-

Hoe Danske Bank een mobiele betaalstandaard neerzette

Danske Bank slaagde erin om in luttele maanden in Denemarken een eigen mobiele betaalstandaard te introduceren. Met een beetje geluk lukt het bedrijf ook om daarmee de rest van Europa te veroveren.

Danske Bank is met 5 miljoen klanten veruit de grootste bank van Denemarken en net als bij iedere andere bank wordt ook internetbankieren aangeboden. En evenals bijvoorbeeld ABN AMRO recentelijk heeft gemerkt, neemt het mobiele gebruik daarvan sterk toe. Vijftig procent van de klanten logt mobiel in bij de bank en 32 procent doet uitsluitend zijn bankzaken nog mobiel. Reden om nog sterker in te zetten op mobile first-strategie, zo vertelde Allan Vadskjaer Severinsen van Dankske Bank op Emerce eFinancials in Bussum.

Innovatie staat daarbij voorop. Met de app voor mobiel bankieren van Danske Bank kun je bijvoorbeeld rekeningen betalen door ze te fotograferen. De app herkent (via OCR, Optical character recognition) de getallen en het totaalbedrag en de klant hoeft niets meer in te voeren.

In mei van dit jaar lanceerde de bank nog een bijzonder initiatief onder de naam MobilePay. Een mobiele app om kleine bedragen mee over te maken aan een ander of om de rekening voor een lunch te delen. De app is enigszins vergelijkbaar met die voor PayPal (dat niet erg populair is in Denemarken), maar opvallend genoeg is het gebruik ervan niet gebonden aan klanten van Danske Bank zelf. Iedereen met een Deense bankrekening kan de mobiele app gebruiken.

Net als WhatsApp maakt de applicatie gebruik van de contactlijst van de mobiele telefoon. Naar die contacten kan geld worden overgemaakt. Dat gebeurt vrijwel in real time, zonder vertraging. Danske Bank fungeert daarbij als intermediair en verwerkt de transacties op de achtergrond. Heeft de ontvanger geen app, dan krijgt hij het verzoek om die alsnog te installeren. De app is enorm populair met ruim 500.000 downloads. In Denemarken staat de app dan ook consequent in de Top 10, ‘tussen de games’, aldus Allan Vadskjaer Severinsen.

Danske Bank bekijkt of de app kan worden gebruikt voor zakelijke transacties en er zijn plannen om het product, al dan niet aangepast, in andere landen te introduceren.  Dat is een dezer dagen al gebeurd in Litouwen. Daar is men een samenwerking aangegaan met de mobiele portemonnee Mokipay.

Maar wat heeft de bank er zelf eigenlijk aan? Danske Bank ziet het vooral als een marketingmiddel. Een app die zo vaak wordt gebruikt zou klanten (zeker van andere banken) kunnen interesseren voor uiteenlopende producten. Dat wordt de volgende stap, zo beloofde llan Vadskjaer Severinsen in Bussum.

testpilot

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond