-

Een goede contentstrategie kent een content clean-up

Voor content geldt het principe ‘less is more’. Tijd dus om de bezem door je content te halen, en een flink aantal van je pagina’s te verwijderen.

Is jouw redactie druk bezig om nieuwe content te creëren? Ben jij stiekem al gestart met de contentplanning van 2020? Heel goed; je moet immers op de radar blijven bij je doelgroep. Helaas vergeten veel organisaties in hun enthousiasme om bestaande pagina’s bij te houden.

Pagina’s verwijderen? Dit is het punt waarop menig nekharen overeind gaan staan. Waarom steek je zoveel energie in een blog als je deze na verloop van tijd verwijdert? Hoezo zou je afscheid nemen van een SEO-geoptimaliseerde landingspagina? Het zijn begrijpelijke gedachten, maar als je er langer over nadenkt zal je merken dat het opruimen van content een heel natuurlijk proces is. Een noodzakelijk proces, bovendien.

De voordelen van minder content

Met minder content kies je voor overzicht en focus. Elk interview, video, blog of landingspagina staat daar met een reden. De content is actueel, draagt bij aan je merkidentiteit, je organisatiedoelen en de toptaken van de doelgroep. Dankzij deze focus zullen de bezoekers veel sneller datgene vinden waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor vergroot de kans op conversie.

Door content te schrappen, kies je dus bewust voor kwaliteit boven kwantiteit. Maar dat wil niet zeggen dat er geen kwantitatieve voordelen zijn! Minder content betekent namelijk dat het contentbeheer goedkoper wordt. Het budget dat je hierdoor overhoudt, kun je aanwenden om andere (content)ambities waar te maken.

Tot slot heeft content veel impact op de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google. Wist je dat je wordt ‘afgestraft’ op dubbele content, gekopieerde content, irrelevante informatie, orphan pages of pagina’s met een hoge bouncerate? Door dit soort content te verwijderen vergroot je indirect je organische zoekresultaten.

Hoe zorg je voor een opgeruimde database?

Veel bedrijven weten dat ze hun content moeten bijhouden. Maar toch is die stap niet zo snel gezet. Waarschijnlijk zie je er al bij voorbaat tegenop. Waar moet je beginnen, hoe weet je welke content weg kan? 

Contentoverzicht maken
Eerst is het belangrijk om alle content te inventariseren. Maak een overzicht van alle pagina’s op je website. Met een beetje geluk heeft jouw CMS hier een handige functie voor. Zo niet, dan kun je het beste een (gratis) tool zoals Xenu gebruiken.

Criteria bepalen
Nu wordt het tijd om te bepalen wat jij definieert als goede content. Dat doe je aan de hand van kwantitatieve criteria (zoals bezoekersgedrag en actualiteit) en kwalitatieve criteria (zoals hoe de content scoort op organisatiedoelen en toptaken).

Het kaf van het koren scheiden
Alle content moet aan de hand van de criteria beoordeeld worden. In deze stap hak je knopen door: welke content mag blijven, moet worden aangescherpt of moet verwijderd worden? Label alle pagina’s, zodat je precies weet wat je te doen staat.

Content aanpassen en weggooien
Tijd om je contentdatabase op te ruimen, pas dan ontstaat er écht focus en overzicht op de website. Herhaal dit proces ieder jaar. Controleer tussendoor regelmatig of bestaande content nog actueel en feitelijk juist is.

De crux zit ‘m vooral in stap 2. Met deze basis bepaal je niet alleen welke huidige content mag blijven, maar ook waar toekomstige content aan moet voldoen. Daarom is het belangrijk om de criteria in teamverband vast te leggen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond