-

E-commerce en alternatieve financiering: wat is het, wat doet het, waarbij helpt het?

Het financieren van je e-commercebedrijf is vaak lastig. Juist wanneer het goed gaat en je snel wilt groeien is dat een remmende factor. Denk behalve de bank of investeerders die een direct belang in je bedrijf willen ook eens aan alternatieve financiering, vaak gebaseerd op toekomstige omzet.

e-commerce is booming: de voorspelling is dat het aantal webwinkels in Nederland in 2022 nog verder zal toenemen. Startende ondernemers verwachten vaak groeikansen en gouden bergen voor hun e-commercebedrijf, maar de realiteit is anders. Een aanzienlijk deel van hen ondervindt financiële moeilijkheden: moeilijkheden om rond te komen, te groeien of simpelweg om te voldoen aan de vraag. Voldoende kapitaal verkrijgen is helaas niet zo makkelijk als het lijkt en groeizorgen zijn vaak dagelijkse kost voor de e-commerceondernemer. Traditionele financieringsvormen worden overwogen, maar zijn er ook andere opties?

Waardoor ontstaan groeipijnen?

Een van de grootste uitdagingen voor veel e-commercebedrijven is het op orde houden van de cashflow. Er moeten namelijk flinke investeringen gedaan worden om de voorraad op peil te houden, afhankelijk van de industrie en lead time. Als een ondernemer niet voldoende begrijpt wat cashflow-beheer inhoudt en hoe het werkt, wordt de groei van het bedrijf enorm beperkt. Een belangrijke fout die hierbij wordt gemaakt is de opvatting dat cash hebben niet gelijk betekent dat je winstgevend bent, en winstgevendheid niet garandeert dat je meteen meer kunt gaan investeren.

Een onderzoek van CB Insights toont het belang van cashflow-beheer aan. Hieruit blijkt dat gebrek aan cash voor meer dan een derde van de beginnende e-commerceondernemers de reden was om te stoppen. Dit kan enerzijds het gevolg zijn van inadequate voorbereiding. Anderzijds vergissen ondernemers zich vaak in de kosten van bijvoorbeeld marketingcampagnes, de voorraad die gehouden moet worden, of het kwalitatief hosten van een website.

Het is dus in de beginfase van groot belang dat er – onder andere wat voorraad betreft – vooruit wordt gepland en dat er goed wordt gekeken naar het verwachte inkomsten- en uitgavenpatroon. Ook belangrijk is het feit dat kapitaalverstrekkers vaak kijken naar de financiële gezondheid van het bedrijf en dus ook naar de cashflow.

Om uiteindelijk een succesvolle onderneming op te zetten en (snel) te groeien, kan een financiële impuls erg belangrijk zijn. Hierbij wenden ondernemers zich meestal tot traditionele financieringsvormen, zoals een (familie)lening, crowdfunding, zakelijk krediet of een externe investeerder. Dit zijn uiteraard valide mogelijkheden, maar een lening bij een bank is vaak een ingewikkeld, tijdrovend en kostbaar proces – als een bank überhaupt al met je wil praten. En bij externe investeerders ben je vaak een stuk van je eigendom kwijt, beter bekend als verwatering: niet ideaal als je weet dat er nog veel meer potentie in je bedrijf zit.

Hét alternatief

Een betrouwbaar en geschikt alternatief is op omzet gebaseerde financiering. Kort gezegd: een e-commerceonderneming ontvangt geld, en de kapitaalverstrekker wordt terugbetaald op basis van een percentage van de toekomstige omzet. Hoe werkt dit precies en wat zijn de voordelen van deze financieringsvorm voor een e-commerce bedrijf?

  • Vaste kosten:
    De kosten van het voorschot liggen vast en er zijn geen verborgen fees, zoals extra kosten. Dit ligt normaliter tussen de 1% en 6% van het ontvangen bedrag. Dus als je bedrijf bijvoorbeeld €50.000 leent met een vast percentage van 3%, dien je in alle gevallen exact €1.500 terug te betalen, ongeacht de tijdspanne van deze afbetaling. Hierbij is de tijdspanne op voorhand afgesproken, of in ieder geval wel ingeschat.
  • Vast percentage van de omzet:
    Ongeacht de omzet die je maakt, los je iedere dag hetzelfde percentage af aan de kapitaalverstrekker van de funding. Bovendien is de eerder genoemde terugbetalingsregeling gekoppeld aan inkomsten, dus je betaalt alleen terug als er daadwerkelijk omzet wordt gegenereerd. Ter illustratie: je hebt afgesproken 15% van de omzet terug te betalen. Op dag 1 genereer je €1.000, dan betaal je €150 terug. Op dag 2 is dit €10.000 en betaal je nog steeds 15% terug, dus €1.500.
  • Snelheid:
    De kapitaalverstrekker beoordeelt de financieringsaanvraag meestal binnen een dag en let onder andere op het eerdere inkomstenpatroon, de (vaste) bedrijfsuitgaven en de algehele financiële gezondheid van het bedrijf en maakt ook een voorspelling van de toekomstige omzet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van software die de relevante data binnen een paar minuten heeft verzameld. Oftewel: geld kan binnen 24 à 48 uur op je rekening staan.
  • Toegang tot data- en marktanalyse-tools:
    Kapitaalverstrekkers maken vaak gebruik van innovatieve financierings- en marktanalysesoftware. Je bedrijf wordt dus voorzien van relevante marktinzichten die gebruikt kunnen worden om prestaties te verbeteren en op termijn je groeipotentieel te benutten. De kapitaalverstrekker heeft de kennis in huis en is er bovendien bij gebaat dat bijvoorbeeld marketingcampagnes zo succesvol mogelijk zijn.
  • Ideaal voor gerichte campagnes:
    De flexibiliteit van de funding laat toe dat bedrijven op specifieke evenementen of feestdagen – denk aan Valentijnsdag of Black Friday – gericht en snel de budgetten kunnen opvoeren om verkoop te stimuleren en genoeg voorraad beschikbaar te hebben en ook voor die tijd al extra marketingbudget kunnen vrijmaken. Rond deze dagen is de marketing vaak ook duurder, dus extra budget heeft effect op het succes van de campagne.
  • Behoud van eigendom:
    Het laatste en niet geheel onbelangrijke voordeel van op omzet gebaseerde financiering, is dat je als ondernemer het complete eigendom van je bedrijf behoudt. Er zijn namelijk geen vereisten voor persoonlijke garanties, onderpand of belang in een aandeel van je bedrijf.
Conclusie

De e-commercesector ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Voor startende of opschalende bedrijven die hier deel van uitmaken zal financiering te allen tijden een belangrijke impuls kunnen geven, bijvoorbeeld om voldoende cash te hebben om de voorraad op peil te houden. Groeikansen bestaan in de huidige markt met name rondom marketingcampagnes waarbij het rendement op advertentie-uitgaven (RAOS) is bewezen. Denk hierbij aan nationale of regionale vakantieperiodes, Black-Friday-deals of gerichte kortingsacties. Kortom, momenten waarin veel winst te behalen valt.

Het is onder andere de reden dat steeds meer bedrijven gebruik maken van op omzet gebaseerde funding. De snelheid en flexibiliteit van de financiering maakt het namelijk een aantrekkelijke optie om in te kunnen spelen op marktcycli. Daarnaast zorgt toegang tot data- en marktanalyse-tools ervoor dat toekomstige marketingcampagnes zo effectief mogelijk uitgevoerd kunnen worden, en de waarde die hierbij wordt gecreëerd is van groot belang als je je groeipotentieel wilt benutten.

Het is dus niet alleen maar geld dat wordt verstrekt, maar ook kennis: een toegevoegde waarde die steeds meer ondernemers willen.

Over de auteur: Matthijs Onland is Country manager bij Wayflyer.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond