-

Hoe maak je een klein IT-bedrijf online vindbaar? De snelle gids

Grote IT-bedrijven hebben meer mensen en meer budget. Logisch dus, dat ze overal bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Ben je als klein IT-bedrijf opgewassen tegen deze big guys, en zo ja: wat is de beste strategie? Het antwoord zit ‘m in topic clusters, pillar pages én geweldige content. 

Werken voor een klein IT-bedrijf heef veel voordelen en één nadeel. De voordelen: je werkt met specialisten, je lost complexe problemen op, je groeit (waarschijnlijk) als een malle en je kan nog écht verbinding maken met je klanten. Dan het nadeel: je moet opboksen tegen de giants van de IT-wereld. Het maakt niet uit of jij meer expertise in huis hebt, IT-reuzen winnen het vaak puur op reputatie. Immers: “Nobody gets fired for buying IBM” (of Amazon). Daarnaast hebben grote IT-bedrijven ook een flink budget voor advertenties én voor online copy zoals blogs. Hoe maak je je kleine IT-bedrijf vindbaar te midden van zoveel SEO- en SEA-geweld? Dat lees je in deze snelle gids. 

Online vindbaarheid- waarom ook alweer?

Voor veel bedrijven wereldwijd zorgt goede online vindbaarheid voor een constante stroom aan nieuwe leads. Dat werkt als volgt. Zeker in B2B-sferen duurt het aankoopproces vaak lang. Softwarepakketten vis je niet in een opwelling uit de koopjeskrat: je doet onderzoek en vergelijkt verschillende opties. Vroeger vond dit proces plaats in de winkel, samen met een verkoper die veel meer wist dan de koper. Tegenwoordig weten kopers wel beter en doen ze hun eigen online onderzoek. En als jij in de zoekresultaten verschijnt tijdens dit onderzoek, verhoog je de kans dat een potentiële klant je bedrijf in overweging neemt. Deels kun je hiervoor zorgen door te adverteren (het zogeheten Search Engine Advertising of SEA). Daarnaast kan je er met content op je website ook voor zorgen dat mensen je weten te vinden zónder advertenties (Search Engine Optimisation of SEO). Dit doe je bijvoorbeeld door te bloggen. 

SEO zoals wij het kennen is al een tijdje achterhaald

Het grote voordeel van SEO is dat je er geen advertentiebudget aan kwijt bent. Dit maakt het zeker voor kleinere IT-bedrijven een belangrijke troef. Tegelijkertijd zijn de IT-reuzen ook hard bezig om met hun webcontent bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. De vraag is alleen hoe goed SEO nog werkt. Google heeft de afgelopen jaren namelijk flink gesleuteld aan de manier waarop ze websites ranken. Waar het vroeger loonde om teksten vol keywords te publiceren, draait het tegenwoordig veel meer om relevantie en samenhang tussen verschillende webpagina’s. Dit komt door de verschillende algoritmes die Google ontwikkeld heeft, zoals Google Panda en Penguin. Deze algoritmes analyseren het zoekgedrag en de zoekintentie zodat Google de SERP’s (Search Engine Result Pages) hierop aan kan passen. Zo krijgen zoekers resultaten te zien die veel beter zijn aangepast op hun situatie en vraag. Logische aanpassingen, want Google is er in de eerste plaats voor de zoeker en niet voor bedrijven. 

Het resultaat: slimme SEO-trucs zoals keyword stuffing werken niet meer en succes bereik je door relevante content te delen.  

“Een web van relevante pagina’s rondom één onderwerp is voor zoekers veel waardevoller dan één goede pagina”

Hoe maak ik gebruik van deze ontwikkelingen? 

Door de updates van Google zijn er grote verschuivingen in SEO-land. En daar kan jij als klein IT-bedrijf gebruik van maken. Je moet namelijk flink wat aanpassingen gaan doen aan je SEO-strategie en die heb je in een klein, modern bedrijf nu eenmaal sneller doorgevoerd. Een van die veranderingen zit in de structuur van je website. HubSpot ontdekte namelijk dat onderlinge samenhang van interne webpagina’s een grote invloed heeft op de online vindbaarheid van die pagina’s als geheel. Wat het beste werkt, is per subonderwerp één uitgebreide pillar page te schrijven waar je gerelateerde webpagina’s en blogs aan koppelt met hyperlinks. Google herkent en analyseert deze samenhang (door HubSpot een topic cluster genoemd) en geeft je bonuspunten. Immers, een web van relevante pagina’s rondom één onderwerp is voor zoekers veel waardevoller dan één goede pagina. 

De topic cluster- een voorbeeld uit de IT-wereld

Bovenstaande klinkt je misschien wat vaag in de oren. Laten we dit verhaal daarom concreet maken met een voorbeeld. Stel, je bent een klein bedrijf dat software voor IT-security ontwikkelt. Je biedt oplossingen voor kantoren, maar ook voor werknemers die vanaf een andere locatie inloggen op het bedrijfsnetwerk. Een interessant thema voor één van je topic clusters is dan ook “veilig werken op afstand”. Je wijdt een pillar page aan dit onderwerp, waarop je uitlegt wat de risico’s zijn van remote working, welke oplossingen er bestaan en hoe je de juiste oplossing voor je bedrijf selecteert (zonder je eigen producten aan te prijzen). Op je pillar page verwijs je naar een andere webpagina, waar je dieper ingaat op de verschillende oplossingen waar je doelgroep uit kan kiezen. Ook verwijs je naar blogs waarin je extra tips en achtergrondinformatie geeft. Zo bouw je een kennisweb rondom je pillar page, waarin je alle content rondom remote working opneemt die relevant zou kunnen zijn voor je potentiële klant. 

Als je met HubSpot werkt, kan je deze structuur achter de schermen in elkaar klikken, maar ook zonder de tool kan dit prima. Zolang je de pagina’s met hyperlinks verbindt, zit je goed.

Relevantie, leesbaarheid en timing

De pillar page en bijbehorende content moeten voldoen aan drie voorwaarden. Op nummer één staat relevantie. Je kunt je pillar page aan dertig blogs hangen; zonder relevante content geeft Google je alsnog zero points. Doe daarom goed onderzoek onder je doelgroep: wie zijn ze, waar liggen ze van wakker en met welke informatie kan jij hun dagelijkse leven makkelijker maken? Als je vanuit de antwoorden op die vragen gaat schrijven, is de kans groot dat je die mensen aanspreekt die jij ook echt verder kunt helpen. Bovendien kan je jezelf onderscheiden van (grote) concurrenten door voor een specifieke doelgroep te gaan. Want: hoe specifieker je content, hoe groter de match met de lezer! Op nummer twee staat timing. Als je je doelgroep in een vroeg stadium naar je website wilt halen, heeft het geen zin om over producten of diensten te schrijven. In de eerste fase van het aankoopproces (de awarenessfase) moet je content puur informatief van aard zijn en geen (verborgen) reclame bevatten. Op drie staat leesbaarheid. Google meet het aantal seconden dat mensen op je website doorbrengen, en leesbare content houdt de aandacht langer vast. 

De moraal van dit verhaal

Als klein IT-bedrijf kan het knap lastig zijn om te concurreren met de IT-reuzen van deze wereld. Maar op gebied van SEO kan je met de juiste strategie écht ver komen. Door pillar pages te bouwen rondom topic clusters verhoog je de vindbaarheid van je website en bied je je een specifieke groep lezers de juiste informatie op het juiste moment. En het goede nieuws: als een van de onderdelen van de topic cluster goed scoort, draagt dit bij aan de autoriteit van de hele topic cluster. Zo breng je stap voor stap meer potentiële klanten naar je website en kom je gewoon mee met de big guys.

Over de auteur: Inge de Jong is inbound marketing lead bij RaisingResults.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sjoerd

Hubspot. Really?

Inge - RaisingResults

Really! 🙂 Het originele onderzoek van HubSpot’s Anum Hussain and Cambria Davies vind je hier: https://www.anumhussain.com/presentations/topics-over-keywords

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond