-

Google Marketing Live 2018: de vier belangrijkste ontwikkelingen

Ieder jaar maakt Google haar productplannen bekend tijdens Google Marketing Live. De afgelopen twee jaar heeft Google zich gericht op een ‘mobile-first’-aanpak die de smartphonegebruiker centraal stelt. Dit jaar ligt de nadruk van Google met name op hoe machine learning adverteerders op een eenvoudigere en snellere manier relevanter laat zijn voor potentiële klanten. Zo maken ze het adverteerders mogelijk nog betere resultaten te behalen.

Algoritmes worden steeds slimmer met behulp van machine learning technieken. Dat wordt duidelijk uit de duidelijke focus op smart bidding-strategieën die het afgelopen jaar zijn geëvalueerd en geoptimaliseerd. Niet geheel verrassend richten de productaankondigingen in Google Marketing Live zich dit jaar dan ook op machine learning.  

  1. Naamswijziging van advertentieproducten

In de afgelopen jaren zijn er talloze nieuwe Googlediensten geïntroduceerd die marketeers helpen bij het vinden van de juiste doelgroep en het analyseren van data. Het gevolg hiervan was een wildgroei aan verschillende producten en onduidelijkheid bij de gebruiker. Twee weken geleden kondigde Google aan haar marketingproducten te herstructureren en hernoemen in drie pijlers:

  •      Google Ads
  •      Google Marketing Platform
  •      Google Ad Manager

De namen van advertentieplatformen AdWords en DoubleClick verdwijnen hiermee volledig, maar  de herstructurering heeft geen directe gevolgen voor het gebruik van de diensten. Wel zal Google tijd nodig hebben om de naam ‘AdWords’ volledig te laten verdwijnen uit de vocabulaire van de huidige digitale marketeer.

  1. Responsive search ads

Relevantie en personalisatie worden steeds belangrijker om te voorzien in de behoeften van de digitale gebruiker. Ze verwachten steeds meer waardevolle antwoorden op de vragen die zij online stellen. Om deze behoefte te kunnen beantwoorden,  introduceert Google een nieuw advertentieformaat binnen haar zoeknetwerk: responsive search ads. Dit advertentieformaat maakt gebruik van machine learning technieken om de meest relevante advertentietekst te tonen die past bij de zoekopdracht en de persoon die zoekt.

Binnen de responsive search ads geeft een adverteerder maximaal vijftien verschillende koppen en vier verschillende beschrijvingsregels op die getoond kunnen worden in het zoeknetwerk. De samenstelling en weergave van de advertentie wordt bepaald door het algoritme en de campagneresultaten. Testen met verschillende advertentie boodschappen worden met dit formaat nog eenvoudiger gemaakt. Daarnaast kan het gebruik van responsive search ads tot negentig proecnt meer informatie geven dan reguliere tekstadvertenties. Deze rijkere bron aan informatie kan zorgen voor betere campagneresultaten.

Responsive search ads zijn nu wereldwijd beschikbaar in béta voor een gelimiteerd aantal talen en adverteerders. In de komende maanden wordt deze functie beschikbaar gesteld voor iedere adverteerder in meerdere talen.

  1. Vier nieuwe campagnetypes in Google Ads

Met machine learning stelt Google adverteerders in staat om op een snelle manier doelgerichte campagnes aan te maken. Vooral kleinere adverteerders profiteren van de simpele, meer resultaat gedreven campagne-oplossingen die Google later dit jaar uitrolt. Tijdens het evenement zijn maar liefst vier nieuwe campagnetypen geïntroduceerd die in Google Ads beschikbaar worden gesteld waarin machine learning een enorme rol speelt.

  •      Slimme campagnes

Slimme campagnes maken het voor beginnende adverteerders eenvoudig om met Google Ads aan de slag te gaan. Op basis van de doelstelling van de campagne wordt de advertentie, de targeting en de plaatsingen volledig geautomatiseerd. Zelfs als een adverteerder geen eigen website heeft, kan gebruik worden gemaakt van automatisch geoptimaliseerde landingspagina’s.

  •      Lokale campagnes

Lokale campagnes zijn erop gericht om zo veel mogelijk winkelbezoeken te genereren. Op basis van onder andere de locatie van de winkel(s) en creatieve uitingen, zoals foto’s en video’s, optimaliseert Google automatisch de campagnes op het beste resultaat. Op dit moment zijn store-visit conversies nog beperkt beschikbaar voor adverteerders. Het is nog niet bekend of de vereisten voor deze conversiemeting op korte termijn verandert.

  •      Slimme shopping campagnes

Op basis van een campagnedoelstelling en een productfeed wordt de optimalisatie van de campagne volledig geautomatiseerd. Tevens lanceert Google een product waarmee het mogelijk is om automatisch een productfeed te ontwikkelen op basis van de website.

Een belangrijk verschil met reguliere shopping campagnes is dat de campagne niet alleen op omzetwaarde geoptimaliseerd kan worden. De productadvertenties kunnen ook naar winkelbezoeken (store-visit conversies) gestuurd worden. Google zet hiermee in op de verbinding tussen online en offline sales.

  •      Hotel campagnes

Google lanceert een campagnetype dat gericht is zo veel mogelijk boekingen voor hotels te genereren. Met dit ROI-gedreven campagnetype richten zij zich specifiek op de reisbranche.

  1.     YouTube

Met 1,9 miljard unieke gebruikers wereldwijd is YouTube een uitstekend platform om relevant bereik te genereren. YouTube wordt daarom door adverteerders vooral gezien als een platform om awareness te genereren en interesse in een product of dienst te verhogen. Dit terwijl het ook mogelijk is om op dit platform met specifieke targeting mensen te bereiken die een koopintentie hebben (custom intent audiences). Later dit jaar worden twee subtypes uitgerold waardoor campagnes meer gestuurd kunnen worden richting de doelstelling van een adverteerder.

  •      TrueView for reach

Deze campagnedoelstelling stelt adverteerders in staat om de campagne te optimaliseren op basis van vertoningen en CPM. De doelstelling helpt om meer awareness te genereren voor een merk en focust zich op ad recall.

  •      TrueView for action

Dit subtype stimuleert gebruikers om een actie uit te voeren die waardevol is voor de campagne. Bij de video wordt een call-to-action getoond die de doelgroep aanzet tot een conversie. Met dit type maakt Google zich los van de opvatting dat YouTube slechts ingezet kan worden voor awareness-doelstellingen.

Slim inspelen op automatisering

De product-updates die gisteren zijn aangekondigd tijdens het live evenement komen niet als een verrassing. Veel nieuwe functies zijn al beschikbaar in een béta-fase waar geselecteerde adverteerders zich voor kunnen aanmelden, of zijn in de afgelopen weken al aangekondigd. De koers die Google is ingeslagen dit jaar past bij de ontwikkelingen van het digitale landschap. Machine learning- en AI ontwikkelen zich tenslotte razendsnel. Digitale marketeers zullen moeten accepteren dat slimme algoritmes het campagnemanagement steeds meer automatiseren en zullen zich vooral moeten richten op het slim gebruiken van de functionaliteiten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Piet

En hoeveel marktaandeel hebben google en facebook nu? 80% or 85%?

Dat is de belangrijkste ontwikkeling.

Laurens

De responsive search ads zijn al in beta sinds mei, maar goed dat ze nu uitgelicht worden. Je kunt ook bepaalde onderdelen ‘pinnen’ zodat die altijd of in combinatie getoond worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond