-

Hoe creëer je een eenvoudige, veilige en schaalbare betaalervaring?

E-commerce verandert meer en meer van het zoeken naar een product tot het afronden van de betaling. Consumenten verwachten een gepersonaliseerde ervaring en willen een speciale band met merken. Maar hoe bereik je gebruiksvriendelijke interactie? Wat zijn de beste methoden om de betaalervaring van veeleisende consumenten te verbeteren?  

Fase 1: De kunst van het opstarten van e-business

Het definiëren van een bedrijfsmodel en merkidentiteit. Het kiezen van een e-commerceplatform en de payment partner. De ontwikkeling en lancering van de online shop. Allemaal zaken waar nieuwkomers in de e-commerce zich het hoofd over breken. Hoe kun je er zeker van zijn dat je de juiste keuzes maakt? Een tip: denk aan de lange termijn. Bij de start van je bedrijf zijn bepaalde aspecten als volumebeheer en internationale regelgevingen waarschijnlijk nog geen probleem. Maar deze kunnen als snel een prioriteit worden. 

Ieder zijn betaalwijze

Toekomstige online bedrijven doen er goed aan het onderdeel betalen in een zeer vroeg stadium in het project te integreren. Het doel is duidelijk: beoordeel de impact en werk samen met een technische partij om de beste oplossing te vinden (plug-ins of API). De meest geschikte betaalmethoden kun je selecteren door de markt te analyseren. Zo zullen bij een gemiddelde transactiewaarde van 500 euro niet dezelfde betaalmethoden een rol spelen als bij een transactie van 30 euro. Bovendien heeft ieder zijn eigen betaalvoorkeur.

Consumenten worden steeds veeleisender en verwachten een betrouwbare online omgeving. HTTPS, 3D Secure, logoherkenning en sterke authenticatie. Online betalingen kunnen niet plaatsvinden zonder deze geruststellende elementen.

Criteria voor het kiezen van een payment partner

Drie criteria zijn van belang bij het kiezen van de juiste payment partner: veiligheid voorop, eenvoud en een stabiele infrastructuur. 

  1. Payment service providers moeten zich aan de strengste normen houden. Een PCI DSS-gecertificeerde provider (de veiligheidsstandaard van de paymentssector) op niveau 1 zal in staat zijn je de nodige bescherming te bieden. 
  2. Kies daarnaast voor eenvoud. Bij de juiste partner hoef je je geen zorgen te maken over de integratie en configuratie van de betaalmodule op het platform. Kies ook voor een op je website geïntegreerde betaalpagina, om klanten van begin tot eind een goede ervaring te bieden. 
  3. Ten slotte is een stabiele infrastructuur van belang. In de online wereld telt iedere seconde. Een te lange responsetijd betekent gemiste verkoop. Kies daarom voor een provider met een stabiel platform en een beschikbaarheidspercentage dat niet minder dan 99,99% is.
Fase 2: Online groei stimuleren

60 Procent van de bezoekers ziet nog voor de betaling af van de aankoop. Wil je er zeker van zijn dat je geen verkoop misloopt, vereenvoudig en optimaliseer dan de gebruikservaring. Kies voor een reactieve betaalpagina die geschikt is voor alle apparaten. Personaliseer de look & feel, zoals de kleuren, het logo en het lettertype, om een prettige merkervaring te bieden. En bied de mogelijkheid om creditcardgegevens versleuteld te bewaren (tokenization) zodat vaste klanten met één klik kunnen betalen. Een must in een tijd waarin bedrijven zoals Uber erin slagen de betaalfase makkelijk, zo niet onzichtbaar te maken.

Het juiste evenwicht van betaalmethoden

Hoe kun je de juiste betaalmethoden aan de juiste consumenten aanbieden? Het begint met een goed en uitgebreid marktonderzoek. Op die manier kom je erachter welke methoden het meest gebruikt worden. Afhankelijk van het land, de gemiddelde transactiewaarde en de doelgroep zullen de voorkeursmethoden verschillen.

Fraudepreventie

Naast de toepassing van technologieën als 3DS v2 betekent fraudepreventie ook dat je je moet omringen met experts. Zij kunnen scoretools implementeren die nodig zijn voor het detecteren van afwijkingen, met name dankzij artificiële intelligentie. Bij sommige klanten kon dankzij een dergelijke methode het percentage frauduleuze transacties van 0,1 tot  0,01 procent worden teruggebracht en kon tegelijk de conversieratio met drie procent worden verhoogd.

De noodzakelijke analyse

Ben je tevreden over je huidige conversieratio? Om de verkoop te verhogen en conversiekillers te leren kennen, is het noodzakelijk je betaalgegevens te analyseren. Op welk moment verlaten consumenten het koopproces? Is het om veiligheidsredenen of vanwege een hoog percentage van geweigerde betalingen door banken? Door de tijd te nemen om betaaldata te analyseren, kunnen e-commercebedrijven onmiddellijk de vinger leggen op die aspecten die wrijving veroorzaken. En dat zorgt voor tevreden consumenten.

Fase 3: Cross-border uitbreiden

Volgens onderzoek van EY plant maar liefst 25 procent van de middelgrote Europese ondernemingen een internationale uitbreiding. Een logische stap als je online shop goed loopt. Na je doelmarkten te hebben gekozen in lijn met de bedrijfsstrategie moet je alleen het traject nog aanpassen aan de specifieke kenmerken van de gekozen regio. Taal, valuta en favoriete betaalmethoden. Alles moet opnieuw doordacht worden. 

59 Procent van de online kopers breekt de transactie af als ze geen toegang hebben tot hun favoriete betaalmethode. En die favoriete betaalmethode verschilt sterk per land. Zo heeft in Nederland iDeal de voorkeur, terwijl men in België liever met Bancontact betaalt. De Fransen kiezen voor Carte Bancaire of PayPal, terwijl Duitsers de voorkeur geven aan betaling op factuur. Maar in het Verenigd Koninkrijk is de creditcard dan weer favoriet. Kortom, andere markten, andere regels.

Meer weten over online en mobiele betalingen? Kijk verder op https://www.ingenico.nl/payments

Over de auteur: Jeroen Roggeveen is sinds 2016 werkzaam bij Ingenico ePayments, een bedrijf dat end-to-end betaaloplossingen levert die bedrijven in staat stellen om te verkopen via alle kanalen: in de winkel, online en via mobiel. Jeroen is begonnen als sales manager en heeft hierna de stap gezet naar de functie van Country Manager Nederland.

Volg Emerce

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Of word lid en ontvang Emerce magazine inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en profiteer van ons ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond