-

Dit zijn de duurste Nederlandse zoekwoorden

Paid search is peperduur! CPC’s van honderden euro’s zijn geen uitzondering. Een overzicht van de duurste categoriën en woordcombinaties in Nederland. Plus: tips om de kosten omlaag te krijgen. 

Waaruit bestaan Google’s inkomsten? Het antwoord is nog steeds hoofdzakelijk advertenties. In het vierde kwartaal van 2020 waren advertenties verantwoordelijk voor 80,3% van de omzet van Alphabet. Het gaat hier dan over pay-per-click advertenties binnen Search, YouTube, Google Cloud en Google Play.

Gezien de vele miljarden die in deze business om gaan, vond ik het interessant te onderzoeken wat nu de duurste zoekwoorden binnen Google zijn. Om precies te zijn, de duurste Nederlandse zoekwoorden.

Ik wist dat bepaalde zoekwoorden een behoorlijke duit kosten. Niettemin was ik verbaasd over hoeveel geld er aan een top plek voor bepaalde zoekwoorden wordt uitgegeven in Nederland.

De duurste zoekwoorden van Google

Dit zijn de 10 categorieën waarbinnen de duurste Google keywords vallen:

  1. Verzekering (voorbeelden van zoekwoorden binnen deze categorie zijn “verzekering oldtimer,” “spaarverzekering”)
  2. Hypotheek (“hypotheekakte en leveringsakte,” “afspraak hypotheekadviseur”)
  3. Lening (“persoonlijke lening online,” “snelle zakelijke lening”)
  4. Auto (“audi webshop,” “skoda superb scout”)
  5. VPN (“5eurovpn,” “cloud vpn”)
  6. Crypto (“bitmex trade,” “crypto 500”)
  7. Trading (“etoro s&p 500,” “plus 500 webtrader”)
  8. Hosting (“yourhosting pakketten,” “hostnet webhosting”)
  9. Eten bestellen (“restaurant thuisbezorgen,” “3 gangen menu thuisbezorgd”)
  10. Donor (“sanquin donor,” “plasma donor worden”)

Verzekeringen, hypotheken en leningen zijn waar het grote geld ligt voor Google. Niet verwonderlijk, als je bedenkt hoeveel geld er in deze industrieën omgaat. Bovendien worden contracten hier voor jaren, zo niet decennia afgesloten.

Eten bestellen is de vreemde eend in de bijt binnen deze lijst. Dat gezegd hebbende, met het coronavirus draaien maaltijdbezorgers recorddag na recorddag. Zo ontving op 1 januari 2021 Thuisbezorgd 300.000 bestellingen, 30% meer dan een jaar ervoor. En de customer lifetime value van een eten bestel-app is gigantisch.

De 150 duurste Google Ads keywords

Dit zijn de duurste Google Ads (voorheen AdWords) zoekwoorden. De tabel laat zien binnen welke van de bovenstaande categorieën ze vallen en wat het zoekvolume is per zoekwoord.

“Verzekering oldtimer” is het allerduurste Nederlandse zoekwoord. Eén klik op dit zoekwoord kan adverteerders maar liefst €812,75 kosten. Dit zegt iets over de koopkracht van de gemiddelde oldtimer-bezitter en hoe duur het is om er één te laten verzekeren.

De volledige lijst van de duurste zoekwordenkun je hier vinden.

Tips voor bedrijven die in dure Google-zoekwoord niches zitten

De vraag is of Google Ads überhaupt de beste marketingmethode is voor jouw onderneming als je in een dure branche zit. Met kliks die tientallen of honderden euro’s kunnen kosten, moet je zeker weten dat je een customer lifetime value hebt die dit rechtvaardigt. Mogelijk is het beter je te focussen op SEO.

Als je de sprong gaat wagen, hou dan rekening met de volgende factoren die een Google Ads campagne kunnen maken of breken:

Kwaliteit score

Dit zou voor zich moeten spreken, maar het is belangrijk om continu je kwaliteitsscores (“quality score”) in de gaten te houden. Vaak is het zo dat advertenties draaien op een grote variëteit aan zoekwoorden, die gebruikers leiden naar pagina’s die betreffende zoekwoorden niet bevatten.

Google kijkt naar de volgende 3 factoren om de kwaliteit van een zoekwoord binnen je advertentie te bepalen:

  1. De gebruikerservaring van de landingspagina
  2. De click-through rate (CTR): hoe vaak klikken mensen door die de advertentie zien?
  3. Relevantie van de advertentie

Kwaliteit scores lopen van 1 tot 10. Een 10 is de hoogst mogelijke score. Zoekwoorden met lage kwaliteit scores lopen het risico op pauze gezet te worden door Google. Als je geen notificaties aan hebt staan, heb je mogelijk niet eens door dat dit gebeurt.

Landingspagina optimalisatie

Of het nou organische kliks zijn of duurbetaalde Google Ads kliks, je hebt er niets aan als je landingspagina niet goed converteert. Denk je dat je landingspagina’s aan een nieuw likje verf toe zijn? Bekijk dan deze handleiding van Backlinko voor handige tips en voorbeelden.

Wees specifiek en relevant

Mik op “long-tail” zoekwoorden van 3-5 woorden. Door dit te doen zal de intentie van je bezoekers een stuk duidelijker zijn, en is de kans groter dat je ze kan converteren naar betalende klanten. Google Ads heeft een makkelijk te gebruiken keyword tool, de zoekwoordenplanner, die je slimme suggesties biedt.

Gebruik “negatieve” zoekwoorden

Zoekwoorden vormen het fundament van Google Ads. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is een zeer belangrijk onderdeel voor het genereren van omzet via je advertentiecampagnes.

Maar hoe belangrijk het ook is omzet te genereren, het is even belangrijk om geldverspilling tegen te gaan. Hiervoor zijn negatieve zoekwoorden van belang. Door negatieve zoekwoorden te selecteren zorg je ervoor dat je geldverspilling tegengaat en je je budget richt op verkeer van zoekwoorden die waarde toevoegt.

Wanneer je een negatief zoekwoord selecteert, zullen mensen die dit zoekwoord intikken nooit jouw advertenties zien.

Waar komt de data voor dit onderzoek vandaan?

Ik heb Google’s eigen Keyword Planner gebruikt om de duurste zoekwoorden te vinden. Google’s eigen tools bieden beduidend accuratere data dan externe tools zoals SEMrush of Ahrefs.

Ik kwam er snel achter dat je het gros van de duurste zoekwoorden op kunt delen in 10 categorieën, die je terugvindt in onze infographic. De grootte van de categorieën is bepaald aan de hand van het totaal aantal zoekwoorden binnen deze top 10. Het percentage correspondeert vervolgens met de categorie. Bijvoorbeeld, binnen de verzekering categorie vallen 2.360 zoekwoorden. Dat is 13,6% van het totaal aantal zoekwoorden van 12.900.

Over de auteur: Joost Boer is ondernemer bij Start24.nl

 

 

 

 

Deel dit bericht

19 Reacties

beet

Als er nu 1000 Emerce lezers op zon oldtimer verzekering zoeken en klikken, is dat bedrijf dan 800.000€ armer? Wordt de verzekering nog duurder.

Joost Boer - Start24.nl

Ha beet, het is onwaarschijnlijk dat betreffend bedrijf zoveel Google Ads budget beschikbaar heeft voor dat keyword. 🙂

Dat gezegd hebbende, er zijn erg veel keywords in o.a. de verzekeringsindustrie die schokkend duur zijn – tientallen en in zeldzame gevallen honderden euro’s per klik – en kwaadwillenden zouden inderdaad de kosten voor dat soort bedrijven redelijk kunnen opjagen (in elk geval tijdelijk).

Klik fraude heeft bedrijven $16.4 billion wereldwijd gekost in 2017. Maar er zijn wel manieren om dit tegen te gaan gelukkig voor die bedrijven.

Stephan

€812 per click! Bizar! Oldtimer verzekeren is wel een hele specifieke niche dus zal de conversie (hopelijk) wel hoog zijn.

Interessant artikel Joost, bedankt voor het delen.

rob-marketsharer - y

Lol. Een glitch in Ads laat mensen denken dat ze absurde bedragen voor een zoekterm zouden moeten betalen.

Als je een beetje verder spit zie je dat je voor oldtimer verzekering mischien 70 of 80 cent betaalt , en echt niet meer dan dat.

Pure onzin dat hele artikel.
Maar natuurlijk wel grappig om er even in te duiken….

Evert

Ter info: Het verzekeren van een MG B uit 1976 (oldtimer) kost grofweg 75/80 euro per jaar. Verkoopprijs is grofweg 10.000 euro.

M. Roelofs - Planet Nine

De tijd dat ik geld in die bodemloze advertentiemachine stopte ligt ver achter mij, dus ik kan inhoudelijk geen oordeel vellen.

Maar oldtimer verzekeringen kosten bijna niets. Je hebt het over tientjeswerk per jaar. Trust me (Jaguar XJS-C)

Jan

Na het lezen dat het zoekwoord verzekering oldtimer per klik €812,75 kost, vraag ik mezelf af hoe ver de schrijver betrokken is in de Google Ads wereld.

Onzin. Pure onzin. Zo duur is dat woord nooit. Beetje Fake news dus 😉

Arne

Dit lijstje/artikel slaat helemaal nergens op. Haha alsof iemand ook maar 460 euro zou bieden op een zoekterm als ” Audi Webshop ” of keywords met branded search intention als “yourhosting pakketten” hahaha

Dennis

Leuk dat je over Google Ads schrijft en de verschillende CPC’s per branche, maar deze bedragen zijn simpelweg niet waar. Ik heb jarenlang op oldtimer verzekering geadverteerd en die CPC’s komen niet boven de 20 euro. Ik weet niet welke bronnen je hiervoor gebruikt hebt, maar ze kloppen dus niet.

Ik verbaas me eerlijk gezegd dat Emerce dit artikel heeft goedgekeurd. Kwalijke zaak dat op een platform wat mensen vertrouwen, zulke onwaarheden verspreid kunnen worden.

Eddie

Helemaal eens met Dennis.
Deze bedragen kloppen van geen kant. Het is al heel simpel te valideren door je gewoon in een Google Ads account te zetten en te kijken wat het voorgestelde bod is. Dat is ook niet heilig, maar geef al wel de suggestie dat je er factor 50 tot 100 naast zit. Heb je enige vorm van validatie toegepast of deze getallen of gewoon random gegenereerd?

Überhaupt vraag ik me af of je dit artikel zou moeten schrijven. Iedereen die een enigszins respectabel Google Ads account beheert krijgt exactere aantallen te zien en niet de gegroepeerde 100-1000 volumes. Daarnaast zou je, als je in ook maar één van die sectoren een account zou beheren, weten dat de CPC totaal niet kloppen.

Marc - Prive

Wat een onzin stuk. Hier klopt helemaal niets van. Overduidelijk een stuk waarbij Joost van Start24 aan linkbuilding doet door in dit stuk naar start24 te linken.

Jelmer - Funfolio.nl

Volgens mij zijn die kosten per k.
Duizend kliks
Dus bijna 1 euro…maar zelfs dat lijkt me heel duur.
Dan kost Instagram maar een fractie namelijk.

Paul - GoedkopeAutoverzekering.nl

Inderdaad absolute onzin. Een oldtimerverzekering moet je zien als een serviceproduct dat door verzekeraars wordt aangeboden aan verzekeringnemers die ook hun reguliere auto bij de betreffende verzekeraar hebben ondergebracht. Op jaarbasis houdt een verzekeraar zo’n 40 euro over aan een oldtimerverzekeraar. Clicks voor ‘oldtimer verzekeren’ en ‘oldtimerverzekering’ kosten dubbeltjes. Dus geen euro, geen 10 euro, geen 100 euro en zeker niet bijna duizend euro.

Mar Reus - Oldtimer-Verzekering.nl

Leuk clickbait artikel, maar zowel de CPC als verdiensten op ‘oldtimer verzekering’ zijn niet zo hoog.

Het verhaal van concurrent Paul over ‘serviceproduct’ is ook de reinste kolder. In de niche is genoeg te winnen.

HV Media

De kracht van long tail zoekwoorden wordt nog steeds ontzettend onderschat. Helaas ook door de Google Ads specialisten die Google zelf in dienst heeft. Hoe specifieker het zoekwoord; hoe doelgerichter de bezoeker en hoe lager de concurrentie.

Sjoerd

HV media.. wat een boel blabla in 1 zin.

Ann de Haan - Veenstra & de Jong Assurantiën

Ook wij adverteren met woorden als oldtimer verzekering, oldtimer verzekeren etc. De bedragen die hier worden genoemd, kloppen niet. Als je breed zoekt op “autoverzekering” misschien, maar exact zoeken op oldtimer, youngtimer etc. dat valt reuze mee. Dit artikel is dus wat Mark al zegt alleen maar voor de clickbait.

Ann - de Camperverzekering

Je ziet wel een verschuiving van de kosten per conversie. De kosten voor een autoverzekering in Ads zijn wel € 30,- Camperverzekering op 12,- Oldtimerverzekering op 10,- Bromfiets op 2,-.
Voor Facebook betaal je per klik, daar is lastiger de kosten per conversie te berekenen.

Dennis - auto-verzekering.net

Ik ben benieuwd hoe hoog dit is als jullie de online kansspelen meenemen… Die betalen nog vele malen meer. 800 euro CPC voor een autoverzekering is flauwekul.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond