-

iOS 10 en de gevolgen voor e-mailmarketing

‘Een gigantische update.’ Zo is de nieuwste versie van iOS onlangs gepresenteerd tijdens de opening van Apples jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie. En daar is niets over gelogen. Het besturingssysteem verandert in een aantal opzichten flink, ook op het gebied van e-mailmarketing. Zo kan de standaard Mail-app worden verwijderd en gaat de update een unsubscribe functie aanbieden gelijk aan die van Gmail.

Standaard Mail-app kan worden verwijderd

Het is niet officieel aangekondigd, maar online wel al door meerdere betrouwbare bronnen gespot en bevestigd: met iOS 10 wordt het mogelijk om standaard apps als Mail te verwijderen. E-maildesigners zijn wereldwijd druk met elkaar in gesprek over wat de gevolgen van deze update kan zijn. Hoeveel nieuwe e-mail apps zullen er ontwikkeld worden? Is het straks überhaupt nog wel de moeite waard om nieuwe, innovatieve e-maildesigns te testen als er zoveel apps zijn waar je rekening mee moet houden?

Kijk alleen al naar Android Mail versus alle andere Android mail apps. Als dat nu ook voor iOS gaat gelden, dan krijgen ontwikkelaars hier bijna een dagtaak aan. Of de ‘angst’ terecht is zal de tijd ons leren. Tot nu toe lijkt het allemaal mee te vallen aangezien in ieder geval de eerste beta-versie laat zien dat het niet mogelijk is om een andere app als standaard app in te stellen. Zo wordt bijvoorbeeld niet de Gmail-app geopend bij het aantikken van een mailadres in Safari als je de standaard Mail-app verwijderd hebt.

Standaard Mail-app kan worden verwijderd

Standaard Mail-app kan worden verwijderd.

Update: het deleten van pre-installed apps in iOS 10, delete de apps niet volledig van je telefoon. Dit heeft echter geen gevolgen voor e-mailmarketing.

Direct afmelden nu ook mogelijk

Om het voor e-mailmarketeers nog uitdagender te maken zal Apple in de nieuwe versie ook nog een opvallende functie aan de Mail-app toevoegen. Zo zal het voor gebruikers nog makkelijker worden om direct voor een nieuwsbrief af te melden. Net als in de Gmail-app hoeft een ontvanger enkel nog op ‘afmelden’ te klikken en klaar is Kees.

Nieuwe afmeldfunctie in de Mail app van Apple.

Nieuwe afmeldfunctie in de Mail app van Apple.

Responsive e-mail nog belangrijker

We kunnen al wel zien dat het versturen van responsive e-mails nog belangrijker gaat worden. Mailings die niet responsive verstuurd zijn, worden namelijk niet automatisch geschaald. Hierdoor is alleen de linkerbovenkant van je mailing te zien wanneer er niet wordt gescrold.

Mailings die niet responsive zijn, worden niet automatisch geschaald.

Bron: Twitter – @alexcwilliams – Mailings die niet responsive zijn, worden niet automatisch geschaald.

iOS 10 en e-mailmarketing. Iets om nauwlettend in de gaten te houden.

Moeten we ons als e-mailmarketeers zorgen maken om deze twee, toch wel rigoureuze wijzigingen? Ik denk van niet. Maar het zijn wel ontwikkelingen die we nauwlettend in de gaten moeten houden. Mocht men in groten getale de Mail-app gaan verwijderen, met als gevolg dat er heel veel nieuwe en populaire e-mail apps worden geïntroduceerd, dan moeten e-maildesigners hier snel en slim op gaan inspelen. Iedereen wil immers dat zijn nieuwsbrief op alle devices en in alle apps op de juiste manier wordt getoond.

En tja, die blokkeerfunctie. Die bevestigt wederom enkel maar weer hoe belangrijk het is om zo relevant mogelijk te communiceren. Want zolang je e-mails verstuurt die door de ontvanger als relevant en interessant worden beschouwd zullen deze niet worden geblokkeerd en zal men zich niet afmelden voor de nieuwsbrief.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond