-

Google update: (toch weer) gratis A/B-testtool

In maart kondigde Google haar nieuwe complete marketingsuite Google Analytics 360 Suite aan. Eén van de zes tools binnen deze suite was (weer) een A/B-testtool van Google, die ze de toepasselijk naam Optimize 360 gaven. Tegen de verwachtingen in werd deze week bekend gemaakt dat Google van deze tool ook een gratis versie beschikbaar gaat stellen, onder de naam Optimize (dus zonder de 360 toevoeging).

Inschrijven voor een uitnodiging voor de gratis versie van Optimize kan via deze link. Volgens Google gaat zij deze gratis versie beschikbaar stellen om ook kleinere bedrijven de mogelijkheid te bieden om continue te optimaliseren. Gaat Google na haar gratis Analytics en Tag Manager oplossingen nu ook weer impact maken in de A/B-testingmarkt?

1

Overeenkomsten met huidige A/B-testtools

In tegenstelling tot de eerdere A/B-testtools van Google, Google Website Optimizer (2007) en Google Experiments (2012), heeft Google met Optimize 360 wél goed gekeken naar wat Optimizely en Visual Website Optimizer ruim zes jaar geleden tot een succes maakte.

Net als bij deze testtools wordt nu gebruik gemaakt van een WYSIWYG-editor (‘What-You-See-Is-What-You-Get’). Dit stelt de gebruiker in staat om op eenvoudige wijze, via een website-interface, testvarianten te creëren op basis van de bestaande webpagina’s. Dit was een revolutie in de A/B-testingwereld, omdat de ontwikkeltijd van testidee tot livegang van een test hierdoor enorm verkort wordt voor webshops.

2

Om een winnaar te bepalen gebruikt de tool Bayesiaanse calculaties in tegenstelling tot frequentistische. Implementatie van de tool vindt plaats middels één snippet in de header van de broncode van de website, zoals ook bij de meeste andere tools het geval is. Wat Optimize (360) echter moet gaan onderscheiden van andere testtools is een aantal unieke features en voordelen. 

De voordelen van Optimize 360

Het belangrijkste voordeel van Optimize 360 zit hem in de diepere integratiemogelijkheden met de Google 360 suite. Uiteraard biedt deze integratie de gebruiker de mogelijkheid om bestaande doelen uit Google Analytics te gebruiken als doelen binnen een test. Als je binnen Google Analytics bijvoorbeeld doelen als ‘Transactie’, ‘Bezoekt winkelwagen’ en ‘Nieuwsbrief inschrijving’ hebt ingesteld, kun je deze eenvoudig instellen als testdoel binnen A/B-tests.

Daarnaast kunnen tests ook specifiek gericht worden op bepaalde bezoekers wanneer deze voldoen aan de gewenste criteria. Veel tools kunnen dit al, maar door het brede scala aan metrics dat Google Analytics rijk is, kunnen deze segmentaties veel verder gespecificeerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een test die gericht is op bezoekers van een specifieke AdWords campagne in combinatie met het aantal bekeken pagina’s.

Deze segmentatie past zich real-time op de bezoeker aan. Als je doelgroep ‘alle bezoekers die een product detail pagina hebben bezocht’ omvat, valt de bezoeker alsnog binnen de test zodra hij een productpagina heeft bezocht. Test je dus een verandering van de homepage, dan kan je bezoeker toch nog binnen de test terechtkomen na een bezoek aan de product detail pagina.

De integratie met andere Google tools heeft naast deze grote voordelen, ook invloed op een aantal kleinere functies. Zo zullen bijvoorbeeld delen van de Chrome Developer Tools beschikbaar zijn binnen Optimize, waardoor je eenvoudig test-previews voor verschillende devices (mobiel, tablet en desktop) en operating systems (Android, iOS) kunt genereren. Ook kan de tool gebruik maken van waardes uit de Google Tag Manager Datalayer.

Optimize heeft een functie die flikkeren/ knipperen voorkomt zodat bezoekers in een test rechtstreeks de variant te zien krijgen zonder dat ze het origineel gezien hebben.  Iets wat bij Visual Website Optimizer nog wel eens voorkomt.

Ten slotte kun je binnenkort, als je ook gebruik maakt van Audience Center 360, de verschillende profielen en segmenten die daarin gecreëerd worden gebruiken om volledig gepersonaliseerde content aan te bieden.

De beperkingen van de gratis versie

Veel heeft Google zelf nog niet bekend gemaakt over de beperkingen van de gratis versie. Gelukkig is er een aantal buitenlandse blogartikelen met een aantal details hierover. Zo zal de gratis versie van Optimize, die naar alle waarschijnlijkheid eind oktober beschikbaar is, een aantal beperkingen hebben ten opzichte van de betaalde versie:

  • Per test kunnen er maximaal drie conversiedoelen (KPI’s) worden ingesteld;
  • Je kan niet meer dan drie testen gelijktijdig uitvoeren;
  • De gratis versie zou je niet toestaan om testen te targeten op specifieke Google Analytics audiences.

De personalisatiemogelijkheden lijken hiermee enigszins beperkt binnen de gratis versie.

Verwachtingen

Eén ding lijkt in ieder geval zeker: Google zet met Optimize (360) ‘eindelijk’ een volwassen testtool in de markt. Ervaren gebruikers van tools zoals Visual Website Optimizer, Convert of Optimizely zullen gezien de beperkingen van de gratis Optimize versie niet direct overstappen. Mochten er echter geen verdere verassingen komen in de beperkingen van de gratis Optimize 360 versie dan lijkt de tool geschikt voor webshops die nog moeten starten met A/B-testen en zich voorlopig ook nog prima kunnen redden met de gratis Google Analytics versie.

De gratis versie van Optimize lijkt dan ook een poging van Google om webshops waar nog niet getest wordt makkelijker met A/B-testing kennis te laten maken om vandaar uit verder te groeien.

*) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Lars Harmsen, CRO consultant bij Traffic4u.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond