-

Dit zijn de trends en ontwikkelingen rond verpakkingen 

Verpakkingen krijgen een steeds belangrijkere rol binnen marketing. Waar de huidige marketingmix bestond uit de 4p’s kun je er tegenwoordig eentje aan toevoegen. Dat is de ‘P’ van packaging. In dit artikel lees je alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen. 

Een van de grootste ontwikkelingen bij verpakkingen zijn het toevoegen van chips, QR-tags en interactieve elementen. Dit stelt merken in staat om direct contact te leggen met de consument, waardoor nieuwe marketingkansen ontstaan om de betrokkenheid en verkoop te stimuleren. 

Trend 1: Connected packaging

Connected packaging biedt de gelegenheid om na de aankoop iets extra’s te bieden aan consumenten als beloning voor hun aankoop. Een ander voordeel is om het gebruik van producten te ondersteunen, uit te vergroten of nog specialer te maken. 

Voorbeelden van connected packaging zijn: augmented reality verpakkingen, verpakkingen met een Near Field Communication (NFC) of Radio Frequency Identification (RFID) en verpakkingen met Snapcodes. 

Starbucks brengt koffiebekers tot leven met augmented reality

Vanaf 7 november brengt Starbucks in Amerika vier limited edition bekers uit die elk tot leven komen met hun eigen augmented reality (AR)- effect op Instagram en Facebook. Deze bekers zijn speciaal in het leven geroepen om de feestperiode te vieren. Starbucks wil naast het creëren van de extra laag voor interactiviteit met de verpakking, ook social sharing stimuleren. Het delen van de Starbucks koffiebeker is inmiddels social al een traditie geworden op social media en door het toevoegen van een extra laag (AR) wordt dit extra gemotiveerd.

Bron: Starbucks holiday cups 2019

Consumenten moeten Instagram openen, vervolgens navigeren naar het Starbucks-profiel en klikken op de effectengalerij om hun eigen koffiebeker te delen. Ze kunnen een AR-effect kiezen en vervolgens klikken op ‘try it’ om je camera te openen. Vervolgens richt je de camera op de limited edition koffiebeker en bekijk je hoe de magie tot leven komt. Ze kunnen de foto’s en video’s van de ervaring vastleggen en deze delen op hun Instagramstory. 

Trend 2: Verduurzaming 

We komen steeds meer tot het besef dat we efficiënt moeten omgaan met onze schaarse middelen en materialen ten aanzien van het milieu en onszelf. De verpakkingsindustrie moet het voortouw nemen in het verduurzamingsproces waar we met zijn allen aan begonnen zijn. We consumeren immers eindeloos veel producten, elk met een eigen verpakking. Gelukkig is het proces in gang gezet en zijn er volop ontwikkelingen gaande op dit gebied.

Door aangescherpte milieuwetgeving en de vraag naar groene verpakkingen vanuit de consument worden bedrijven genoodzaakt om na te denken over duurzame, circulaire verpakkingen in plaatst van traditionele, op olie gebaseerde kunststoffen. Een trend is dat er steeds meer biobased verpakkingen op de markt komen. Wat dacht je van biobased noppenfolie of Coca Cola die plastic vervangt door karton. 

Coca-cola brengt een nieuwe omverpakking: De KeelClip

Coca-Cola heeft in Nederland een nieuwe omverpakking: De KeelClip aangekondigd. De KeelClip gaat de bestaande omverpakking van plastic krimpfolie vervangen door karton voor multipacks blik. Hiermee bespaart Coca-Cola per jaar 350.000 kilo nieuw plastic in Nederland. Niet alle omverpakkingen van Coca-Cola worden vervangen door karton. De 1,5 liter multipack-flessen worden (nog) wel verpakt in een plastic shrink. Deze is echter wel volledig gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. De KeelClip is 100 procent recyclebaar en heeft het FSC-keurmerk. Naast de KeelClip is Coca-Cola volop bezig met de verduurzaming van verpakkingen. 

Trend 3: 3D printing en verpakkingen 

Voorheen werd 3D printing vooral ingezet als vervangende productietechniek voor groot materiaal en complexe onderdelen. Tegenwoordig wordt het veel breder ingezet. 3D printing biedt voor steeds meer sectoren interessante meerwaarde op het gebied van tijdsefficiëntie en kostenbesparing. Dit begint nu ook te gelden voor de verpakkingsindustrie. 

Om een nieuwe verpakking te ontwerpen ben je met de huidige productiemethoden een hoop tijd kwijt. De traditionele prototyping methoden zijn duur en nemen veel tijd in beslag. Door de komst van de 3D printer is het mogelijk om veel sneller en goedkoper nieuwe prototypes te maken. Zo kan er vrij eenvoudig een prototype gemaakt worden op basis van een CAD-bestand. Als dit niet aanwezig is, dan kan er ook een 3D scan gemaakt worden van een bestaand object. Bedrijven die met name verpakkingen voor producten als eten, drinken en retail-producten produceren, zijn geïnteresseerd in de voordelen van 3D printers. De verwachting is dat in de toekomst steeds meer verpakkingsbedrijven in Nederland 3D prints zullen maken van hun prototypes. Het wordt namelijk steeds goedkoper om een 3D printer aan te schaffen en de technieken ontwikkelen zich steeds verder. 

3D printen van verpakkingen kan veel tijd en geld besparen

Een prototype op traditionele wijze produceren kost vaak veel tijd en geld. Het maken van 3D prototypes kan veel sneller en de 3D printkosten zijn een stuk lager. Bedrijven zijn hierdoor in staat om snel wijzigingen in ontwerpen door te voeren en verpakkingen in korte tijd te perfectioneren. Dit voordeel kan leiden tot kwalitatief betere verpakkingen die beter aansluiten bij de consument. En dit zal waarschijnlijk meer succes met zich mee brengen voor bedrijven. Vanuit marketingoogpunt is 3D printing dus ook een slimme zet.

Trend 4: Personalisatie van verpakkingen

Consumenten vinden de verpakking steeds belangrijker. Het is een middel om indruk mee te maken. Bedrijven personaliseren nu vooral de verpakking zodat alle details passen bij het merk en de doelgroep. Er wordt gebruik gemaakt van tekst en van visuele onderdelen om duidelijk te maken wat het product inhoudt, maar ook om de koper aan te spreken.

De Tony’s Unlimited Chocolate Machine is een groot succes 

De eigen Super Store van Tony’s Chocolonely is al een tijdje open. De winkel kon al vanaf dag één op een forse toeloop rekenen. Dit komt deels omdat het merk een vaste schare gebruikers en fans kent, die regelmatig binnenlopen, maar ook omdat de winkelomgeving zelf veel belangstelling trekt door zijn unieke karakter. 

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Naast de winkelomgeving is ook de chocolademachine een groot succes. Je kunt daarbij letterlijk je eigen reep ontwerpen en samenstellen. Je kunt kiezen uit verschillende varianten melk, puur en wit, maar je kunt ook je eigen ingrediënten toevoegen als karamel, knettersuiker of kletskop. Bovendien kun je de reep personaliseren met een eigen naam. Het gaat zelfs zo ver dat je twee namen erop kunt bedrukken. De reep is namelijk in twee stukken verdeeld. Hierdoor kunnen je klanten de andere helft delen met hun beste chocomaatje. 

Trend 5: Shareable packaging 

Doordat sociale platforms zoals Instagram en Snapchat steeds prominenter aanwezig  zijn, gaan consumenten meer foto’s delen van producten op platformen als deze. Het wordt voor merken daarom gunstiger om producten te maken die uniek en visueel aantrekkelijk zijn. Hoe aantrekkelijker de verpakking, hoe eerder deze producten online met hun vrienden en kennissen gedeeld zullen worden. 

Unboxing op Youtube

Je ziet het steeds meer op YouTube voorbij komen. De term ‘unboxing’. Unboxing is een genre video’s op YouTube waar mensen letterlijk een product ‘unboxen’ of ‘unwrappen’. Je kan het zo gek niet bedenken van surprise ei tot snoep tot elektronica. Het is de bedoeling dat de inhoud van de verpakking wordt laten zien. Het is niet alleen praktisch, maar het geeft ook een goed beeld van het product dat de consument eventueel wilt gaan kopen. Op YouTube zijn er ware kanalen die zich alleen maar focussen op unboxing. 

Unboxing is een trend die meer aandacht krijgt dan je misschien zelf had verwacht. Eén van de belangrijkste factoren bij een productverpakking is dat je nooit een tweede kans krijgt om een goede eerste indruk te maken. De verpakking is dus van cruciaal belang voor je merk of product. Het internet heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd waarop klanten meningen kunnen vormen. Nog voordat het product daadwerkelijk is aangeschaft. Je vraagt je misschien af: waarom zou iemand andere mensen bekijken die een productverpakking openen? Waarom niet wachten totdat je het zelf hebt aangeschaft?

Er zijn verschillende redenen voor te noemen. Ten eerste is unboxing een manier om een bedrijf of product aan de tand te voelen zonder direct geld uit te geven. Een video toont het product, maar het vertelt je tegelijkertijd ook veel over de kwaliteit van de verpakking en het leveringsproces.  

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is SEO marketeer bij Vendrig Packaging. Hij houdt zich bezig met schrijven van interessante content omtrent verpakkingsmaterialen en verpakkingen. Daarover schrijft hij regelmatig blogartikelen, product- en categoriepagina’s en linkbuildingartikelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond