-

Hoe Apple zich op lijkt te maken voor een nieuwe toekomst voor apps

Met drie kleine aankondigen luidt Tim Cook en zijn team een nieuw tijdperk in waarin onze telefoon er totaal anders uit gaat zien.

Net als vorig jaar, was Apple’s World Wide Developer Conference waar de volgende versie van het Operating System (OS) voor Apple’s telefoons, tablets en laptops werd aangekondigd, interessanter door de toekomstvoorspelling achter de features dan door de features zelf. Ik word in ieder geval niet heel opgewonden van ARM processors in de volgende generatie Apple hardware, of van de mogelijkheid om mijn auto te openen en starten met mijn telefoon (als ik tenminste eerst even een nieuwe BMW 5 serie aanschaf). Spannender, vind ik,  zijn de kleine features waaruit blijkt hoe Apple kijkt naar de toekomst.

Nieuwe features

Vorig jaar was het de aankondiging van die kleine feature Sign In With Apple, waaraan je kan zien hoe Apple werkt aan een toekomst waarin het de beschermengel van je privacy gaat worden. Dit jaar waren het drie aparte features die samen een hint gaven van een mogelijke toekomst: Widgets, App Clips en een betere integratie van Siri. Widgets laat je kleine snippets functionaliteit op je homescreen plaatsen, iets wat bij Android al jaren mogelijk is. Je kunt zelfs iOS laten bepalen welke widget je te zien krijgt, op basis van Artificiële Intelligentie (AI). App Clips laat je een stukje functionaliteit uit een app gebruiken, zonder dat je de hele app hoeft te downloaden.  Na dertig dagen geen gebruik verdwijnt de App Clip weer, en dankzij Sign In With Apple hoef je niet eens een account aan te maken voor een nieuwe app.  Siri, Apple’s ‘slimme assistent’ wordt straks beter geïntegreerd,en je kunt het ook gebruiken om een widget op te vragen. Elk van deze features is op zich niet erg baanbrekend, maar allemaal samen zien ze eruit als de bouwstenen van een toekomst waarin de interactie met onze telefoons radicaal zal veranderen, en de apps zoals we ze nu kennen wel eens zouden kunnen verdwijnen.

Apps zijn key

Op dit moment komt het meeste nut van je iPhone van de apps die je erop hebt staan. Natuurlijk is de camera hartstikke goed (en de beste camera is nog altijd de camera die je bij je hebt). En als de wind goed staat kun je er ook best aardig op bellen. Maar uiteindelijk spenderen we toch 90% van onze tijd op onze telefoon met apps. Daartegenover staat dat we allemaal veel meer apps downloaden dan we daadwerkelijk gebruiken. En de meeste van die apps eindigen ergens op je derde of vierde scherm, om vervolgens nooit meer geopend te worden. Het blijkt zelfs dat mensen 77% van de tijd met hun top drie apps bezig zijn. Toch was er ooit iets aan die andere apps wat je goed kon gebruiken, en dat zou best nog eens kunnen voorkomen. Maar wat je tegenhoudt is het proces van je realiseren dat er een app bestaat voor iets wat je wil doen, dat je die app dan moet gaan zoeken op je telefoon, hem misschien opnieuw moet downloaden, inloggen en dan nog moet zoeken naar hoe je je probleem ermee kunt oplossen.

Het zou toch fantastisch zijn als je telefoon automatisch voor elke situatie het juiste stukje functionaliteit tevoorschijn zou toveren, zonder dat je daar zelf naar hoefde te zoeken…

Betere gebruikerservaring

Apple’s enorm succesvolle platform model voor de iPhone, waar duizenden ontwikkelaars miljoenen apps voor maken voor miljarden verschillende situaties, leidt uiteindelijk tot een gebruikerservaring waarbij je zo hard moet nadenken over waar je iets nuttigs kan vinden, dat het in de overgrote meerderheid van de gevallen gewoon de moeite waard niet is. Het leven is al druk genoeg, en de meeste zaken kun je ook wel zonder app oplossen. Dit is eigenlijk hartstikke jammer, vooral als je je realiseert dat er zoveel verschillende handige features en interessante content verdeeld is over al die apps. Het zou toch fantastisch zijn als je telefoon automatisch voor elke situatie het juiste stukje functionaliteit tevoorschijn zou toveren, zonder dat je daar zelf naar hoefde te zoeken.

Luisteren naar je behoeften

En dit is dus precies wat een geïntegreerde versie van Siri  die in de achtergrond luistert naar je behoeften (en deze leert kennen door je gedrag) en je op commando een stukje van een app kan laten gebruiken of een snelle overview van wat je wilde zien in een widget geeft, kan bewerkstelligen. Eigenlijk werkt Apple toe naar drie centrale, nieuwe interactiemechanismen: stemgestuurd (Siri), snelle scan (widgets) en voelbaar/hoorbaar (notificaties). Deze manieren van content opvragen kunnen in de toekomst primair worden, waardoor je je telefoon steeds minder uit je zak hoeft te halen. In plaats daarvan gebruik je gewoon je Apple Watch of AirPods. 

Volgende generatie

En niet alleen Apple maar ook Android, en niet alleen telefoons maar alle vormen van computing zullen hieraan mee gaan doen. Met de volgende generatie slimme apparaten zal het Operating System (OS) steeds beter worden in het begrijpen, volgen en voorspellen van je gedrag en behoeftes door te leren wie je bent en wat je graag doet. En om het leven simpeler te maken hebben we al die apps, met hun eigen user interface, navigatie en design straks niet meer nodig, maar krijgen we de al die informatie op een gefilterde en gestroomlijnde manier naar binnen via het OS. Niet alleen je telefoon, maar ook je slimme huis, je ‘connected’ kantoor, auto en zelfs de ‘smart city’ waarin je woont zal op deze manier onderhandelen met je persoonlijke OS om de juiste informatie in de juiste context op een simpele manier aan je te geven.

Nu apparaten, huizen en hele steden allemaal aangesloten zijn op hetzelfde internet, wordt het Operating System de toegangspoort naar de gebruiker

Creatieve uitdagingen

Voor designers, en de merken waarvoor ze werken levert dit een aantal nieuwe creatieve uitdagingen op: hoe maak ik content en functionaliteit beschikbaar voor allerlei verschillende vormen van interactie op verschillende apparaten. Hoe organiseer ik informatie zodat deze toegankelijk wordt voor een externe slimme zoekmachine? Hoe zorg ik ervoor dat de gebruikerservaring nog steeds uniek en herkenbaar aanvoelt, zonder dat alles ‘Apple-ig of Google-ig’ wordt? Sommige jonge designers laten al zien hoe zo’n toekomst er mogelijk uit kan zien: Jason Yuan’s Mercury OS exploratie is een fascinerend voorbeeld van ‘contextual computing’, waarbij de content helemaal wordt losgetrokken van de applicatie, gestuurd door de context.

Toegangspoort naar de gebruiker

Nu stembesturing steeds normaler wordt, en meer apparaten, huizen en hele steden allemaal aangesloten zijn op hetzelfde internet, wordt het Operating System de toegangspoort naar de gebruiker. Merken die altijd blijven terugvallen op een eigen, uitsluitend visuele identiteit zullen achterop raken. De toekomst is gedistribueerd, gecureerd, gepersonaliseerd en gefilterd door het OS. En dát is de toekomst waar Siri, App Clips en Widgets samen naar wijzen.

Over de auteur: David Vogel is experience design director bij AKQA.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten Baas - Wunderman Thompson Commerce

Leuk artikel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond