-

Wat doen webwinkels met social media en influencers?

Facebook en Instagram zijn met afstand de populairste socialmediakanalen onder webwinkeliers. Dat blijkt uit onderzoek naar de e-commercemarketing-trends van 2019. Social media zetten ze vooral in voor engagement en voor de groei van het aantal webshopbezoekers. Webshops maken minder gebruik van influencers dan vooraf gedacht.

Met 84% is Facebook het belangrijkste socialmediaplatform waarvoor de webwinkeliers content ontwikkelen. Instagram volgt op een tweede plek (60%) en verrassend genoeg staat het van oorsprong zakelijke medium LinkedIn op de derde plek (42%). Ongeveer een kwart van de ondervraagden geeft aan specifiek voor Twitter content te produceren.

Social media geen direct verkoopkanaal

De inzet van social media levert vooral een toename in engagement (41%) en een toename in het aantal bezoekers naar de webshops (39%) op. Ongeveer een derde geeft aan ook meer te verkopen door social media. Daarentegen zorgen social media niet per se voor meer bezoekers naar de fysieke winkel (10%), meer tevreden klanten (9%) of een toename in de besteding per klant (7%). In het onderzoek is ook aan enkele experts gevraagd hoe zij deze trends zien. “Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal, is mijns inziens ook de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn”, aldus Marco Derksen, oprichter en adviseur digitale transformatie bij Upstream.

The rise and fall of influencers

Gevraagd naar een andere marketingtrend geeft 29% van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen jaar influencers hebben ingezet om hun webshop te promoten. Een kwart geeft aan dat nog niet gedaan te hebben, maar komend jaar wel te willen doen. 45% heeft dat niet gedaan en wil dat ook niet doen. Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur bij Twinkle Magazine: “Influencermarketing staat nog in de kinderschoenen en er zullen nieuwe vormen komen. De balans tussen authenticiteit en promotie zal steeds beter gevonden worden.”

De ondervraagde experts zijn heel duidelijk in hun visie op influencers: Ze zullen ongetwijfeld ingezet blijven worden, maar de hype van de grote en betaalde influencers is een beetje voorbij. Transparantie en authenticiteit spelen daarbij een grote rol. Wanneer bijvoorbeeld beeld en boodschap niet matchen of de foto te duidelijk in scene is gezet, gaan consumenten vragen stellen over de eerlijkheid en/of het bedrag dat ermee gemoeid is. Dat is slecht voor zowel influencer als merk.

Volgens de experts is er een verschuiving gaande naar de kleinere micro-influencers, die in tegenstelling tot ‘de grote jongens’ vaak wel een hechte band hebben met hun volgers. Micro-influencers (5.000 – 50.000 volgers) werken in een nichemarkt en hebben daardoor zeer betrokken volgers. Maar ook bij deze groep blijft de tip: wees eerlijk als je een influencer hebt betaald om je product te promoten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond