Snel, gemakkelijk en veilig aankopen doen met de digitale betaalpas
Hoewel Nederland voorop loopt als het gaat om contactloos betalen en betalen met je mobiel of wearable, zijn we een van de weinige Europese landen waar consumenten nog niet online kunnen betalen met hun (Maestro) betaalpas.
Met de digitale betaalpas komt hier eindelijk verandering in. Later dit jaar wordt een nieuwe betaaltechniek gefaseerd uitgerold, zodat Nederlandse consumenten voor het eerst snel, gemakkelijk en veilig online aankopen kunnen doen met hun vertrouwde bankpas.
De manier waarop mensen betalen is altijd in beweging. Digital biedt steeds meer betaalmogelijkheden en voor consumenten wordt het steeds belangrijker om zo veilig mogelijk te kunnen betalen. Daarbij vragen consumenten ook steeds meer om seamless transacties: aankopen die gemakkelijk en snel online afgerekend kunnen worden. Winkeliers willen hun conversie verhogen door een zo simpel mogelijk betaalsysteem aan te kunnen bieden. Daarnaast zijn zij ook op zoek naar een gegarandeerde betaalmethode, en in tegenstelling tot een incasso waarbij storneringen mogelijk zijn, kan de winkelier zo sturen op het zo min mogelijk ontvangen van chargebacks op betaalpassen en creditcards.
Online in store
Deze manier van betalen biedt een oplossing voor zowel consumenten als winkeliers. Vanaf dit jaar kunnen Nederlanders via een aantal pilots hun vertrouwde fysieke bankpas ook online gebruiken om aankopen te doen. Door die functie wordt het mogelijk om betaalpassen net als creditcards te gebruiken om online veilig te betalen. De klant betaalt direct vanuit zijn eigen bankrekening en dat levert een totaal nieuwe betaalbeleving op. Je kon al langere tijd online via bijvoorbeeld iDEAL of QR-code betalen, maar daar heb je met bijvoorbeeld een bankapp, random reader of biometrische authenticatiemethode meerdere clicks voor nodig. Met de digitale betaalpas is het gros van die clicks verleden tijd. Doordat consumenten hun betaalpas op kunnen slaan bij hun muziekstreamingsdienst, food delivery service of bijvoorbeeld een parkeerapp, kan het slechts één of twee clicks kosten om je aankoop veilig te voltooien.
Beveiligd met tokenization
Deze betaalmethode wordt met behulp van tokenization beveiligd. Een token is een uniek digitaal kenmerk die aan je bankrekeningnummer is gekoppeld; een soort digitale alias. Je geeft eenmalig toestemming aan een (web)winkelier voor het aanmaken van een token, dat om veiligheidsredenen alleen bij die ene winkel(keten) geldig is. Dankzij dat token kan die klant vervolgens steeds opnieuw bij die winkel afrekenen, zowel online als in een fysieke winkel (via de bank-app). De frictieloze betaalervaring bij Uber is hier een goed voorbeeld van. Gaat het om bijvoorbeeld een hoog bedrag of wil de winkelier, de bank of de kaarthouder zelf extra veiligheid garanderen, dan kan er gevraagd worden om een extra beveiligingscheck via de bank-app. De consument wordt dan bijvoorbeeld gevraagd om de betaling goed te keuren met een pincode of vingerafdruk.
Betaaldrempels wegnemen: hogere conversie
Deze nieuwe functionaliteit van betaalpassen past in een bredere trend om online betere en snellere betaalervaringen aan te bieden. Consumenten willen zo gemakkelijk mogelijk betalen, of er eigenlijk zo min mogelijk mee geconfronteerd worden. Voor winkeliers is deze betaalmethode dus extra interessant. Door betaaldrempels weg te nemen en een one-click check-out aan te bieden, verhogen zij de kans dat een klant ook daadwerkelijk zijn product of dienst aanschaft. Dat is onder andere heel interessant voor klanten die vaak bij dezelfde (web)winkel of dienstverlener iets afnemen of een abonnement hebben afgesloten, zoals bij Netflix of Spotify. Door een betere online betaalervaring aan te bieden kunnen dit soort bedrijven, maar ook supermarkten of kleinere webshops zorgen voor meer conversie.
Deze voor Nederland nieuwe betaalmethode kan ook resulteren in een goed alternatief voor incasso’s. De digitale betaalpas biedt hetzelfde gebruikersgemak als automatische incasso’s, en biedt winkeliers tegelijkertijd een gegarandeerde betaling, waarbij ze niet het risico lopen dat klanten zonder passende reden hun betalingen intrekken. Niet alleen de winkelier, maar ook de consument is zo beschermd tegen frauduleuze betalingen. Consumenten kunnen namelijk wel een chargeback aanvragen. Hiermee kunnen kaarthouders een transactie betwisten om het bedrag terug te vorderen, wanneer daar een goede reden voor is.
Gefaseerde implementatie
De digitale betaalpas wordt vanaf later dit jaar gefaseerd uitgerold in Nederland. Banken krijgen de mogelijkheid om de functionaliteit aan te bieden aan hun klanten, maar zij mogen zelf bepalen wanneer ze dit doen. Ons streven is dat we dit jaar de eerste voorbeelden van de digitale betaalpas gaan zien via een aantal pilots. Daarna wordt het stap voor stap verder geïmplementeerd, totdat alle banken, alle winkeliers en alle consumenten er gebruik van kunnen maken.
Over de auteur: Hugo Reijkens is digital payments director bij Mastercard Nederland.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond