-

E-learning wordt volwassen: vier trends

Online leren raakt ingeburgerd. En staat steeds meer in dienst van de gebruiker. Een viertal trends. 

Het begrip e-learning is sinds eind jaren negentig in zwang en is een verzamelnaam voor leren met behulp van voornamelijk internettechnologie; in onderwijs, bedrijfsleven en in andere arbeidsorganisaties. Hetzij gestuurd dan wel op eigen initiatief. Een markt waar momenteel wereldwijd 56,2 miljard dollar in omgaat; een omzet die omstreeks 2015 zal zijn verdubbeld. Een viertal trends in deze groeimarkt.

elearning

Faciliteren
In eerste instantie draaide online leren om kennisoverdracht, en werd er vooral gezocht naar een mix van face-to-face en online lesstof. Mede dankzij technologische vooruitgang en inzichten rond leren zijn inmiddels ook online simulaties, interactieve video’s en zogenaamde serious games leervormen. Het zelfgestuurd leren zal de komende jaren echter voor een groot deel verschuiven naar sociale netwerken. Waarbij vooral het faciliteren van de onderlinge dialoog vooropstaat. Een kans die partijen als Google maar al te graag aangrijpen.

Data-driven
Ook bij e-learning wordt het analyseren van data zo goed als gemeengoed. En wordt gekeken of er bepaalde patronen kunnen worden geïdentificeerd, om leerprogramma’s te verbeteren en relevante feedback op het leergedrag kan worden gegeven. Uitgever Pearson gebruikt deze data momenteel al als extra – betaalde – service voor onderwijsinstellingen. Doordat dergelijke informatie en analyses steeds belangrijker worden, zullen ook vraagstukken over onder meer privacy moeten worden beantwoord. Want wie is nu eigenlijk eigenaar van al die data? En wat als we met learning analytics de plank misslaan, met alle gevolgen van dien?

MOOCs
Binnen het hoger onderwijs wordt in dit kader vooral gesproken over Massive Open Online Courses (MOOCs); vrij toegankelijke online cursussen waarvan de content soms ook mag worden bewerkt en hergebruikt. Een leervorm die veel deelnemers trekt. Er zijn tegenwoordig ook steeds meer MOOCs voor en binnen bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap of verandermanagement. Daarbij kunnen ondernemers tevens zelf in een lesprogramma investeren, voor medewerkers of klanten. Indien gewenst is het zelfs mogelijk om de leerstof officieel te maken middels het certificeren ervan. Waardoor het buiten het bedrijf nog meer van waarde is.

Personalisatie
Nu e-learning alweer wat jaren bestaat, is het belangrijk dat de leersystemen kunnen beoordelen wat een deelnemer inmiddels weet en kan. En niet onbelangrijk, hoe hij leert. Op basis van een voorkennistoets kunnen bijvoorbeeld extra leerstof of aanvullende opdrachten worden geboden. Of iemand anders laten studeren, als blijkt dat hij eerst beter een casus kan doen, om aansluitend pas de theorie te bestuderen (of omgekeerd). Op deze manier wordt e-learning persoonlijker, wat de motivatie bevordert en een efficiëntere manier van leren oplevert.

Hoewel e-learning nog puberale trekjes vertoont, wordt het volwassen. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in Emerce 100; de beste bedrijven in e-business 2014.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond