-

Drie SaaS-trends waar bedrijven op moeten letten

Het gebruik van SaaS door bedrijven blijft stijgen. De kosten stijgen vaak ook. Dit zijn drie trends die bedrijven in de gaten moeten houden: meer inzicht in de kosten en effectief beheer; steeds meer gespecialiseerde verticale SaaS; de opkomst van betalen voor daadwerkelijk gebruik.

Het zijn momenteel economische woelige tijden: denk aan de hoge inflatie, dalende koopkracht en een dreigende recessie, waarbij grote bedrijven al veel ontslagen hebben doorgemaakt. Toch blijft volgens Gartner het gebruik van SaaS stijgen met 16,8 procent in 2023. Uit het SaaS Procurement Industry Report 2023 dat we in samenwerking met Appinio opstelden, gebruikt 66 procent van de bedrijven meer dan vijftig software-oplossingen. De populariteit van SaaS is toegenomen door de hyperspecialisatie van het bedrijfsleven en de opkomst van het werken op afstand. Tegen 2025 zal 30 procent van de organisaties uitsluitend vertrouwen op SaaS-applicaties voor hun workflows, voorspelt Gartner. In dit artikel bespreken we drie trends in de B2B SaaS-wereld, waar bedrijven rekening mee moeten houden.

Meer aandacht voor SaaS-beheer en automatisering

Veel SaaS-aanbieders verhogen hun abonnementsprijzen als reactie op huidige marktomstandigheden, zoals een lonkende recessie, inflatie en stijgende arbeidskosten. Al 61 procent van alle SaaS-bedrijven heeft zijn prijzen dit jaar daarom aangepast. Tegelijkertijd blijft het gebruik van SaaS voor veel bedrijven onmisbaar terwijl ze in deze economisch uitdagende tijden ook willen bezuinigen waar dat kan.

Slechts 7 procent van de besluitvormers is zich ervan bewust dat hun SaaS-kosten te hoog zijn. Tegelijkertijd gelooft 72 procent dat er minstens 10 procent kan worden bespaard op SaaS-onderhandelingen. Zichtbaarheid is dan ook een van de fundamentele elementen voor het beheer van abonnementen voor uiteindelijke kostenoptimalisatie. Bedrijven die afhankelijk zijn van SaaS-tools, kunnen alternatieven onderzoeken en bestaande contracten heronderhandelen om kosten te verlagen.

Om SaaS-kosten te minimaliseren is het belangrijk om het proces van SaaS-inkoop en -beheer te automatiseren. Volgens het State of SaaS-Ops Report van BetterCloud gelooft 86 procent van de IT-professionals dat automatisering belangrijk is voor het effectief beheren van SaaS-activiteiten, maar bijna twee derde (64 procent) mist het inzicht dat nodig is om dit effectief te realiseren. In 2023 zullen bedrijven daarom aandachtiger hun SaaS-producten kunnen beheren.

SaaS word meer verticaal

Een van de huidige trends binnen SaaS is de groeiende populariteit van verticale SaaS-oplossingen. Tussen 2020 en 2021 is het aantal verticale SaaS-bedrijven met minstens 28 procent gegroeid, en deze groei zet door. De meeste SaaS-aanbieders zijn nog altijd horizontaal en en bieden een breed scala aan diensten voor een breed publiek. Deze voldoen doorgaans aan algemene bedrijfsbehoeften, zoals marketing, boekhouding en sales.

Verticale SaaS-oplossingen zijn daarentegen gericht op unieke, marktspecifieke behoeften. Uit het rapport van Kantata blijkt dat 89 procent van de leidinggevenden van mening is dat verticale SaaS-oplossingen de toekomst zijn. Verticale SaaS-oplossingen worden doorgaans ontwikkeld door mensen met diepgaande kennis en expertise in de industrie waarop hun product zich richt. Als gevolg daarvan genieten gebruikers van deze oplossingen van functies die zijn ontworpen voor processen die uniek zijn voor hun sector. De meeste verticale SaaS-oplossingen worden gebruikt door financiële instellingen, gevolgd door de communicatie-industrie en overheidsinstanties.

‘Usage-based pricing’ van SaaS neemt toe

De traditionele manieren waarop SaaS-oplossingen worden verkocht zijn aan het veranderen. Terwijl bedrijven vroeger vaak ‘standaard’-licenties verkochten, zijn er tegenwoordig veel prijsmodellen bijgekomen die invloed hebben op het SaaS-inkoopproces. Dit kan variëren van een vast tarief waarbij elke klant hetzelfde betaalt voor een licentie, tot verschillende variabele modellen waarbij een softwareprovider verschillende pakketten aanbiedt op basis van diverse cost drivers.

Een opkomend prijsmodel dat dit jaar steeds meer aandacht krijgt, is het op gebruik gebaseerde prijsmodel (usage-based pricing, UBP). Hierbij wordt de prijs berekend op basis van het gebruik of verbruik van de software, zoals het aantal verzonden e-mails, hoeveelheid opgeslagen gegevens of aantal API-aanroepen. Het voordeel van het UBP-model is, zeker in de onzekere tijd met recessie en bezuinigingen, dat je betaald voor wat je gebruikt. Hierdoor maak je geen extra kosten voor een SaaS-tool die je vrijwel niet gebruikt, wat een effectieve manier kan zijn om geld te besparen.

Over de auteur: Marc Tromp is Business Development Manager bij Sastrify.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond