-

Digitale alternatieven voor identiteitsverificatie nu we fysiek contact verminderen

Afstand houden en fysiek contact vermijden behoren nu tot ‘het nieuwe normaal’. Maar wat als je als bedrijf wettelijk verplicht bent om klanten te zien? Enkele digitale alternatieven voor de identiteitsverificatie op een rij.

De anderhalvemetereconomie krijgt de komende tijd vorm. Voor bedrijven betekent dit een grote omslag in de manier waarop ze zaken doen. Behalve nieuw consumentengedrag met bijbehorende verschuivingen in de bestedingen zal de mate waarin face-to-face-contact voorkomt  veranderen. Iemand zien om een handtekening te laten zetten is niet meer zo vanzelfsprekend.

Van autoverhuurder tot universiteit

Wat te doen als je bijvoorbeeld als notaris of hypotheekverstrekker daartoe wettelijk verplicht bent? Of als je als verhuurder gewend bent iemands identiteitsbewijs in real life te controleren? Gelukkig neemt het aantal digitale alternatieven om de opgegeven gegevens of een identiteit te verifiëren snel toe. Net als de gebruiksvriendelijkheid om deze diensten onderdeel te maken van de klantreis. Daarmee kunnen de bedrijven hun business voortzetten zonder het risico van fraude of extra moeilijkheden voor hun klanten.

De noodzaak om zulke digitale alternatieven te omarmen wordt gelukkig steeds beter gevoeld. Sinds het wereldwijde uitbreken van de coronacrisis zien de leveranciers van digitale identiteitsverificatie een enorme stijging in de vraag naar hun diensten. Zo komt de transitie van offline naar online contact onder meer in de zorg in een stroomversnelling. Het gebruik ervan kent bovendien steeds meer vormen: van autoverhuurders tot universiteiten die online tentamens afnemen zoeken naar middelen om de gebruikelijke controles te digitaliseren. Ook voor organisaties die nu stil staan – denk aan sportscholen, vakantieparken en rijscholen – biedt dit nu kansen. Door te investeren in een makkelijker, veiliger en sneller klantwordingsproces, is de te verwachten piek bij de versoepeling van maatregelen goed op te vangen.

Klanten zien en identificeren

Om klanten toch te kunnen zien en identificeren heb je als onderneming een aantal opties: videogesprekken, social ID’s, eID’s en het digitaal scannen en verifiëren van (identificatie)documenten. Zoals onderstaand overzicht duidelijk maakt is het gemak waarmee de oplossingen technisch zijn te integreren groot. De mate waarin de diensten voldoen aan wet- en regelgeving varieert echter nogal. eID’s zoals iDIN, DigiD en het Belgische itsme scoren vele malen beter. De beste keuze is in dat opzicht een integratie met een ID document scan oplossing. Deze optie zijn tegelijkertijd ook iets prijziger.

Contracten laten ondertekenen

Voor onder meer notarissen en woningverhuurders is het een vereiste om een contract ondertekend te krijgen. Zeker nu zowel de medewerkers als degene die zijn krabbel moet zetten zo veel mogelijk thuis blijven is dat lastig te organiseren. Een contract versturen en digitaal laten ondertekenen biedt dan een uitkomst. Het aantal opties hiervoor is groot: je kunt afspreken per e-mail vastleggen, kiezen voor de natte handtekening op een gescand document, klanten om een muiskrabbel vragen, of contracten laten ondertekenen met een SMS, eID of identiteitsbewijs. Ook hiervoor geldt dat niet alle oplossingen even goed scoren op technisch gemak. Hier staat tegenover dat bedrijven automatisch beter voldoen aan gestelde eisen.

Vergeet de bredere context niet

Behalve een technisch vraagstuk is de keuze voor een digitaal alternatief ook een moment om stil te staan bij de bredere context. Om een juiste oplossing te kiezen uit bovenstaande selectie is het belangrijk om in kaart te brengen hoe een user journey eruit ziet. Welke stappen zijn er, zowel voor de klant als de eigen organisatie? En waar doen zich mogelijke bottlenecks voor? Deze plekken komen vervolgens als allereerste in aanmerking voor een digitaal alternatief.

Na een afweging van integratie, kosten, veiligheid en gebruikersgemak en de definitieve selectie is het zaak de oplossing te integreren. Doorgaans wordt er gewerkt met API-standaarden en is het in technisch opzicht dus gemakkelijk om de oplossing in de front-end van de gebruiker op te nemen. Wat extra aandacht verdient zijn de vragen eromheen. Wat gebeurt er met met de verkregen informatie, bijvoorbeeld iemands identiteit, een kopie van een paspoort of ondertekend stuk? Waar worden deze data veilig opgeslagen zodat je als onderneming werkt volgens belangrijke wet- en regelgeving? Wie de context vergeet en alleen nadenkt over de technische implementatie zal bijzonder snel te maken krijgen met vertragingen. Een oplossing moet altijd binnen de bestaande systeemarchitectuur passen.

Eenmaal opgenomen in de klantreis neemt het gemak waarmee iemands identiteit digitaal is te verifiëren merkbaar toe. Nu we fysiek contact zo veel mogelijk vermijden, komt deze ontwikkeling gelukkig in een stroomversnelling. Dat is niet alleen prettig voor de onderneming in kwestie, ook de klant is gebaat bij die gebruiksvriendelijkheid. Zo gewend als we nu zijn aan het zetten van een handtekening, zo gewoon is het straks om je digitaal kenbaar te maken via een alternatief.

Over de auteur: Ali Babakhan is Product Manager bij Rabobank Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond