-

Fingerspitz: Wie de meeste experimenten start, wordt beloond

Handpicked agencies, een verzameling van zes bureaus, wil komende jaren verdubbelen. Het bedrijf, waarvan Fingerspitz één van de labels is, heeft het vieren van succes en vooral falen hoog in het vaandel, ontdekte Jordi Bron. Medewerkers die de meeste experimenten starten, worden beloond.

Fingerspitz is een online marketingbureau en maakt onderdeel uit van Handpicked agencies. Dit zijn 6 labels, onder andere gericht op digitale strategie, e-commerce, content, virtual reality en dus ook online marketing in de vorm van het 45-koppige Fingerspitz. In 2019 loopt Jordi Bron, oprichter van Growth Marketing Agency Hulc, iedere maand een dag ‘stage’ bij de beste bedrijven van Nederland. Waarom? Om antwoord te krijgen op de vraag ‘Wat maakt deze bedrijven nou zo goed?’ Dit zijn z’n bevindingen van een dag werken bij Fingerspitz.

Een muur vol met logo’s

Vlakbij het centraal station in Breda huisvest ‘de beste online marketing agency < 50 fte’, volgens de Dutch Search Awards 2018: Fingerspitz. Op de parkeerplaats staan de gele Mini’s bestickerd met het Fingerspitz logo voor de deur opgelijnd.

De muur van de entree naar de eerste etage staat vol met logo’s van bedrijven die onderdeel uitmaken van Handpicked agencies, onder andere dus Fingerspitz.

Een Teletubbie in de tuin

De dag voordat mijn “stage” begon keek ik op Google Maps waar ik eigenlijk moest zijn. De 360 graden foto’s in Google Streetview gaven me alvast de indruk van een super goede sfeer. Een Teletubbie in de tuin, Stef Stuntpiloten met je collega, Buzz Lightyear aan een bureau en een stagiair met een skateboard op zijn rug. Geen idee waar ik het over heb? Kijk maar eens naar deze hilarische digitale rondleiding.

Vrijheid

Het is rustig op kantoor. Ongeveer de helft van de bureaus is bezet. “Veel mensen zijn toevallig vrij of werken thuis vandaag en er is een groep naar Google voor een training,” vertelt Bas Boomaars mij bij binnenkomst. Bas is inbound marketeer en is verantwoordelijk voor de eigen marketing van Fingerspitz. “Ja, iedereen mag zelf weten of ‘ie thuis werkt of op kantoor wil komen. Standaard komt wel iedereen naar kantoor, maar vandaag niet. Je hebt daar mazzel mee, want anders had je geen werkplek gehad. Alles is normaal gesproken bezet namelijk.”

Handpicked agencies heeft in totaal 145 werknemers. Bas vertelt dat de ambitie is om de komende paar jaar door te groeien naar 250. Hij wijst op een bouwput waar het bedrijfspand uitgebreid gaat worden.

Rijen van schermen

Twee verdiepingen zijn gevuld met zo’n tien rijen van ieder twee keer vier bureaus met schotten daartussen. Iedereen heeft zijn eigen bureau die voorzien is van twee externe beeldschermen.

Op voorhand vroeg ik me af hoe gescheiden de bedrijven onder de Handpicked paraplu nou echt zijn. Is het één open community of zijn het losse bedrijven die ieder voor zich opereren? Tussentijdse conclusie is dat het wel écht aparte bedrijven zijn en ook zo aanvoelt. De bureaus zijn verdeeld in eilanden en er staat nog net geen muur tussen, maar ze opereren wel onafhankelijk.

“En bedrijfsuitjes? Doen jullie die met de losse bedrijven of met heel Handpicked?” vraag ik. “Beiden,” antwoordt Bas. “Tussentijdse kleinschalige bedrijfsuitjes doen we vaak met alleen Fingerspitz, maar één keer per jaar hebben we het Handpicked festival waar iedereen uitgenodigd is, inclusief alle klanten.

Ieder team zijn eigen standup… of niet

Ik stapte om 8.45 uur het gebouw binnen en het was al redelijk druk bezet aan de bureaus. Tot 9.30 uur druppelen nog wat mensen binnen, maar het merendeel begint blijkbaar vroeg.

Ik heb geen daily huddle, standup of dagstart gezien, maar die bleken er wel te zijn. Meerdere. “Ieder team mag dat zelf bepalen. Wij hebben een standup om 10.30 uur, maar sommige teams doen dit om 9.00 uur,” vertelt Dax, business development manager, tijdens de lunch.

Het slimste marketingbureau van Nederland

Er wordt veel aan kennis opdoen en kennis delen gedaan. In het Slack-kanaal Kennissessie kan iedereen interessante artikelen, video’s, experimenten delen. Dit wordt dan steevast op de donderdagochtend om 9.30 uur in een grote groep gepresenteerd. Niet verplicht, maar wel handig en daarom is bijna iedereen er altijd bij. Soms duurt het een kwartier en soms een uur, afhankelijk van hoeveel er in Slack gedeeld is.

Tweewekelijks wordt de kennissessie aangevuld door een Super slimme sessie. Mensen van buitenaf worden uitgenodigd een presentatie te geven. De laatste twee edities waren dat een expert van Google en een expert in Admarket van Marktplaats. Ik kan me dan ook helemaal voorstellen dat dit een frisse blik geeft.

Later wordt me uitgelegd dat er een geldpotje is voor events, trainingen en cursussen. Ook in het buitenland. Jan, Product Owner, vertelt me dat hij vorig jaar naar een marketing festival in Polen bezocht.

“Samen Super Slim”

Een hele sterke slogan. Bas legt het nader toe: “Samen staat voor dat we echt samenwerken met de klant, maar ook intern veel samenwerken. Super staat voor de resultaten die we behalen, want we zijn een echt performancebureau. En Slim staat voor het enorm hoge kennisniveau dat we hier hebben.”

In de leercultuur wordt het beloond om te experimenteren, ook als je verwacht dat het niet gaat werken. Zo werd een tijdje geleden een prijs in het leven geroepen voor het team dat de meeste experimenten had uitgevoerd. Het winnende team won dan een Google Home kit.

Leren staat dus hoog in het vaandel. Ook van je fouten kun (lees: moet) je leren en daarom hangen twee grote posters aan de muur: Succesboard en Faalboard. Heb je succes behaald of heb je gefaald? Pak een post-it en hang ‘m maar op. De faal van de maand mag een liedje zingen tijdens de vrijdagmiddagborrel.

Vier multi-disciplinaire marketingteams

Fingerspitz bevat vier multi-disciplinaire marketing teams die ieder hun eigen klanten beheren. De teams bestaan doorgaans uit vijf marketeers, één stagiair en eventueel nog één of twee werkstudenten. Ieder team heeft eigen targets, waarbij klanttevredenheid, periodiek gemeten in een NPS-score, de belangrijkste is.

Is er geen concurrentie onderling. Zeker als er targets afgesproken worden en de teams autonoom functioneren, lijkt me dit aan de orde van de dag. “Nee, dit is niet het geval. Dit bewaken we ook. Sterker nog, teams helpen elkaar juist vaak, omdat bedrijfsdoelstellingen het allerbelangrijkste zijn,” legt Managing Director Jaap Jacobs uit.

OKR’s

In mijn eerdere stagedagen bij SRPRS.me en Springest heb ik geleerd over het gebruik van OKR’s: Objective Key Results. En ook Fingerspitz werkt volgens dit principe. Het komt er op neer dat doelstellingen (Objectives) gekoppeld worden aan meetbare resultaten (Key Results). OKR’s worden op drie niveaus opgesteld: voor het bedrijf in zijn geheel, voor teams en voor individuen. De methode stelt twee vragen: wat wil je bereiken en hoe gaan we meten of dit ook succesvol is gebleken.

Bij Fingerspitz worden de OKR-meetings ieder kwartaal gehouden. Hierin worden dus ook op individueel niveau persoonlijke ontwikkelplannen opgesteld en wordt bepaald hoe dit gemeten gaat worden. Drie maanden later, bij de volgende OKR-meeting, wordt geanalyseerd en geëvalueerd of de Objectives dan ook gehaald zijn.

Youtube-kanaal

“Ik ben een uitzondering. Ik ben als enige niet betrokken bij klanten, want ik heb een andere rol als eindverantwoordelijke voor de eigen marketing van Fingerspitz,” vertelt Bas.

Bij een agency draait alles om vertrouwen en autoriteit. Fingerspitz pakt dat goed aan. Zij laten de markt – en daarmee ook hun (potentiële) klanten – zien dat zij alle benodigde kennis inhouse hebben. Een voorbeeld daarvan is het eigen Youtube-kanaal Smart Lab, waarin Jaap wekelijks een onderwerp behandelt in een korte video van ongeveer twee minuten. “We zitten nu bij aflevering 41 en merken dat het nu echt hard gaat, kijkend naar het aantal views en abonnees.” vertelt Bas over dit marketinginitiatief.

Bij Hulc hebben we er voor gekozen om alles onder de één brand te laten vallen. Juist omdat het bij Fingerspitz precies tegenovergesteld is – diverse labels met allen hun eigen brand – was ik reuze benieuwd naar hoe dat in de praktijk werkt. Ik concludeer dat meerdere brands meer duidelijkheid verschaft, voor zowel personeel als voor klanten. Voordeel van mijn strategie is dat het de naamsbekendheid vergroot.

Wat ik geleerd heb en (deels) ga toepassen bij ons op kantoor is dat we meer externe professionals laten presenteren bij ons op kantoor, het succes- en faalbord en OKR-meetings op individueel niveau.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond