-

E-retailmedia: dichter bij het koopmoment kom je niet

Retailmedia en e-retailmedia wordt een belangrijk onderwerp in 2021. Er is geen kanaal waar je als merk dermate kan inspireren en ook nog eens zo extreem dicht op de koop zit. 

E-commerce, de verkoop van producten via het internet, groeit sinds zijn ontstaan al exponentieel en is afgelopen jaar nog verder in een stroomversnelling geraakt. Het online afzetkanaal is voor vele retailers de afgelopen maanden van ‘kleinste filiaal’ veranderd in het speerpunt van de organisatie. Veel retailers grijpen de groei van het bereik van hun webshop aan voor de digitalisering van hun trademarketing activiteiten onder de noemer e-retailmedia.

E-retailmedia: wat is het? 

Een banner op de homepage van de webshop van een grote supermarkt, jouw nieuwe product direct bij de lancering op positie 2 in de zoekresultaten of de categorie pagina van een online warenhuis; Allemaal voorbeelden van eRetail Media. Een marge product als kassakoopje getoond in de checkout, een prachtige up to date merkpagina op een marketplace als Amazon of Bol; e-retail media kent vele vormen formats.

E-retailmedia uitingen vallen plat gezegd in drie categorieën; banner/video uitingen, gesponsorde producten en content. De eerste twee spreken redelijk voor zich. Bij content kan je denken aan merkpagina’s waarvan het beheer volledig in eigen hand is en artikelen op thema pagina’s. (Kerst recepten op de website van een supermarkt of gesponsorde ‘how to’ op de website van een electronica-site.) 

Naast bovenstaande zijn er nog een handvol, vaak innovatieve, omnichannel uitingen met vaak een digitaal randje. Denk aan het adverteren op handscanners, digitale OOH borden in de offline etalage en het gebruik van de klantdata voor het targetten van je kopers/doelgroep buiten de sites van de retailer zelf.

E-retailmedia kent inzet over de volledige customer journey. Er is geen één kanaal waar je als merk dermate kan inspireren en ook nog eens zo extreem dicht op de koop zit.

Kansen en uitdagingen

Als je het bovenstaande leest, lijkt het een kanaal waar we lange tijd op gewacht hebben. Tegelijkertijd kent het kanaal door de onvolwassenheid enkele uitdagingen: systemen zijn nog niet gestandaardiseerd, evenmin als de uitingen, daarnaast zijn alle aanbieders walled gardens en zal het erg moeilijk worden om data over verschillende e-retailplatformen te combineren. Doordat e-retailmedia zijn oorsprong vindt in trademarketing raakt het onderwerp intern ook meerdere afdelingen wat het lastig maakt om te coördineren.  Zeker bij grote bedrijven die actief zijn in meerdere productcategorieën. 

Dat het een full-funnel en mmnichannel kanaal is, is zeker een groot voordeel, maar kan in de praktijk ook de nodige uitdagingen met zich meebrengen omdat on- en offline maar ook branding en performance nog lang niet altijd goed verenigd zijn bij adverteerders. Maar: als je alle uitdagingen bij de kop pakt, heb je als merk een (nieuw) kanaal dat enorm veel kansen biedt;

  • Consumenten beginnen de customer journey steeds vaker op de site van een (grote) retailer in plaats van op een zoekmachine of social media
  • Retailers beschikken over zeer waardevolle klant data. Nog meer dan grote spelers als Google en Facebook. Immers: Google weet waar je naar zoekt en Facebook weet wat je leukt vindt, maar de (online)supermarkt weet dat je een huisdier hebt en precies wat voor één.
  • E-retailmedia-uitingen kennen een erg hoge engagement door hun native karakter
  • E-retailmedia is per definitie brand-safe
Huidige e-retailmedialandschap

Er zijn twee branches in Nederland die de recentelijk een grote professionaliseringslag hebben gemaakt op het gebied van het vermarkten van de beschikbare advertentieruimte op hun webshop; de supermarkten en de (online)warenhuizen. Jumbo, Albert Heijn, Plus en ook Deen bieden op zeer professionele wijze manieren aan voor merken en producenten om hun producten in de schijnwerpers te zetten. Wehkamp, Fonq, Blokker en BCC zijn enkele grote nationale spelers in de categorie online warenhuizen die ook volop bezig zijn met dit onderwerp. 

Voor marketplaces, zoals BOL en Amazon, is het onderwerp iets minder nieuw. Maar juist doordat andere retailers zo hard met het onderwerp aan de slag zijn gegaan kunnen zij ook niet stil blijven zitten. Amazon heeft recentelijk in Nederland hun DSP gelanceerd en sponsored products op het Nederlandse Amazon domein zullen snel volgen. Bol is de afgelopen maand geswitch van technologie die het mogelijk maakt om hun leveranciers nog gerichter te laten adverteren op het platform.

Inkoop

Binnen e-rtailmedia onderscheiden we twee inkoopmogelijkheden: Directe inkoop en self-service. De directe verkoop van advertentieruimte wordt door retailers zowel intern gemanaged, als dat het wordt uitbesteed aan een partner die hierbij helpt. Zo vindt bij Albert Heijn de exploitatie plaats onder de noemer AH Media Services, terwijl Jumbo de verkoop in samenwerking doet met specialist op dit gebied Summit retailmedia groep. Aan de self-service-kant maakt een enkeling gebruikt van eigen technologie terwijl een groot deel van de aanbieders gebruikt maak van externe technologie zoals: Criteo Retail Media, Mabaya of Citrus Ads.

Hoewel het gros van de verkoop bij de nieuwkomers nu nog via directe verkoop verloopt hebben deze partijen al aangeven dat ze snel stappen zullen gaan maken op het gebied van self-service technologie. Wie zien hier dezelfde ontwikkeling die display advertising een decennium geleden doormaakt, maar dan veel sneller; van directe inkoop, via selfservice naar volledig programmatic.

Reuzen

Een tweede ontwikkeling is dat de 2 tech reuzen ook een graantje mee willen pikken van deze ontwikkeling en zich niet zomaar het advertentiebudget van hun boord laten eten. Google lanceerde recentelijk Shopping campaigns with Partners en Facebook biedt de mogelijkheid voor collaborative ads. In beide gevallen betaalt het merk voor een campagne die bezoekers naar de website van de retailer brengt.

Hoe te beginnen?

Waar je ook staat in de ontwikkeling van een e-retail aanpak 2021 het jaar om te professionaliseren en het gestructureerd aan te pakken:

  1. Inventariseer welke retailers, die je producten verkopen, (online) advertentiemogelijkheden aanbieden.
  2. Inventariseer in hoeverre er nu al geadverteerd wordt bij de e-retailers. Vanuit de marketingafdeling en/of vanuit inkoop/verkoop afspraken.
  3. Laat de huidige inzet auditen door een onafhankelijk extern bureau om te kijken of je waar voor je geld krijgt.
  4. Schrik niet van de huidige stand van zaken. Of er nou helemaal nog niks gebeurt, of dat het één grote ongecoördineerde ‘bende’ is, je hebt nu de kans er mee aan de slag te gaan.
  5. Stel intern één iemand verantwoordelijk voor dit onderwerp.
  6. Ga aan de slag met de e-retailmedia strategie 2021.
  7. Maak concrete e-retailmediaplannen, een voorspelling en een KPI-framework
  8. Voer je plannen uit. Analyseer, rapporteer en optimaliseer.

We staan aan de start van een prachtig specialisme op het snijvlak van marketing, inkoop en e-commerce. Een silo-overstijgende vak dat branding en performance, en on- en offline nu eens eindelijk bij elkaar kan brengen.

Over de auteur: Sander Kwint is Head of e-commerce bij Reprise Digital 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond