op deze vragen je nog duizelen, is het beter om eerst meer onderzoek te doen. Bijvoorbeeld met een Research Sprint, zodat je zeker weet dat je met alle benodigde ingrediënten van start kunt met een Design Sprint.

2. Hoeveel weet je over de oplossing?

Zoals gezegd, het is zeer aantrekkelijk om in oplossingen te denken. De adrenaline van een nieuw idee werkt verslavend en zodra de rest van je huishouden enthousiast reageert heb je al bijna je bestaansrecht bij elkaar, niet waar? Think again. Vaak sluiten eerste ideeën niet naadloos aan op de vragen hierboven, en knijp je vanuit enthousiasme een oogje toe. Als je bovenstaande vragen wél kunt beantwoorden, ben je op een goed startpunt voor een Design Sprint. Als de oplossing voor je probleem echter al volledig uitgedokterd is of erg voor de hand ligt, kun je beter direct beginnen met ontwikkelen. In dat geval is het nog steeds een goed idee om met een team een week uit te trekken om een zogeheten Delivery Sprint te doen. Met een Delivery Sprint kun je een gedetailleerd prototype te maken, dat je snel kunt testen met potentiële gebruikers. Bij een Delivery Sprint start je dus direct met ontwikkelen en heb je, vergeleken met een Design Sprint, minder input nodig van stakeholders.

3. Hoeveel risico durf je te nemen?

De hamvraag voor iedere ondernemer. Hoeveel risico je kan of wil nemen, is afhankelijk van verschillende factoren en natuurlijk van jezelf. Ben je meer het type dat zich met een team maandenlang opsluit in een kamer, in het diepste geheim aan een nieuw product werkt en met een big bang je geniale idee lanceert, waarna het misschien een stille dood op pagina tien van de App Store sterft? Of wil je liever zo snel mogelijk een eerste versie van het product aan gebruikers voorleggen om zo feedback te verzamelen? Een week Design Sprinten kan het verschil maken van negen pagina’s apps scrollen, al is uiteraard geen enkele methode een garantie voor succes. Ducttape, tiewraps en Design Sprints; uiteindelijk valt of staat alles bij het enthousiasme en de gedrevenheid van de klusser.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond