-

Gaat Instagram voor de full experience met de nieuwe Shoppingfunctie?

In een ver verleden werd Instagram alleen gebruikt om foto’s en video’s te bewerken, te plaatsen en te bekijken. De laatste jaren groeit het platform steeds meer uit tot een volwaardige full service dienst. is Shopping op Instagram inmiddels even succesvol als de eerder gelanceerde nieuwe functies?

De nieuwe functies schieten de afgelopen periode als paddenstoelen uit de grond: na Stories, GIFs en IGTV, kunnen we sinds april 2018 gebruik maken van Shopping via Instagram. Dit om het kopen via Instagram gemakkelijker te maken en gebruikers te voorzien van een naadloze shopping experience.

Voorheen was het voor merken en bedrijven alleen mogelijk om via de Instagram-biografie van de page een website toe te voegen. Om die reden plaatsten veel bedrijven ‘link in bio’ in de copy onder hun Instagram post. Na iedere nieuwe post werd die link in de bio weer aangepast. Voor webshops niet heel handig, aangezien alles op Instagram in een razendsnel tempo gaat. Hierdoor is het ‘link in bio’-idee bijna niet meer bij te houden.

Product tagging biedt de snelle oplossing en is een welkome functie. Hiermee kun je op elke foto die je plaatst, tags plaatsen. Deze tags linken door naar een pop-up artikelpagina. In de tag kun je een artikelnaam en een prijs kwijt, zo hoeft de klant maar één keer te klikken om te zien om welk artikel het gaat en wat de prijs is. Een tweede klik leidt de klant door naar een nieuwe pagina binnen Instagram. Op deze pagina kan het merk meer informatie kwijt, zoals een regel meer informatie, extra foto’s en maximaal vijf getagde artikelen in de foto. Ook is er de mogelijkheid om carrousels toe te voegen met maximaal twintig foto’s. De laatste stap voor klanten in hun aankoopproces is de optie om via deze pop-up pagina door te klikken naar de webshop, zodat ze de artikelen ook echt kunnen aanschaffen.

Tegelijkertijd met de introductie van Shopping op Instagram, heeft het platform een nieuw tabblad toegevoegd aan de business pages die gebruik maken van de product tagging functie, genaamd ‘Shopping’. Wanneer de gebruiker hierop klikt in het Explore-tabblad, verschijnen alle posts met koopopties van het betreffende account onder elkaar. Je hoeft dan niet meer de hele feed door te scrollen.

Zoals Instagram zelf kort en bondig  uitlegt: ‘Give your customers a new way to shop. Shopping on Instagram turns your business into a visual storefront for our community of one billion to explore your best products with a single tap.’

Instagram – one app that has it all?

Misschien vergezocht, maar de vergelijking van Instagram anno 2018 met ‘the one app that has it all’ WeChat uit China is snel gemaakt. Wil Instagram dichterbij een full service app gaan door keer op keer nieuwe functionaliteiten toe te voegen om gebruikers de full experience te geven? Ze zijn hard op weg.  De app WeChat, met 650 miljoen gebruikers in China is vooruitstrevend in zijn soort en de meest gebruikte social app sinds de lancering in 2011.

En dat is ook logisch, aangezien WhatsApp, Facebook, YouTube en Google namelijk allemaal onbruikbaar zijn in China. Er is  dus geen sprake van verschillende apps voor verschillende handelingen. Zoals de naam al doet vermoeden, is WeChat van oorsprong een chat app, vergelijkbaar met WhatsApp. Maar naast chatten, kun je inmiddels bijna alles in de app: van spelletjes spelen, taxi’s bestellen, video calls maken, eten bestellen, locatie versturen, het nieuws lezen tot zelfs een afspraak met je dokter plannen.

Terug naar Instagram. Is het Instagram’s doel om een soortgelijk WeChat op te zetten? Inmiddels kunnen we foto’s en video’s bekijken, liken, commenten, DM’s sturen, groep videobellen, IGTV en nu dus aankopen doen via de app. Technisch gezien schakelt Instagram hiermee Facetime, Facebook, Facebook Messenger en YouTube uit door al deze soortgelijke functies aan te bieden via hun app. What’s next, een samenwerking met Uber of Tikkie?

De feiten op een rij

Inmiddels zijn er na een half jaar al 25 miljoen business accounts die de functie Shopping op Instagram gebruiken en  90 miljoen gebruikers wereldwijd die klikken op getagde producten in posts. We kunnen dus wel stellen dat dit de behoeftes van de gebruiker vervult en Instagram slim inspeelt op de behoeftes doelgroep.

Recent onderzoek toont duidelijk aan dat gebruikers vaak Stories kijken van merken om up to date te blijven, meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen of producten en om te zien of het wat voor hen is. Daarnaast checken early adopters  graag Instagram voor de nieuwste trends. Met 400 miljoen Stories gebruikers elke dag staan de gebruikers steeds dichterbij de producten die ze willen kopen. Sinds juni test Instagram daarom de Shopping functie ook in Instagram Stories door middel van product stickers en sinds september is deze optie in 46 landen uitgerold. Ook in het ‘Explore’ tabblad is nu een tabblad toegevoegd die is toegespitst op pagina’s waar jij spullen zou kunnen kopen.   

Mogelijkheden voor bedrijven

In principe is de nieuwe Instagramfunctie een toevoeging voor elk bedrijf dat wat verkoopt. Het enige wat ervoor nodig is, is een zakelijk Facebook- en Instagram account. Deze dienen te zijn gekoppeld aan elkaar. Wanneer de accounts gekoppeld zijn, maak je via Facebook een catalogus aan en voegt hier producten aan toe. Via Bedrijfsinstellingen vind je hierna de functie Shopping’. Selecteer de catalogus, voeg maximaal vijf producten toe en je kunt starten met product tagging op Instagram.

Goed om te weten: als je minstens negen posts hebt getagd, word je beoordeeld door Facebook. Wanneer Facebook je account goedkeurt, verschijnt er een extra shop tabblad op je account zodat bezoekers nog gemakkelijker bij jouw shop kunnen winkelen. Zoals bij alle posts en stories met een bedrijfsaccount, kun je heel gemakkelijk de statistieken inzien via ‘Statistieken’. Ook handig: via Statistieken kan er ook gecheckt worden hoe vaak een post bekeken is, hoe vaak er op de betaallink is geklikt en welke foto’s populair zijn.

Bij een nieuwe functie hoort een nieuwe contentstrategie. De gebruiker op Instagram wil geïnspireerd worden en mooie content liken. Wanneer je iemand ook echt wil aanzetten tot kopen, kun je daarom voor Shopping op Instagram het beste een andere strategie gebruiken die meer in lijn ligt met de content op de webshop. Daar is het namelijk vanzelfsprekend dat het product dat je wilt verkopen duidelijk te zien is en dat de bezoeker kan zien wat de productspecificaties zijn.

Voor de foto die je op Instagram plaatst, hanteer je de Instagram-strategie: visueel aantrekkelijke, likeable content. Voor de foto’s die de bezoekers vervolgens zien als ze doorklikken, gebruik je de webshop strategie. Kortom: leer welke methodes werken die de Instagram gebruiker aanzet tot het kopen van jouw producten. Hoe makkelijker, hoe beter. Uiteindelijk zal actief gebruik van Instagram Shopping positief invloed hebben op het bezoekersaantal van je website.

Blijf inspireren

Met het introduceren van product tagging heeft Instagram een slimme stap heeft gezet om het online kopen via Instagram te stimuleren. Voorheen was het vaak omslachtig om een product op een webshop te zoeken nadat je het gezien had in een post. Bovendien moest je de app dan verlaten. Instagram houdt de gebruiker nu in de app, breidt zijn functies uit en bedient de gebruiker op zijn wenken, zonder deze te verliezen. Wanneer je het product in de app hebt bekeken en toch besluit het niet aan te schaffen, keer je namelijk met twee klikken weer terug naar Instagram en scroll je lekker verder. Voor bedrijven die Instagram actief gebruiken is product tagging een absolute aanrader. Als je product tagging ook nog eens combineert met een fijne dosis inspiratie, creatieve content en de gebruiker uitdaagt tot klikken, levert Instagram Shopping een geheel nieuwe doelgroep op.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond