-

Hoe grote merken productiviteit verhogen met gamification

Grote namen als Ford, eBay, Adobe, Oracle, en SAP kom je tegen als voorbeelden van bedrijven die gamification toepassen: het gebruiken van technieken uit de game-industrie om de betrokkenheid van medewerkers en klanten te vergroten. Het fenomeen helpt organisaties beter hun doelen te bereiken. AXA wist bijvoorbeeld met zijn spel ‘Pass it On‘ volledige naleving van wet- en regelgeving binnen de organisatie te bereiken. Marktanalist Gartner stelt dat in 2014 meer dan zeventig procent van de Global 2000 organisaties minstens één ‘gamified applicatie’ heeft. 

Met gamification worden spelelementen toegevoegd aan processen in een niet-spelomgeving. Organisaties kunnen hiermee de productiviteit van het werk verhogen. Maar ook het omgaan met klanten verbeteren. Samsung Nation en SAP Community Network (SCN) zijn voorbeelden van een fenomeen dat volgens analisten vaste voet aan de grond krijgt.

Deloitte verwacht dat ondernemingen in 2015 gamification gaan toepassen in 25 procent van opnieuw in te richten bedrijfsprocessen. Daarnaast ziet M2Research de gamification softwaremarkt in 2016 groeien naar 2,8 miljard dollar. Constellation Research verwacht dat in 2013 meer dan de helft van alle socialbusiness initiatieven een spelelement in zich dragen. Microsoft gebruikt het om tijdens de testfase van software de betrokkenheid te vergroten. Bij diverse projecten is bovendien gebleken dat het gebruik van ‘funware’ de productiviteit verhoogt.

Wat is de gedachte achter gamification? Spellen zoals Candy Crush, Pacman en Subway Surf zijn slechts een paar voorbeelden die de speler aan het beeldscherm weten te kluisteren. Vaak is het doel de prinses redden of simpelweg het uitspelen van alle niveaus niet eens zo begeerlijk. Het gaat om de reis ernaartoe. Gamification werkt in principe hetzelfde door applicaties aantrekkelijker te maken. Medewerkers worden gestimuleerd tot het gewenste gedrag door aan te geven hoe zij een doel kunnen bereiken, of zich bepaalde vaardigheden eigen kunnen maken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de menselijke drang om mee te doen aan competitieve spellen. Saai en monotoon werk kan hierdoor opeens veel leuker worden.

Spelelementen
Welke elementen moet je nu aan bedrijfssoftware toevoegen om het spelgevoel op te roepen? Het halen van (de meeste) punten, bovenaan staan in een lijstje van mensen die het meest hebben gereageerd, toekenning van deskundigheidsscores, voortgangswijzers (zoals het percentage van een ingevuld profiel bij Google+) en erkenning van de meeste bijdrage aan een discussie zijn voorbeelden hiervan. Of visuele weergaven van de uitzonderlijkheid van iemands inbreng aan een proces. Het is een beetje vergelijkbaar met de portretten van de ‘medewerker van de week’ die de muren van een bedrijf sieren, of de staafdiagram die aangeeft hoeveel dagen achtereen een chemische fabriek zonder incidenten draait.

Overigens gaat het om de combinatie van al die mechanismen die voor de juiste beleving zorgt, meent Mario Herger van SAP Labs. Andere aspecten die een rol spelen bij het welslagen van gamification zijn:

  • Definieer meetbare doelstellingen
  • Begrijp dat er kosten zijn verbonden aan dergelijke projecten
  • Spreek de taal van het doelpubliek (jongeren zijn meer gewend aan de game-elementen dan ouderen)
  • Betrek iedereen bij het ontwerp en de invoering van een ‘gamified application’

Al met al is gamification zelf geen spelletje, maar een serieuze aangelegenheid.

Golfballetjes
Er bestaan tal van bedrijven die hun diensten aanbieden om gamification binnen een onderneming toe te passen. Denk hierbij aan Badgeville, BigDoor, Gamify, Punchtab en Userinfuser (de eerste open source toepassing). Erg nuttig om te bekijken wat zij te bieden hebben. De waarde ervan is echter beperkt omdat het ‘stand alone’-toepassingen betreft.

Organisaties kunnen de meeste waarde halen uit gamification als deze verweven is in bestaande bedrijfssoftware via een upgrade. Zo past SAP gamification toe om ervaring op te doen. Een voorbeeld is Lead-in One. Met deze software deelt de verkoopleider spelenderwijs leads uit (voorgesteld als een golfballetje) aan de medewerker die volgens hem het meest geschikt is om opvolging te geven. De interface is een spelletje, maar de achterliggende software is wel degelijk een klantrelatiesysteem. De verkoopleider put namelijk uit tal van bedrijfsgegevens om na te gaan in welke hole hij het balletje moet slaan. Hij kan nagaan hoe de relatie met het bedrijf is en welke verkoper al vaker met dit bedrijf contact heeft gehad. Of zien of eerdere leads van een onderneming ondanks inspanningen tot niets hebben geleid, en vervolgens het balletje in de waterpartij meppen.

Hogere productiviteit
In het SAP Community Network zijn spelelementen verwerkt om de betrokkenheid van gebruikers en partners bij SAP software te vergroten. Er zijn ranglijsten met mensen die interessant materiaal hebben aangedragen, of het meest reageren. Ook Nike en Samsung passen met succes gamification toe om de band met de consument te verstevigen. Het is duidelijk een manier om de klantbeleving te verhogen. Heineken doet het door prijzen in het vooruitzicht te stellen als mensen ergens aan meedoen. Het nadeel van ‘prijzenfestivals’ is dat mensen stoppen met deelname als er niks meer valt te verdienen. Een bedrijfsproces in een game moet daarom intrinsiek zó leuk zijn, dat mensen ermee aan de slag willen.

Het is overigens logisch dat vooraanstaande software/dienstleveranciers ervaring opdoen met dit fenomeen, omdat uit diverse studies is gebleken dat betrokken personeel 25 tot 30 procent productiever is. Daarnaast is gebleken dat slechts een derde van de medewerkers zich betrokken voelt. Met gamification is het dus de truc om het aantal betrokkenen te laten stijgen. Daar ligt de winst en het doel van de makers van bedrijfssoftware.

Interesse in meer feiten over gamification? Bekijk dan de gamification facts & figures.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond