Hoe kies je een Payment Service Provider?

Als de klant op je website een ‘mixed basket’ kan samenstellen, een winkelwagentje met de producten van verschillende leveranciers, dan is de kans groot dat je een marktplaats bent. Dat heeft grote gevolgen voor hoe je de betalingen af moet handelen.

Wanneer PSD2 in werking treedt, de nieuwe Europese regelgeving, worden marktplaatsen namelijk aangemerkt als ‘financial agent’ en dat betekent dat je aan veel strengere regels moet voldoen dan voorheen het geval was. Je kunt ervoor kiezen om zelf als financiële instelling te fungeren, maar dan moet je voldoen aan hoge eisen en de kosten die ermee gepaard gaan zijn hoog. Tweede optie is om als een agent van een financiële instelling te gaan acteren. Door een payment-serviceprovider (PSP) in te schakelen fungeert deze als de financiële instelling. De PSP managet de geldstroom en zorgt ervoor dat je voldoet aan de PSD2-regels zodat je volledig compliant bent.

Maar er zijn meer redenen waarom het voor een marktplaats interessant kan zijn om in zee te gaan met een payment-serviceprovider. Afhankelijk van hoe en waar je zakendoet, is het handig om de volgende zeven aandachtspunten in de keuze van een PSP mee te nemen:

 1. Mixed baskets

Het afhandelen van samengestelde winkelmandjes is complex. Er moeten aparte facturen worden verstuurd en dat wordt dan vaak handmatig gedaan. Een PSP kan dat automatiseren, zodat de marktplaats zijn commissie krijgt en de rest van het geld door de PSP wordt verdeeld over de verkopers. De verwerking van retouren wordt ook automatisch gedaan wat complexiteit uit de processen haalt.

 2. Omni-channel shopping

De consument wil via verschillende kanalen kunnen shoppen dus een goede PSP zorgt ervoor dat daarvoor één betaalsysteem kan worden gebruikt. Zo is het gemakkelijk om data te verzamelen en nieuwe kanalen aan te sluiten, van de website en mobile commerce, tot een pinapparaat in winkels en voice, De integratie van offline en online betalingen betekent ook dat er nieuwe businessmodellen kunnen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een retailer in een winkelcentrum die in zijn app of op zijn site ook producten te koop aanbiedt van de winkels die om hen heen zijn gevestigd en ervoor zorgt dat die bij de klant worden thuisbezorgd. De retailer fungeert feitelijk als de ‘ketenregisseur’. Ook dat is een marktplaats.

 3. Know Your Customer (KYC)

Nieuwe verkopers wil je natuurlijk zo snel mogelijk toevoegen aan het platform, maar dan moeten het wel bonafide partijen zijn. Een goede PSP heeft een Know Your Customer-verificatieproces waarbij automatisch een antecedentencheck en risico-inschatting worden gedaan. Dat is voor de PSP van belang, omdat die aansprakelijk is voor de financiële afhandeling en voor de marktplaats omdat je reputatie in het geding komt wanneer er partijen op je platform actief zijn die de beloofde goederen niet leveren.

 4. Personalisatie

Uit betaalgegevens kun je veel afleiden over je klant. Natuurlijk mogen PSP’s die data niet per individu aanleveren, maar door tokenization toe te passen kun je geanonimiseerd op groepsniveau tot interessante marketinginzichten komen, bijvoorbeeld wanneer klanten met bepaalde gemeenschappelijke kenmerken specifieke producten kopen.

 5. Focus op conversie

De check-out flow moet vanuit het oogpunt van conversie zo soepel mogelijk zijn. Tegelijkertijd gaat het erom dat de consument het vertrouwen heeft dat zijn of haar betaling veilig is. Een oplossing die hapert voelt niet goed of duurt te lang en dat heeft een negatief effect op de conversie.

 6. Cross-border footprint

Wie internationaal zakendoet, krijgt te maken met verschillende regels, valuta en betaalmethoden. Zelfs EU-richtlijnen worden niet in elk land hetzelfde toegepast, omdat lidstaten ervoor mogen kiezen regels strenger te interpreteren. Een PSP met een internationale focus kan deze administratieve last overnemen.

 7. Innovatief

Vraag de PSP’s die je op het oog hebt naar hun innovatiestrategie en roadmap. Zijn ze al bezig met nieuwe technologieën zoals biometrische identificatie en conversational commerce? Dit gaat niet alleen om futuristische innovaties maar ook om oog voor ontwikkelingen in de omgeving. De van oudsher offline gerichte B2B-marktplaatsen hebben bijvoorbeeld veel potentie voor online groei nu er technologische oplossingen zijn waarmee je de productcatalogus en complexe prijsstructuur kunt automatiseren. Een goede PSP kent de marktdynamiek en beweegt daarin mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug