-

Overnames in de wereld van digital agencies en de invloed op kleinere bureaus

Grote spelers die in de wereld van digital agencies overnames doen hebben daarmee direct impact op de bedrijfsstrategie van middelgrote en kleine bureaus. Wat zijn de positieve en negatieve kanten daarvan? Hoe veranderen organisaties door overnames? En is er over twee jaar nog wel ruimte voor middelgrote bureaus? 

Experts uit de branche schoven aan tijdens een Emerce Connect-sessie om antwoorden te vinden op deze vragen. Er gebeurt een aantal dingen in de digital agencies-branche die ervoor zorgen dat er een duidelijke toename van overnames is. Zo worden projecten bijvoorbeeld steeds groter van omvang: van concept, tot uitwerking, tot service. Er komen meerdere bureaus aan te pas of klanten worden doorverwezen. Dat zorgt ervoor dat je klanten (deels) kwijtraakt aan concurrenten. En dat maakt verdere groei een stuk lastiger. Schaalbaarheid is dus een belangrijke reden om over een overname na te denken.

Daarnaast stokt de organische groei naarmate je voorbij een bepaald aantal werknemers komt. Met ongeveer tachtig werknemers of meer wordt verloop een groeiend probleem: voor iedereen die er weggaat, moet ook weer vervanging worden gezocht. En hoewel tachtig of zelfs honderd werknemers een mooi aantal is, ben je als bedrijf nét te klein om aan tafel te komen bij de grootste klanten in de markt, omdat je zelf niet de regie in handen kunt nemen.

Middelgrote bureaus moeten dus de afweging maken: willen ze over twee jaar de grootste vis in de zee zijn, óf een compacte cel blijven en snel en wendbaar projecten kunnen opzetten? Daarbij is het altijd belangrijk om in de gaten te houden in welke fase je bedrijf zit: is het een geschikt moment om over een overname na te denken? Of haalt dat de boel alleen maar overhoop?

Integratie van werknemers

Wie voor een overname kiest, krijgt ineens te maken met een grote groei in medewerkers. Van een middelgroot bedrijf met dertig medewerkers naar een organisatie met honderdvijftig overgaan betekent ook dat je je bedrijf met veel meer mensen moet delen. En daar kleven risico’s aan.

Zo bestaat het risico dat je bedrijfscultuur snel uit zicht raakt. Zeker als je je als kleine partij bij een grotere partij aansluit. Je kunt je voorstellen dat twee bedrijven hun eigen manieren en processen niet zomaar opgeven. Laat staan dat verdienmodellen op magische wijze exact overlappen.

Dat maakt integreren lastig, vooral wanneer twee bedrijven van ongeveer dezelfde grootte samengaan: wie staat er dan aan het roer? Welke hiërarchie overheerst? En als je werknemers gewend zijn aan maximaal vijftien collega’s, een persoonlijke manier van werken en een kleine organisatie: hoe groot is de kans op uitloop dan?

Richt je op overeenkomsten

Daarom is het belangrijk dat een overname soepel verloopt, voor zowel werkgevers als werknemers. Focus op een matchende cultuur tussen je eigen bedrijf en het bedrijf waarmee je samengaat. Schets verwachtingen en ga om tafel. Niet alleen met elkaar, maar ook met alle werknemers. Probeer bijvoorbeeld beide bedrijfsculturen te eren, maar tegelijkertijd ook samen een nieuwe cultuur te smeden. Dat doe je bijvoorbeeld door in hetzelfde pand te werken en medewerkers de regie te geven over de manier van werken.

De toekomst van middelgrote bedrijven

Wie géén trek heeft in overnames en samenvoegingen vraagt zich misschien af of er over twee jaar dan nog wel ruimte is voor zijn bedrijf. Een logische vraag, want veel ondernemers beginnen hun bedrijf om zelfregie te hebben. Moet je dan wel meedoen aan de grote overnames? Het belangrijkste is om na te denken over welke kant je zelf op wilt met je bedrijf. Wil je het maximale uit je werk en bedrijf halen en gigantische omzetten draaien? Of wil je werken om in je levensonderhoud te voorzien en neem je daar genoegen mee?

Wil je je in grote netwerken bevinden en grote klanten bedienen, dan ga je voor dat eerste. Het geeft je namelijk mogelijkheden om bepaalde types projecten te doen en belangrijke contacten te leggen. En vaak zijn grote ambities nodig om de groei en vraag van je klanten te kunnen bedienen. Dat kan in onderlinge samenwerkingen met bedrijven. Dus blijf je liever je eigen ding doen op kleinere schaal? Dan kan krachten bundelen erg goed werken.

Voordelen en uitdagingen van overnames

Kortom: er zijn verschillende ontwikkelingen in het vakgebied van de digital agencies die overnames aanmoedigen of zelfs noodzakelijk maken. Hoewel een overname je een plek aan tafel geeft bij grotere partijen, brengt het ook de nodige uitdagingen met zich mee. Dus om een overname te laten werken, houd je het beste oog op je omzet én de verwachtingen en wensen van je werknemers. Is een overname niet wenselijk? Dan is het bundelen van je krachten met andere zelfstandige bedrijven een goede manier om mee te blijven draaien in de markt van digital agencies. Er is over twee jaar nog ruimte genoeg voor iedereen.

Over de auteur: Michiel Weitkamp is Accountmanager digital agencies bij True.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond